• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sälja en importbil

K

Klaric

Guest
Hej

Vi köpt en Dethleff 7071 08 från Tyskland och den är fullt utrustad med allt vad det innebär.
Det är vår första husbil någonsin och vi ÄLSKAR det liv.
Vi har gjort två större resor med den en till Kroatien och en till Österrike nu i Julas samt lite runt Småland och Skåne.
Nu kommer min fråga till er, vi vill sälja den och köpa en större husbil men vet ej hur mycket man ska sälja den för? För husbilsfirmor tar ej imot IMPORTERADE husbilar och jag hittar ingen likvärdig husbil på typ Blocket!

PS Vi har fått hör att importerade husbilar säljs billigare en svensk sålda husbilar.

Ska vi byta in den i Tyskland eller prova sälja den i Sverige?

Tacksam för all hjälp

F

F.d. 24320

Guest
Sv: Sälja en importbil

Hej.
Vill fröst säga att jag inte är expert på något sätt. tvärt om. Däremot tycker jag det är mycket rimligt att du lägger dig lite över vad motsvarande kostar i tyskland efterssom det inte finns något i sverige att jämföra med.
Lite över anser jag pga att jobbet att ta in den till sverige redan är gjort. Kanske 10% eller nåt.

Sen tycker jag det är förbaskat dåligt av handlarna att inte ta emot den, särskilt när den inte är äldre än er och så fräsh. Hälften av bilarna dom själva säljer är ju flör tusan importerade, om inte av dom själva så av andra. Dåligt!

Hoppas ni får fler svar för mitt är bara mitt högst personliga tyckande.

Lycka till
MvH

Bosse

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021

Hej!
Det finns handlare i Sverige som byter in din bil, Husbilen.com i Mellerud eller Stenungssunds bil o fritid, det finns den typen av handlare även i södra Sverige som importerar nya o beg. bilar i från Tyskland.

Lycka till!

Bosse

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag har inte haft problem med att byta direktköpet. BengtiÖrkelljunga t.ex. Dom flesta handlarna lär nog ha fått anpassa sig till marknaden.

F

F.d. 18017

Guest

Du borde iallafall få ett hum om prisläget för din bil om du kollar på mobile.de, då kan du se vad samma bil skulle kosta för någon att köpa i tyskland. Sedan som någon sa så får du även räkna in att du faktiskt tagit alla kostnaderna för en import och registrering. Och slutligen glöm inte prutmånen det finns få människor som slår till på en bil till utsatt pris. Ett överpris med fin rabatt kan ibland locka fler än rätt pris från början även om det är billigare...

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Det går att byta in importbilar utan problem. Jag har själv bytt i två hos husbilslandet och en hos Bengt i Örkeljunga helt utan några problem. Givetvis har begagnatpriserna påverkats av den stora privatimporten men det gäller också svensksålda bilar. Vi är snabbt på väg mot ett läge där priserna i sverige och kontinenten ligger i princip lika med litet fluktuationer med valutakursen. Så är det redan på personbilar och MC. Det trista är då att de som köpt sina bilar till gamla svenska priser får ta en nedskrivning. Det är dock bara aktuelt när man byter bil och den man har är ju samma bil oavsett värdet på marknaden.

F

F.d. 18017

Guest

Som nybliven köpare även om leveransen ännu inte skett kan jag säga att det ännu inte är i närheten av samma priser mellan Tyskland och Sverige. Vår bil kostade listpris i sverige 650 ca och i tyskland 530 har jag för mig. Prutmånen skulle jag gissa är likartad så nog kostar det en extra slant att handla här. Scandinavienpaketet betingar absolut inte mellanskilnaden. Men så är det med allt i Sverige av någon anledning och det är lite konstigt för lönerna i Tyskland är knappast lägre än i Sverige.
Lidl som säger att de pressar priserna säljer samma glass som här i Polen för 1/3del av priset. Så nog lägger man på allt man kan så länge kunderna köper alltid.

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Är det någon som vet varför det är så stor prisskillnad på husbilar mellan exempelvis Tyskland och Sverige. Är det växelkursen mot Euro´n eller girigheten hos Svenska handlare? Eller vad kan det bero på??

