• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rostig husbil

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.767
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Rostig husbil

Fick en kommentar från Falcks, när dom bytte hjul efter däckpang. "Den har inte gått i saltvatten, va?"....och tittade på dom rena hjulbultarna.
Men trots allt är det nog träet som ruttnar först:-(
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Rostig husbil

Lägger du en bar obehandlad plåt i vatten så kommer den också rosta även om den inte blivit utsatt för salt .

Jo men saltet skyndar på processen rejält. Även om du behandlar bilen så efter ett tag släpper massan från plåten varvid fickor bildas där fukten stannar och fräter på plåten.
Det ser fint ut utifrån tills den dag plåten försvunnit bakom underredsmassan :D


Gurra
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Rostig husbil

Fick en kommentar från Falcks, när dom bytte hjul efter däckpang. "Den har inte gått i saltvatten, va?"....och tittade på dom rena hjulbultarna.
Men trots allt är det nog träet som ruttnar först:-(

Trä tycker om linolja :D

Gurra
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Rostig husbil

Jag röstar på att bodelen ryker först även om jag själv aldrig åker i salt och slask och har en husbil som efter 4 år är helt som ny under.
Sen tror jag nog att åtminstone de bilar med alko-chassi inte rostar så mycket bakom hytten..
Jag har enbart på tunn olja och viss tectyl på bromsrör,svetsar,ramskarvar etc.

Har sett bilar från 2003-2004 med stora längsgående hål i träplattan främst vid sidor och baktill..
Hade en röd och vit husvagn en gång i tiden och lärde mig då vilka bristfälligheter dessa hade(och fördelar),samtliga ruttnade i alla hörn för att man glömt avrinningen under x antal år.
Åkte man till en märkeshandlare stod dock mängder av liknande vagnar,fuktestade UA där man kunde bryta bort stora bitar av träplattan eller köra upp skruvmejseln 1 dm..
Har man en husbil byggd som en husvagn med träplattan undertill bör man se hur den ser ut efter en regndag,är träplattan blöt någonstans,dvs vattnet rinner ner på sidan av bodelen,mellan kaross och plastsidor och inte droppar ner på marken utan blöter ner träet varje gång det regnar har man en totalt felkonstruerad bil som kommer drabbas av fuktskador.
Ett annat tips är att ta bort den inre plastkarmen och efterdra samtliga fönster..
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen