• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rookiebygge med tillhörande funderingar

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag tycker det blir supercoolt med en egen brygga som man kan fälla ut, en alldeles egen altan.
Den där bryggan, kommer nog bli kall och kyla ner bodelen, eller tvärtom, om man är på sydligare breddgrader. Har du funderat ut en lösning på det?

Vi beställer ofta material från ett företag som kommer med liknande lastbil med baklyft och så fort vi beställer liiite mer så kör dom med kraftig överlast. Jag vet i alla fall att det var löjligt låg lastvikt på deras lastbil.


Jag undrar om du har kontrollerat lastvikten eftersom det är ett vanligt rookiemisstag ?
 

kebi

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Malmö
HBK-Nr
28898
Medlemskap
2024
Återkommer till genomgången mellan hytt och skåp. Det Bengic skriver om är sk lastförskjutningsskydd som finns i fasta skåpbilar. Det är inte nödvändigt att ha kvar. Nu är din bil av helt annan typ med fast hytt och löst monterat skåp. Det kan vara så att hytten är slagprovad och att det finns ett godkännande för det. Tar man stort hål i hyttryggen äventyrar man detta godkännande och kan leda till att bilen inte godkänns. Därför kolla först med bilprovningen om du funderar på att såga hål i hytten.
Mvh Kebi
 
S

Sven Pettersson

Guest
Återkommer till genomgången mellan hytt och skåp. Det Bengic skriver om är sk lastförskjutningsskydd som finns i fasta skåpbilar. Det är inte nödvändigt att ha kvar. Nu är din bil av helt annan typ med fast hytt och löst monterat skåp. Det kan vara så att hytten är slagprovad och att det finns ett godkännande för det. Tar man stort hål i hyttryggen äventyrar man detta godkännande och kan leda till att bilen inte godkänns. Därför kolla först med bilprovningen om du funderar på att såga hål i hytten.
Mvh Kebi

Tack, skall kolla det.
Det är långt ifrån prio 1, så om det blir så dröjer det.
 
S

Sven Pettersson

Guest
Nu sitter iaf dryga KW solpanel på taket.

06_solpanel01.jpg


07_solpanel02.jpg


08_solpanel03.jpg


09_solpanel04.jpg


10_solpanel05.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Köpte för en del år sedan en spray på ELFA till skolan för att får bort en del grafitti tolererar inte sånt på avdelningen. Löste sej bra på en bil kan man bli av med bättringsfärgen också.
Har aldrig sett något bättre och inte i någon vanlig affär heller.
 
S

Sven Pettersson

Guest
Behöver... :)
Det var ungefär vad som fick plats. Jag kan nog sätta en till på tvären, men säljaren hade fyra st.
 
S

Sven Pettersson

Guest
Lite värme kan ju vara trevligt. Vi provar en så'n här:

12_Varmare_ebay.jpg


Gillar dock inte det tunna, heta avgasröret så nära trägolv och isolering, så det fick ett extra rör utanpå.

13_Varmare_avgasror.jpg


Även hålet i golvet fick en rejäl genomföring.

14_Varmare_genomforing.jpg


Tjoho, det funkar!

15_Varmare_Test.jpg
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Dokunentera, fotografera och märk upp så mycket som möjligt.
Idag vet du hur allt är kopplat, om 5 år kommer du inte ihåg! Garanterat!!
Vet av egen erfarenhet :D.
 
S

Sven Pettersson

Guest
Dokunentera, fotografera och märk upp så mycket som möjligt.
Idag vet du hur allt är kopplat, om 5 år kommer du inte ihåg! Garanterat!!
Vet av egen erfarenhet :D.
Absolut!

Nu är det bara uppkopplat för test, men som gammal tetutvecklingsingenjör vet jag vikten av dokumentation, även om jag ofta hoppar över den delen...
 
Toppen