• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rostig husbil

F

F.d. 3088

Guest
Hej

Det är många som kör husbil i saltsörja nu på vintern, undrar hur länge en sådan bildel (ej bodel)klarar sig från rost och oxidering. Bilen är ju från början tänkt som lättare transportbil och dessa brukar ju vara upprostade och förbrukade efter en kort tid. Om man går tillbaka tio år i tiden körde man ju inte husbil vintertid (i Sverige) i samma utsträckning som idag. Därav det stora antalet äldre fina över tjugo år gamla bilar.
Jag med flera som alltid köper begagnat vill ju då köpa en som inte är vinterkörd: nu kommer poängen jag tror att det kommer att finnas många rostiga bilar som blir svåra att byta inn eller sälja privat framöver. En rostig ramlar ju givetvis ner i pris tills den blir såld.
har jag fel:confused:

Gurra

F

F.d. 483

Guest
Sv: Rostig husbil

Hej Gurra
Självklart köper man inte en husbil som körts vintertid. Har tittat på en hel del begangnade bilar som är till salu. Upprostade är en överdrift, men de ser inte roliga ut under.
Hälsning Lennart

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

NEI! Du har nok desverre helt rett.

Ikke bare rust på chassis, men hvordan reagerer aluminium med salt/klorider, på fuktige og bløte veier?.

California

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024

Noggrann underspolning och lite kryp för okulär besiktning mellan varven. Hittills ingen synlig rost. Men så bor man ju på en plats som lyckligtvis är till 100 procent saltbefriad: Gotland.
Som tur är kommer man lätt in under Hymern utan att hissa och fixa. Liggunderlag och sedan hasar man runt och kollar. Men kanske att det är dags att fundera på att spruta på oljefilm där man misstänker risk för rost. Men som sagt, efter fem år i trafik finns inga som helst spår.
Om ett par veckor ska den vinterparkeras och det blir förstås en extra koll då. Men om vi bodde på fastlandet hade vi med all sannolikhet kostat på en riktig underredsbehandling.

F

F.d. 3088

Guest

Noggrann underspolning och lite kryp för okulär besiktning mellan varven. Hittills ingen synlig rost. Men så bor man ju på en plats som lyckligtvis är till 100 procent saltbefriad: Gotland.
Som tur är kommer man lätt in under Hymern utan att hissa och fixa. Liggunderlag och sedan hasar man runt och kollar. Men kanske att det är dags att fundera på att spruta på oljefilm där man misstänker risk för rost. Men som sagt, efter fem år i trafik finns inga som helst spår.
Om ett par veckor ska den vinterparkeras och det blir förstås en extra koll då. Men om vi bodde på fastlandet hade vi med all sannolikhet kostat på en riktig underredsbehandling.

Olja är fina grejer funkar klockrent

Gurra

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Lugn bara, det enda som är säkert är att rosten kommer förr eller senare.........på både nyare som äldre bilar.

Olle Jonsson

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025

Tänk om bilprovningen/motsvarande eller någon av alla husbils, husvagnstidningar kunde ge ut en sammanställning "husbilens svaga punkter", liknande den som ges ut för personbilar.
Det vore ett bra fingervisning inför ett begagnatköp. Men det kanske finns.

F

F.d. 53012

Guest

Så förnuftig du är min gamla bil var från 1989 och hade körts enbart under sommarmånaderna och vår och lite fram på hösten och inte en rostfläck fanns på varken dörrar eller underrede trots ca 22 tusen mil och utan större rostskyddsbehandling. Men var och en skall givetvis leva som den vill, vet många som åker motorcykel på vintern fast jag vet hur kallt det är.

surtecruisers

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022

du har så rätt så ! det är ju skit från början värre blir det med åren ! tacka vet jag en
ardenner med släde !:D

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Jag sprutar med linolja och automatlådaolja, hälften av varje.Automatlådaolja förstör inte gummit i bussningar motorkuddar mm.Glöm inte att spruta lite i dörrarna,dom vill gärna rosta i botten.

F

F.d. 55275

Guest

Har en -04 5000 mil som ny, flyger hällre på vintern än kör husbil !!:spinny:

Toppen