• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Robotlåda igen..

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
869
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Ja den är ”adaptiv” i en viss mån. Kan behöva nollas ibland när vissa chaufförer trycker på broms o gas samtidigt för ofta. Många av klagomålen på robotlådan beror mkt på hur den körs, men det stora problemet är/har varit ojämn kvalitet på urtrampningslagret vilket ju är lika på en manuell o robotlådan. Så att välja manuell låda innebär inte att du slipper dessa problem. Visst finns det lite mer som kan krångla på en robot låda men det är marginellt, vi har bytt nån sensor mm. Men inget som återkommer mer än kopplings problem. Men det känns som att det har blivit betydligt bättre på senare år. Vi har 6 st Ducato som rullat mellan 35-40.000 mil tilldags datum.
Ingen ”robothydraulik” har behövt bytas än. Koppling är bytt mellan 1-2 ggr per bil oavsett manuell eller robot. 1 vxl.låda bytt pga dålig synkning på 3:an var en robot låda runt 34.000 mil. Inget dubbelmassa svänghjul är bytt som är en svag punkt på en del andra märken. Var inte rädd för robotlådan är min erfarenhet, att slippa växla är väl en lyx man ska kosta på sig när man åker husbil.
 

ewa & bosse

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Lund
HBK-Nr
15775
Medlemskap
2024
Lånar tråden för en fråga hoppas det är OK.
Vi har en Ducato 148 med 6-vxl robotlådan årsmodell 2015. Allt fungerar väl. Växlar mjukt och fint, men när jag stannat motorn ligger den kvar i senaste växeln. Orsaken till min osäkerhet är att jag vid något tillfälle känt att bilen ibland rycker till något när startmotorn går in vid start. Jag har något minne av att jag läst någonstans att det ska gå att växla ett antal gånger efter man har stängt av motorn.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Vi har robotlåda på vår fiat argos 2019 med totalvikt 5 ton har en fråga ska man köra med tung knappen på alltid eller läste det någonstans här på forumet att den del göra det. Tankar från er? Själv aldrig gjort det.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vi har robotlåda på vår fiat argos 2019 med totalvikt 5 ton har en fråga ska man köra med tung knappen på alltid eller läste det någonstans här på forumet att den del göra det. Tankar från er? Själv aldrig gjort det.
Numer kör jag med tunglast för det mesta, speciellt med en tung bil är det bättre att ligga på lägre växlar.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
869
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Lånar tråden för en fråga hoppas det är OK.
Vi har en Ducato 148 med 6-vxl robotlådan årsmodell 2015. Allt fungerar väl. Växlar mjukt och fint, men när jag stannat motorn ligger den kvar i senaste växeln. Orsaken till min osäkerhet är att jag vid något tillfälle känt att bilen ibland rycker till något när startmotorn går in vid start. Jag har något minne av att jag läst någonstans att det ska gå att växla ett antal gånger efter man har stängt av motor
Ställ alltid spaken i lägen N innan du stänger av motorn o dra i handbromsen. Då slipper startmotorn dra runt motorn med kopplingen nedtryckt vilket gör att du spar på grejorna o slipper problem. Trycket sjunker ju med tiden o ett ev. Dåligt batteri hinner kanske inte bygga upp nytt tryck om du startar för snabbt. Dessutom slipper du belasta den svaga länken (urtrampningslagret) i onödan. Att köra med tung lastknappen på är att rekommendera på tyngre husbilar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ställ alltid spaken i lägen N innan du stänger av motorn o dra i handbromsen. Då slipper startmotorn dra runt motorn med kopplingen nedtryckt vilket gör att du spar på grejorna o slipper problem. Trycket sjunker ju med tiden o ett ev. Dåligt batteri hinner kanske inte bygga upp nytt tryck om du startar för snabbt. Dessutom slipper du belasta den svaga länken (urtrampningslagret) i onödan. Att köra med tung lastknappen på är att rekommendera på tyngre husbilar.
Då står bilen parkerad i neutral,jag skulle aldrig lämna bilen med enbart handbromsen, glömmer man handbromsen rullar bilen.
 

