• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkerhetslås förardörr

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Har en Hymer 664 (Integrerad). är det någon som har nått tips om hur man gör dörren lite säkrare. nu kan man bara krossa rutan o öppna dörren med den lilla ploppen eller dörrhandtaget. det går inte att sätta dit ett extra lås för plasten på dörren har inte plats för det. Såg att Gunnar hade en bra ide på sin hemsida men tyvärr ser inte dörren likadan ut. vår dörr öppnas nästan som en vanlig bildörr.
/Cecilia
 

kjeva

HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
163
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetslås förardörr

Vi använder en plastöverdragen kedja .(för att inte repa inredningen) Finns att köpa på metervara på byggvaruhus.
Dra den mellan dörrarna och över ratten och sätt dit ett hänglås.
Så fort någon försöker öppna dörren ljuder signalhornet.
Över bodelsdörren har vi en enkel rörelsedeckare, köpt på Teknikmagasinet.

Eva och Kjell
 
F

F.d. 12019

Guest
Sv: Säkerhetslås förardörr

Hejsan !
Har en Hymer camp 56 -91. Har läst på hemsidan om många hemmagjorda larm-system i husbilar och kan inte låta bli att beskriva min kombi-larm.
Har monterat 2 st rörelse-dedektorer (Clas Ohlson) en på var sida. dessa aktiverar från 0,5 till 12 meters radie beroende på vilken vinkel man ställd in dem.
Dessa detektorer styr 3 olika tillvals-möjligheter.
Första tillvalet är en signal typ dörrklocka (Clas Ohlson)
Andra tillvalet är för stora blixt-ljus som är monterade innanför sido-fönstren i alkov-delen (Clas Ohlson).
Tredje tillvalet är en högljud siren (Clas Ohlson)
Både andra och tredje tillvalet har en extra brytare i serie så jag kan aktivera dessa från två håll. Vidare har jag gjord en annordning för förar-hytten som består av tillbockade plattjärn som passar runt hantagena och från dessa är det monterade kättingsdelar som jag låser ihop med en hänglås.
Har också monterat 2 st föreglingar för bodels-dörren (övre och nedre delen av dörren) samt ovan dörren en vibbrations-larm.
Denna montering har tagit i anspråk många timmars arbete då jag varit tvungen att montera en del extra kabelkanaler vilket i många fall är svårt att kombinera med inredningen så det ser vettigt ut.
Innan man börjar med själva installationen så är man tvungen att göra en komplett kopplings-chema med tillhörande komponenter. Har testat denna sommar på resan och den verkar vara idiotsäker.:mcride:
 
Senast redigerad av en moderator:

erling 54

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023
Sv: Säkerhetslås förardörr

Tack, tack, tack!!! En helt underbar och enkel lösning. Köpte ett spännband på Biltema idag och for hem för att testa. Genom dörrhandtagen och ratten och sedan började jag spänna. Plötsligt börjage hornet tjuta och jag slet som en galning för att slacka på bandet allt medan jag skrattade så jag nästan grät!
Snacka om effektivt inbrottslarm. Du borde få pris för detta!!!
Jag hittade även ett rörelselarm som kom som bilaga med barnens Kalle Anka-tidning för många år sedan. Fungerar alldeles utmärkt och drivs av 2 penlightbatterier. Lagom att placera vid en av dörrarna ut-i-fall-om-att. Tjuter riktigt duktigt!

Ha en underbar husbilssommar önskar
Erling & Marie
 

bjensen

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Ale
HBK-Nr
387
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetslås förardörr

Hej Belgien 1.

Jag ligger svaret här på hemsidan om der är fler som är intresserat

Jag kapade till en 4mm plexiskiva så den passade, värmde den med en hårtork och formade den så den passera

med ibrädan

Använde karboband som är inköpt ved 3M mycket stark
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8987

Guest
Sv: Säkerhetslås förardörr

Bifogar en bild på hur jag löst problemet med att gummilisten runt de små sidorutorna skärs av för att komma in och öppna dörrarna. En 4-pack magnetlarm, 79:-, finns på Kjell & Co bl.a., två plåtbitar, två 10 mm PVC-bitar och lite dubbelhäftande tejp. Flyttar man endera delen ett par mm går larmet. Tillräckligt för att vi skall vakna och ta fram handsågen till försvar! Tillsammans med skalskyddat larm och spännband mellan framdörrarna sover vi tryggt.

CIMG2547.JPG
 
Senast redigerad av en moderator:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetslås förardörr

Jag är inget för att skrämma upp folk i onödan. men en liten varning kann nog vara på platts.
Förskansa er inte allt för väl i era bilar. Det kann uppstå tillfällen när man behöver hjälp utifrån ( ex Räddningstjänsten ) Men det viktigaste är att ni är vana vid era låsanordningar. När man blir lite upphetsad eller rädd, då återfaller man gärna, till att försöka öppna, på samma sätt som man som man gjort oftast i livet.
Hälsar Bosse B. Som alltid har såvit gott, på betydligt faligare ställen än husbilen.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
686
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetslås förardörr

Bifogar en bild på hur jag löst problemet med att gummilisten runt de små sidorutorna skärs av för att komma in och öppna dörrarna. En 4-pack magnetlarm, 79:-, finns på Kjell & Co bl.a., två plåtbitar, två 10 mm PVC-bitar och lite dubbelhäftande tejp. Flyttar man endera delen ett par mm går larmet. Tillräckligt för att vi skall vakna och ta fram handsågen till försvar! Tillsammans med skalskyddat larm och spännband mellan framdörrarna sover vi tryggt.

Visa bilaga 9837
Sent om sider så ser jag denna bild på en trolig bra lösning på våra sidofönster i framdörren eftersom många vittnar om att tjuven tar sig in via lilla sidorutan. Och i min vilda fantasi,- kan detta vara en bra lösning för alla skjutbara fönster??

MVH
larsemil
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
686
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetslås förardörr

Är det inte livsfarligt att låsa in sig så med lås på många ställen?
elisabeth

Livsfarligt!? Ja, Jo, nej, Nja Jag har endast använt spännband när vi "turistar" (= Utflykt, stadstur eller liknande) När vi sover i bilen förlitar vi oss på diverse larm och säkerhetsskåpet, för att precis som du säger, man ska nog inte låsa in sig för bra, OM något händer. Eftersom det är jag som är frukostvardinna i vår bil, öppnar jag äver bodelsdörren minst ett par sekunder innan jag sätter igång frukostbestyren med the och kaffekokning och koka äggen. Sätter då även på varmvattnet för att klara morgondisken. (Oj nu hamnar jag utanför ämnet.)

MVH
larsemil
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Säkerhetslås förardörr

En variant, som gick ganska snabbt att installera och ingen åverkan på bilen

byt ut ena M8 skruven i sätet mot en ögla med M8 bult

Skruva dit en öppen ögla i i befintligt bulthål i dörren, avståndet blir knappt 30 cm och vinkel blir perfekt, inte i vägen och i bakkant på dörren.

En vantskruv, eller bara ett spännband, så går det inte öppna dörren 1 cm.

div 001.JPG

div 004.JPG

div 006.JPG
 
Toppen