• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Router för integrerad HB

Status
Stängd för vidare inlägg.

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Tänkte skaffa router för trådlöst WIFI i min Carthago, vad jag hört är att det är svårt att få in en bra WIFI signal i en helintegrerad HB är det så. Vilken typ av Router bör jag välja och vilket SIM kort krävs. Jag har tittat runt men som novis är det svårt att veta vad jag ska köpa. Vore tacksam för lite vägledning och hjälp.
Åke
 

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Har nyss satt in en Teltonika RUT X11 och en Poynting A-MIMO-0003-V2-15. Funkar fint. Har inte gjort ett fullskaletest ännu. Ska skaffa ett Tele2- kort med ett antal gig surf på, innan vi drar ner till Spanien i höst. Eftersom vi har TV och bredband hos dom blir det en del fördelar. Bl.a. kan vi se deras TV-utbud utan att det kostar gigabyte.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Har nyss satt in en Teltonika RUT X11 och en Poynting A-MIMO-0003-V2-15. Funkar fint. Har inte gjort ett fullskaletest ännu. Ska skaffa ett Tele2- kort med ett antal gig surf på, innan vi drar ner till Spanien i höst. Eftersom vi har TV och bredband hos dom blir det en del fördelar. Bl.a. kan vi se deras TV-utbud utan att det kostar gigabyte.
Teletonika RUT 360 från företaget WIFI.SE har jag provat men den fungerar inte tillfredsställande, kopplar upp ibland och ibland inte. korten jag provat är Telia och Telenor, Telia är det som fungerar bättre av dom två.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Tänkte skaffa router för trådlöst WIFI i min Carthago, vad jag hört är att det är svårt att få in en bra WIFI signal i en helintegrerad HB är det så. Vilken typ av Router bör jag välja och vilket SIM kort krävs. Jag har tittat runt men som novis är det svårt att veta vad jag ska köpa. Vore tacksam för lite vägledning och hjälp.
Åke
Routern har du i bilen. Så där är inga problem med wifi varken på hel elr del intregerad. Men köp gärna en router så du kan koppla in externa antenner för mobilnätet. Antingen sätter du fasta antenner elr så har du en lös. Som du sticker igenom taklucka. Vad det gäller mobiloperatör så har jag provat tele2 å Telia i Europa. Bägge fungerar hur bra som helst. Routrar som jag har använt är huawei b593, teltonika 240
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Det blir allt vanligare med 5G anslutning och är väl ett krav framöver för att få bra anslutning
Tycker dock att dessa routrar kostar väl mycket idag
Köpte en Netgear AC797 och eftersom vi har plastkaross på bilen ansåg jag att yttre antenn inte var nödvändig
Har nu kört förutom i Sverige också Tyskland, Belgien, Holland och Frankrike
Allt har fungerat problemfritt
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Varför så dyrt o komplicerat. Köpte på Kjelll&Co en mobil router för under 500:- anslöt till ett USB-uttag och stoppade i ett valfritt SIM-kort. Vi tar med oss det SIM-kortet vi har hemma och får därmed alla kanaler (60) även i vår husbil.
Ska man utanför Sverige så se till att abbonemanget klarar detta.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tänkte skaffa router för trådlöst WIFI i min Carthago, vad jag hört är att det är svårt att få in en bra WIFI signal i en helintegrerad HB är det så. Vilken typ av Router bör jag välja och vilket SIM kort krävs. Jag har tittat runt men som novis är det svårt att veta vad jag ska köpa. Vore tacksam för lite vägledning och hjälp.
Åke
Jag har nedanstående router i min helintgrerade Carthago,fungerar bra utan extra antenner,kopplat direkt på bilens 12V.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Jag har nedanstående router i min helintgrerade Carthago,fungerar bra utan extra antenner,kopplat direkt på bilens 12V.
Jag har samma router i min bil. Har haft den i ett år och är jättenöjd, inga externa antenner. Har hittills inte varit utan uppkoppling. Använder Telias nät.