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Jag har följt diskussionerna om robotlådor och konstaterat att ca 70% av de som har husbilar med robotlådor är supernöjda och resten inihelvete missnöjda.
Jag har alltid tidigare ratat robotlådor fullständigt men kommit i läget att kompromisser är nödvändiga om vi ska kunna byta husbil. Konstaterar att väldigt många husbilar mellan 2012 och 2019 har robotlåda. Vet att 2020 kom Fiat med vanlig automat men de är för dyra för oss.
Om jag nu ska ge mig och tänka mig en husbil med robotlåda. Vad ska jag då tänka på och kolla för att komma i de 70 % som är supernöjda och inte de 30% som är katastrofalt missnöjda. Naturligvis kan jag kolla med tidigare ägare men ibland är det inte möjligt. Ska titta på en där förre ägaren har avlidit så det är ju inte möjligt. Men det är en 2015 års modell och han har varit enda ägare. I mitt tycke känns det som han varit nöjd eller tänker jag fel?
Jag har robotlåda på en Hymer 779 med Iveco chassi och tre liters motor. Jag är mycket nöjd med detta. Jag jobbar med den manuellt.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
869
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Då står bilen parkerad i neutral,jag skulle aldrig lämna bilen med enbart handbromsen, glömmer man handbromsen rullar bilen.
Ju mer du använder handbromsen desto bättre fungerar den, ju mindre du frikopplar desto längre håller det. Vinn vinn enligt mig men var o en gör som man vill. Ska kanske förklara att det är inte själva lagret som är problemet utan att det är ihopbyggt med slavcylindern och är alltså en enhet. Felet som inträffar är slavcylindern läcker, vilket gör att kopplingen inte fungerar och då måste lådan bort för att byta.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.281
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Ställ alltid spaken i lägen N innan du stänger av motorn o dra i handbromsen. Då slipper startmotorn dra runt motorn med kopplingen nedtryckt vilket gör att du spar på grejorna o slipper problem. Trycket sjunker ju med tiden o ett ev. Dåligt batteri hinner kanske inte bygga upp nytt tryck om du startar för snabbt. Dessutom slipper du belasta den svaga länken (urtrampningslagret) i onödan. Att köra med tung lastknappen på är att rekommendera på tyngre husbilar.
Exakt så gjorde jag alltid på min förra bil med robotlåda. Även N vid stoppljus. Fungerade perfekt i dom åtta år jag hade den o lika många tusen mil
Har den 9 växlade idag o visst är den ett strå vassare men saknar att kunna växla manuellt i D läge
 

GöranT

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
24627
Medlemskap
2024
Ställ alltid spaken i lägen N innan du stänger av motorn o dra i handbromsen. Då slipper startmotorn dra runt motorn med kopplingen nedtryckt vilket gör att du spar på grejorna o slipper problem. Trycket sjunker ju med tiden o ett ev. Dåligt batteri hinner kanske inte bygga upp nytt tryck om du startar för snabbt. Dessutom slipper du belasta den svaga länken (urtrampningslagret) i onödan. Att köra med tung lastknappen på är att rekommendera på tyngre husbilar.
Spelar det någon roll menar du om man lägger i neutral innan man stänger av motorn eller om man gör innan man startar nästa gång?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.571
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi har robotlåda på vår fiat argos 2019 med totalvikt 5 ton har en fråga ska man köra med tung knappen på alltid eller läste det någonstans här på forumet att den del göra det. Tankar från er? Själv aldrig gjort det.
Min "tungknapp" är alltid påslagen, bilen väger ju 5000 i stort sett alltid men i ärlighetens namn så tycker jag inte att jag märker någon större skillnad.

