• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Robotlåda igen..

johancrv

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Haninge
HBK-Nr
37563
Medlemskap
2024
Exakt så gjorde jag alltid på min förra bil med robotlåda. Även N vid stoppljus. Fungerade perfekt i dom åtta år jag hade den o lika många tusen mil
Har den 9 växlade idag o visst är den ett strå vassare men saknar att kunna växla manuellt i D läge
Du kan växla den 9 växlade manuellt i Drive läget, bara föra spaken åt vänster och lägga i den växeln du vill ha
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
869
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
En bra förklaring, tack. Men menar du att man ska ignorera det öronbedövande larm som låter när man försöker stänga av motorn i läge N?
Detta gäller i alla fall på de 2 bilar med robot jag haft....
Låter inget ”larm” på våra bilar eller dom tre husbilar jag haft med robotlåda. Ingen äldre än 2014 upplysningsvis. Däremot låter det om du öppnar dörren utan att handbromsen ligger i har jag för mig.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Låter inget ”larm” på våra bilar eller dom tre husbilar jag haft med robotlåda. Ingen äldre än 2014 upplysningsvis. Däremot låter det om du öppnar dörren utan att handbromsen ligger i har jag för mig.
Min två senaste husbilar varnar tydligt om du stänger av med växellådan i N,helt enligt manualen
Handbroms finns ingen varning

BUZZER WARNINGS
For safety reasons, a buzzer warning sounds when the vehicle is parked with the gearbox in neutral (N) (the warning sounds when the ignition key is turned to STOP).

FIAT skriver också i manualen för robotlådan

PARKING THE VEHICLE
To park safely, it is essential to engage 1st gear or reverse (R) gear with your foot on the brake pedal. If parking on a slope, operate the brake pedal. It is also essen- tial to wait until the gear engaged disap- pears from the reconfigurable multifunc- tion display before releasing the brake pedal.
IMPORTANT NEVER leave your vehicle with the gearbox in neutral (N).
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Låter inget ”larm” på våra bilar eller dom tre husbilar jag haft med robotlåda. Ingen äldre än 2014 upplysningsvis. Däremot låter det om du öppnar dörren utan att handbromsen ligger i har jag för mig.
Ur Fiats beskrivning av olika situationer där Comfortmatic larmar:

”Inducation that the engine has been turned off by the driver (key off) with the gearbox in neutral (if the vehicle could move on its own); in this case the signals are acoustic and visual (flashing “N” on display) for 4s”
 

plåtis-fan

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Karlskrona
Känns som att slutsatsen är att robotlådan fungerar bra, inga större kvalitetsproblem eller dyra reprationer gent mot den nyare 9-vx.
Manuell är ett starkt alternativ och har naturligtvis minst risk att gå sönder om man växla rätt. Kanske en ny tråd på det ämnet.
jag lutar personligen mot manuell för jag tycker det är lättare med små justeringar fram och tillbaka - men det kanske är en vanesak.
Det som talar mot manuell är att jag gissar det sänker andrahandsvärdet men å andra sidan är det billigare i inköp..
Hoppas bara det inte blir problem att få den såld i framtiden pga lådan..
 

Fjrdriver

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Tranås
HBK-Nr
21516
Medlemskap
2024
Jag har följt diskussionerna om robotlådor och konstaterat att ca 70% av de som har husbilar med robotlådor är supernöjda och resten inihelvete missnöjda.
Jag har alltid tidigare ratat robotlådor fullständigt men kommit i läget att kompromisser är nödvändiga om vi ska kunna byta husbil. Konstaterar att väldigt många husbilar mellan 2012 och 2019 har robotlåda. Vet att 2020 kom Fiat med vanlig automat men de är för dyra för oss.
Om jag nu ska ge mig och tänka mig en husbil med robotlåda. Vad ska jag då tänka på och kolla för att komma i de 70 % som är supernöjda och inte de 30% som är katastrofalt missnöjda. Naturligvis kan jag kolla med tidigare ägare men ibland är det inte möjligt. Ska titta på en där förre ägaren har avlidit så det är ju inte möjligt. Men det är en 2015 års modell och han har varit enda ägare. I mitt tycke känns det som han varit nöjd eller tänker jag fel?
1:a förstå att det inte är en automat du köpt. T.ex blir du stående vid stoppljus/bilkö el liknande - lägg ur växeln. 2:a Är det långa branta backar - växla manuellt. 3:e Fiat har ju pedalerna till höger o har man stor högerfot är det lätt hänt att trycka på både gas o snudda vid bromspedal vilket leder överhettad låda. 4:e Följ serviceintervall. Jag hade en hymer fr 08:a som jag körde m i 5 år utan problem. Lycka till
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
524
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Har studerat andra forum, och dom som kan(alltså inte gissar) denna växellåda, så har man inget för att lägga i N-läge vid stoppljusen då lådan ändå håller ned kopplingen.
Något som inte många vet, så alla som lägger i N vid stopp kan sluta med det.
Dock så skriver de så här i instruktionsboken, men vad är ett längre uppehåll?

1723793296500.png
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
1:a förstå att det inte är en automat du köpt. T.ex blir du stående vid stoppljus/bilkö el liknande - lägg ur växeln. 2:a Är det långa branta backar - växla manuellt. 3:e Fiat har ju pedalerna till höger o har man stor högerfot är det lätt hänt att trycka på både gas o snudda vid bromspedal vilket leder överhettad låda. 4:e Följ serviceintervall. Jag hade en hymer fr 08:a som jag körde m i 5 år utan problem. Lycka till
Lägga ut växel vid rödljus behövs inte,detta gör ingen skillnad.
Snudda broms/gas leder inte till överhettad låda,men man skall inte trycka på båda samtidigt,gäller alla automater.
Det som kan överhettas är kopplingen, undvik krypkörning tex. vid köer med slirande koppling.lämmna lucka kör fram sedan stanna helt, så gör jag.
 

widde2

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Köping
HBK-Nr
28072
Medlemskap
2024
En bra förklaring, tack. Men menar du att man ska ignorera det öronbedövande larm som låter när man försöker stänga av motorn i läge N?
Detta gäller i alla fall på de 2 bilar med robot jag haft....
Enligt manual för comfortmatic så skall bilmotorn stängas av med läge AUTO1alt AUTO R i, därför ljuder signal om man försöket stänga av i läga N. När man sedan startar med bromspedalen nere så hoppar läge N i automatiskt.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Comfortmatic, är det en så kallad robotlåda ?
Om jag förstått tekniken rätt på robotlådan så vid stillastående i kökörning så kopplar automatiken ur driften på bilen genom att hålla lamellen separerad från svänghjulet, är det så ?
Mvh från okunnig.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Comfortmatic, är det en så kallad robotlåda ?
Om jag förstått tekniken rätt på robotlådan så vid stillastående i kökörning så kopplar automatiken ur driften på bilen genom att hålla lamellen separerad från svänghjulet, är det så ?
Mvh från okunnig.
Den fungerar precis som du själv skulle köra en vanlig manuellt växlad bil, det är bara automatiken som sköter koppling och växel, det är exakt samma växellåda och koppling på manuell som Comfortmatic.
Krypkör du slirar den på kopplingen,stannar du så ”trampar” den ur precis som en manuell bil.
 

Nordan.51

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
33324
Medlemskap
2024
Jag har följt diskussionerna om robotlådor och konstaterat att ca 70% av de som har husbilar med robotlådor är supernöjda och resten inihelvete missnöjda.
Jag har alltid tidigare ratat robotlådor fullständigt men kommit i läget att kompromisser är nödvändiga om vi ska kunna byta husbil. Konstaterar att väldigt många husbilar mellan 2012 och 2019 har robotlåda. Vet att 2020 kom Fiat med vanlig automat men de är för dyra för oss.
Om jag nu ska ge mig och tänka mig en husbil med robotlåda. Vad ska jag då tänka på och kolla för att komma i de 70 % som är supernöjda och inte de 30% som är katastrofalt missnöjda. Naturligvis kan jag kolla med tidigare ägare men ibland är det inte möjligt. Ska titta på en där förre ägaren har avlidit så det är ju inte möjligt. Men det är en 2015 års modell och han har varit enda ägare. I mitt tycke känns det som han varit nöjd eller tänker jag fel?
Viktigt med oljebyte. Måste säga till, att de byter oljan i lådan, ingår oftast inte i servicen, bör bytas vart annat år.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Jag har följt diskussionerna om robotlådor och konstaterat att ca 70% av de som har husbilar med robotlådor är supernöjda och resten inihelvete missnöjda.
Jag har alltid tidigare ratat robotlådor fullständigt men kommit i läget att kompromisser är nödvändiga om vi ska kunna byta husbil. Konstaterar att väldigt många husbilar mellan 2012 och 2019 har robotlåda. Vet att 2020 kom Fiat med vanlig automat men de är för dyra för oss.
Om jag nu ska ge mig och tänka mig en husbil med robotlåda. Vad ska jag då tänka på och kolla för att komma i de 70 % som är supernöjda och inte de 30% som är katastrofalt missnöjda. Naturligvis kan jag kolla med tidigare ägare men ibland är det inte möjligt. Ska titta på en där förre ägaren har avlidit så det är ju inte möjligt. Men det är en 2015 års modell och han har varit enda ägare. I mitt tycke känns det som han varit nöjd eller tänker jag fel?
Smaken är som baken, delad. Jag hade gärna kört automatisk låda men inte robotlådan. Gillar inte upplägget och hur den växlar. De gillar inte heller snabba start och stopp, jag vet många firmor där de anställda tyckte att det var bara att gasa och bromsa. Kul, det tyckte inte lådan. Speciellt inte om man har fullt lastat.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Viktigt med oljebyte. Måste säga till, att de byter oljan i lådan, ingår oftast inte i servicen, bör bytas vart annat år.
Menar du robotdelen så skall man absolut serva den vart annat år, men byta olja i själva växellådan är inget som behövs så ofta.
FIAT har inget bytesintervall på den oljan överhuvudtaget,men byte efter 8-10000 mil är inte fel.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Lånar tråden för en fråga hoppas det är OK.
Vi har en Ducato 148 med 6-vxl robotlådan årsmodell 2015. Allt fungerar väl. Växlar mjukt och fint, men när jag stannat motorn ligger den kvar i senaste växeln. Orsaken till min osäkerhet är att jag vid något tillfälle känt att bilen ibland rycker till något när startmotorn går in vid start. Jag har något minne av att jag läst någonstans att det ska gå att växla ett antal gånger efter man har stängt av motorn.
hydraulik pumpen till kopplingen behöver bygga upp tryck innan du startar. Om man går in via bodelen så aktiveras inte pumpen i förväg som sker när man går in via förardörren. Alternativ är att slå på tändningen och vänta några sekunder innan startförsök görs.
 
Toppen