Sv: Rostig husbil
Jag röstar på att bodelen ryker först även om jag själv aldrig åker i salt och slask och har en husbil som efter 4 år är helt som ny under.
Sen tror jag nog att åtminstone de bilar med alko-chassi inte rostar så mycket bakom hytten..
Jag har enbart på tunn olja och viss tectyl på bromsrör,svetsar,ramskarvar etc.
Har sett bilar från 2003-2004 med stora längsgående hål i träplattan främst vid sidor och baktill..
Hade en röd och vit husvagn en gång i tiden och lärde mig då vilka bristfälligheter dessa hade(och fördelar),samtliga ruttnade i alla hörn för att man glömt avrinningen under x antal år.
Åkte man till en märkeshandlare stod dock mängder av liknande vagnar,fuktestade UA där man kunde bryta bort stora bitar av träplattan eller köra upp skruvmejseln 1 dm..
Har man en husbil byggd som en husvagn med träplattan undertill bör man se hur den ser ut efter en regndag,är träplattan blöt någonstans,dvs vattnet rinner ner på sidan av bodelen,mellan kaross och plastsidor och inte droppar ner på marken utan blöter ner träet varje gång det regnar har man en totalt felkonstruerad bil som kommer drabbas av fuktskador.
Ett annat tips är att ta bort den inre plastkarmen och efterdra samtliga fönster..