Jag lägger även alltid lådan i N-läge vid rödljus osv, precis som att jag aldrig sitter och håller kopplingen nere i en manuellt växlad bil. Är inte det en självklarhet? kanske bara jag om tycker det?
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
524
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Min "tungknapp" är alltid påslagen, bilen väger ju 5000 i stort sett alltid men i ärlighetens namn så tycker jag inte att jag märker någon större skillnad.

Jag lägger även alltid lådan i N-läge vid rödljus osv, precis som att jag aldrig sitter och håller kopplingen nere i en manuellt växlad bil. Är inte det en självklarhet? kanske bara jag om tycker det?
Jag tycker det är stor skillnad i uppförsbackar, där den försöker kasta in 6:an alldeles för tidigt om man inte har "tungknappen" aktiverad.
Vår växlar också upp tidigare när den inte är aktiverad, vilket ger mer "segdragning". Med tiden har det blivit att den alltid är akiverad.
Har inte märkt någon direkt skillnad på förbrukningen.

Ställer också den i "N" om jag misstänker att det blir ett "längre stopp".
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Ställer lådan på N vid avstänging eller längre stopp.

Lägger i R med tändningen påslagen, växel går i.
Stänger av tändningen.

Tvärt om vid start.
Trycker ned broms med tändningen påslagen, lägger i N.
Startar motorn.
 

tgliza

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3967
Medlemskap
2024
Ställ alltid spaken i lägen N innan du stänger av motorn o dra i handbromsen. Då slipper startmotorn dra runt motorn med kopplingen nedtryckt vilket gör att du spar på grejorna o slipper problem. Trycket sjunker ju med tiden o ett ev. Dåligt batteri hinner kanske inte bygga upp nytt tryck om du startar för snabbt. Dessutom slipper du belasta den svaga länken (urtrampningslagret) i onödan. Att köra med tung lastknappen på är att rekommendera på tyngre husbilar.
En bra förklaring, tack. Men menar du att man ska ignorera det öronbedövande larm som låter när man försöker stänga av motorn i läge N?
Detta gäller i alla fall på de 2 bilar med robot jag haft....
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Lånar tråden för en fråga hoppas det är OK.
Vi har en Ducato 148 med 6-vxl robotlådan årsmodell 2015. Allt fungerar väl. Växlar mjukt och fint, men när jag stannat motorn ligger den kvar i senaste växeln. Orsaken till min osäkerhet är att jag vid något tillfälle känt att bilen ibland rycker till något när startmotorn går in vid start. Jag har något minne av att jag läst någonstans att det ska gå att växla ett antal gånger efter man har stängt av motorn.
Det sitter en tryckackumulator på växelroboten som håller upp trycket så att den kan växla vid låga motorvarv och vid avstängd motor. Den var dålig på min bil, men efter byte fungerar det perfekt. Kan nu även byta växel många gånger med avstängd motor.

Angående avstängning av motor så ska alltid en växel, 1 eller R, ligga i. Risken är annars att bilen kan rulla om du glömmer handbromsen. Det finns ju inget P-läge då växellådan i grunden är en manuell låda. Jag lägger sedan i neutral innan jag startar. Men om man inte gör det så hoppar ändå neutralen i när motorn startas.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2026
Finns ingen fakta på att lägga i friläge vid varje stoppljus eller vid parkering och ignorera varningssignalen när du parkerar i läge N.. Varför sprida egna hittepå grejer? gå efter manualen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Finns ingen fakta på att lägga i friläge vid varje stoppljus eller vid parkering och ignorera varningssignalen när du parkerar i läge N.. Varför sprida egna hittepå grejer? gå efter manualen.
Har studerat andra forum, och dom som kan(alltså inte gissar) denna växellåda, så har man inget för att lägga i N-läge vid stoppljusen då lådan ändå håller ned kopplingen.
Något som inte många vet, så alla som lägger i N vid stopp kan sluta med det.
 
Toppen