• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

rullgardiner som "kärvar".

F

F.d. 24435

Guest
Har rullgardin som drages ner samt i samma fönster folierad rullgardin som drages upp, tror detta är standard i de flesta husbilar. Någon av mina rullgardiner kärvar när jag skall öppna upp, får hjälpa till att få upp dem för hand. Min fråga, kan man komma åt att spänna eventuella fjädrar i mekanismen??
Har en Fiat Ducato Hymer -92 och är nybörjare med husbil sedan i höstas. Har kollat runt på detta superba forum men inte funnit något relevant.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: rullgardiner som "kärvar".

Hade samma problem på våran bil på det stora fönstret. På den var det bara att peta ut dom runda täckpluggarna och sedan skruva av ramen på insidan. Sen är det bara att spänna som en vanlig rullgardin.

F

F.d. 18579

Guest

Samma problem här ! Jag skruvade av ramen och smorde upp fästena de var lite ärgade och tröga och det räckte.
MVH...Minivan

F

F.d. 24435

Guest

Hej igen, har nu monterat ner samtliga karmar, rengjort och smörjt mekanismen med fiskerulle-olja. Allt fungerar perfekt nu...

F

F.d. 3297

Guest

Vackert Roysen,
då vet vi en av dina hobbies!

Tight Line!

MiKi

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Vi börjar också få problem med rullgardinerna. Har problem att få loss täckpluggarna utan att deformera dom alltför mycket. Någon som har bra förslag/verktyg? Eller kanske inköpsställe för nya? Eura-2005

Mvh Marita

Toppen