Testade Teltonika routern med en extern monterad antenn innan och blev inte nöjd, lämnade tillbaka den. Enligt säljaren så är Teltonika mer anpassad för industriellt bruk i tuffa miljöer.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag bytte router förra året i min helintegrerade, det blev en Netgear Nighthawk M1, den ligger som den kom i ett överskåp, inga extra antenner, har den ansluten till usb, men klarar ett dygn på det inbyggda batteriet.
Jag är mycket nöjd med vad den presterar. Det finns även nyare modell som har 5G, ifall man har behov av det.

t.o.m Gamers imponeras av den.

 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
På vår Netgear Nighthawk M1 fick jag gå in i routerns inställningar och klicka i roaming för att få den att fungera utanför Sverige. Kör med ett extra datakort från Tele 2. Fungerar mycket bra. Har alltid uppkoppling.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
På vår Netgear Nighthawk M1 fick jag gå in i routerns inställningar och klicka i roaming för att få den att fungera utanför Sverige. Kör med ett extra datakort från Tele 2. Fungerar mycket bra. Har alltid uppkoppling.
Tack för tipset Kjell :)
Min Nighthawk har inte varit utanför Sverige ännu, körde wifi.se förra året, funkade kanon för mej då, i år sitter det ett Hallon i den.
Så här pass går den i mitt garage just nu (instängd i en gammal industribyggnad med mycket metall runt om) och jag står bakom husbilen uppkopplad i wi-fi, se bild. Inga fantastiska värden, men min förra router en Dovado Tiny AC, nådde knappt ut ur garaget.
Backar jag ut i det fria får jag runt 100/100.

Screenshot_20220605-142906.png20220605_142946.JPG
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tack för tipset Kjell :)
Min Nighthawk har inte varit utanför Sverige ännu, körde wifi.se förra året, funkade kanon för mej då, i år sitter det ett Hallon i den.
Så här pass går den i mitt garage just nu (instängd i en gammal industribyggnad med mycket metall runt om) och jag står bakom husbilen uppkopplad i wi-fi, se bild. Inga fantastiska värden, men min förra router en Dovado Tiny AC, nådde knappt ut ur garaget.
Backar jag ut i det fria får jag runt 100/100.

Visa bilaga 223595Visa bilaga 223596
Så här ser det ut för mig på en ställplats i Tyskland

4FC43CDE-9246-4D7A-BF20-1FBE023FFABE.png
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Jag har nedanstående router i min helintgrerade Carthago,fungerar bra utan extra antenner,kopplat direkt på bilens 12V.
Har likasamma och fungerar hur bra som helst.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Tänkte skaffa router för trådlöst WIFI i min Carthago, vad jag hört är att det är svårt att få in en bra WIFI signal i en helintegrerad HB är det så. Vilken typ av Router bör jag välja och vilket SIM kort krävs. Jag har tittat runt men som novis är det svårt att veta vad jag ska köpa. Vore tacksam för lite vägledning och hjälp.
Åke
Någon som har erfarenhet av hur WIFI.SE Router fungerar i husbil. Den har ju 12V anslutning.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Jag har samma router i min bil. Har haft den i ett år och är jättenöjd, inga externa antenner. Har hittills inte varit utan uppkoppling. Använder Telias nät.

Testade Teltonika routern med en extern monterad antenn innan och blev inte nöjd, lämnade tillbaka den. Enligt säljaren så är Teltonika mer anpassad för industriellt bruk i tuffa
Jag har nedanstående router i min helintgrerade Carthago,fungerar bra utan extra antenner,kopplat direkt på bilens 12V.
Har den 12V anslutning?
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Står man på en ställplats på kvällen med många husbilar som är uppkopplade på telenätet, har jag upplevt en liten fördel med antenn när man streamar tv programmet.
Använder en Netgear router och en Mimo antenn.
Telenor obegränsat/ 100gb utomlands.
Och testar Telenor stream på denna resan vi gör just nu.

Krister
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen