• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Säkring till vattenpump går sönder

Thomas&Mai

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
12562
Medlemskap
2025
Jag har läst dom flesta trådarna här på sidan men löser ändå inte mitt problem.
Har en Bürstner Ixeo Plus IT726 -12.
Det uppstod ett problem vid uppstarten/koll av allt efter vinteruppehållet, det kommer inget vatten ur kranarna varken i köket eller i duschen, det hörs inget från vattenpumpen heller.
Säkringen är hel, drar ur/sätter tillbaka kontakter i elcentralen, knackar lite på själva pumpen och provar igen.
Jag provar med kökskranen, inget händer, när jag provar med duschkranen så går säkringen sönder, byter säkring och samma sak händer.
Försöker följa elkabeln från pumpen för att se om det är nåt typ av kontaktstycke som glidit isär, men den är väldigt väl gömd in under golv mm.
Någon som kan tänkas ha nån idé?
//Thomas

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Sv: Säkring till vattenpump går sönder

Säkringen går nog inte om en kontakt glidit isär. Troligen har pumpen brunnit eller kabeln blivit skadad/kommit i kläm någonstans med kortslutning till följd.
Koppla 12 V direkt till pumpen utan andra kablar inkopplade, men med en 10/15 A säkring, och se om den startar då.

Toppen