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er minst 4 forhold som øker prisen noe i Sverige i forhold til Tyskland:
  1. Frakt til Sverige og moms på denne frakten
  2. Forskjellen i moms, tysk 19% og svensk 25%
  3. Svensk lovgivning og utvidet reklamasjonstid
  4. På biler hvor fabrikken forutsetter regelmessig tetthetskontroll hos firma med spesialutdannede teknikkere for at garantien skal gjelde må importøren legge til i grunnprisen for denne jobben for hele garantitiden.
Først etter disse punktene kommer en evt. høyere fortjeneste på flere ledd og valuta sikkring. Når det gjelder valuta så settes pris til kunde ved kontrakt, mens prisen fra fabrikk er ved levering flere måneder senere. Det finnes i Norge mulighet for å sette at prisen er basert på en valutakurs og at det vil bli justeringer om kursen endrer seg X% opp eller ned - vet ikke om en slik formulering er lovlig i Sverige ved salg til forbruker.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Jag är förvånad att denna diskussion fortfarande finns, handlaren frågar om inbytesbilen är importerad ??? Var f*n kommer hans egna bilar ifrån ? Meckar han ihop dom själv från eget tillverkade delar ? Nä, strunta i den handlaren och tala om för honom att det finns andra handlare som struntar i vem som importerade bilen först.
Fanns en MC handlare i Falun som inte ens ville serva importerade hojar och en i Ludvika som gärna gjorde/gör det. Den ena har gått i konkurs den andra lever välmående. Husbilshandlare, tag lärdom !!!!

För övrigt, när jag sålt privatimporterad bil och MC har jag aldrig nämnt det om ingen har frågat, och när frågan kommer så är svaret : "självklart, annars har den inte varit så har fin". Kan tillägga att ingen har backat ut ur ett köp p..g.a att jag har importerat den.

Peter :)

Senast ändrad:
F

F.d. 18017

Guest

Din punkt 4 där är jag frågande till, menar du alltså att i Tyskland så skulle man ha sämre garantier och sämre täthetskontroller än i tyskland?

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Det finns ingen orsak att betala uppblåsta överpriser hos vissa handlare i sverige som inte anpassat sig till det marknadspris som råder. Det finns gott om handlare som inte tar överpris utan i pricip tar det tyska priset med tillägg för högre momsprocent, transportkostnad och ökad garantikost. Du kan åka till Stenungsund, Mellerud eller Kristinehamn där rätt marknadspris råder. Det finns säkert flera men det är de handlare jag känner till. Handlaren i Mellerud kan t.o.m ombesörja hantering av en bil som du väljer ut nere i tyskland. Du får då betala hans kostnader men dom är väl redovisade och skäliga. Inget är ju helt gratis som bekant. Alternativet är annars att importera själv men då får ju inbytesbilen säljas privat vilket tar tid och inte alltid ger samma pris som ett inbyte hos handlaren. Du får också hantera ev. finasiering direkt med din bank samt lägga tiden på resa och hemtransport mm. Här har vi ett bra exempel på fördelar som EU's gemensamma marknad givit oss konsumenter även om vissa handlare förtvivlat kämpar emot till dess de försvinner.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

tummen, fler av fabrikkene har et system med opp til 10 års tetthetsgaranti. Denne garantien er gitt under forutsetning at kunden sørger for årlig kontroll på merkeverksted som sender inn detaljert rapport over måleverdier rundt i bilen, denne kontrollen skal kunden betale for. I Sverige finnes det en regel som sier at kontroller som måste utføres av bestemte verksteder som en del av garantibetingelsene skal være frie. Jobben inkludert papirarbeidet er på rundt 1 time pr. år i opp til 10 år - for å følge svenske regler legges disse timene inn i prisen på ny bil.

Har og sett at et par importører legger inn en 3 eller 5 års maskinsskadeforsikring i prisen og kaller dette for utvidet garanti.

Slike ekstra kostnader er ikke med i prisene i Tyskland.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej

Jag har uppfattat det som att många betalar dyra pengar för att göre dessa "obligatoriska" täthetskontroller på firmor i Sverige.

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Det finns säkert bra pengar att göra för dom som utför dessa täthetskontroller.
Frågan är bara varför det skall vara nödvändigt. Litar inte fabrikanten på sin egen produkt??
Kanske kommer snart krav från försäkringsbolag att det måste utföras årliga täthetskontroller på villafastigheter för att villaförsäkringen skall gälla....?

K

Klaric

Guest

Hej

Det kostar 4000 kr att fukttest en importerad Dethleff hos en aukturiserad återförsäljare i Sverige och då får man en litet klistermärke som visar att den är godkänd. Jag fukttestade i Tyskland förra året, 90 euro! Garantin gäller ett år!

Toppen