Ja den är ”adaptiv” i en viss mån. Kan behöva nollas ibland när vissa chaufförer trycker på broms o gas samtidigt för ofta. Många av klagomålen på robotlådan beror mkt på hur den körs, men det stora problemet är/har varit ojämn kvalitet på urtrampningslagret vilket ju är lika på en manuell o robotlådan. Så att välja manuell låda innebär inte att du slipper dessa problem. Visst finns det lite mer som kan krångla på en robot låda men det är marginellt, vi har bytt nån sensor mm. Men inget som återkommer mer än kopplings problem. Men det känns som att det har blivit betydligt bättre på senare år. Vi har 6 st Ducato som rullat mellan 35-40.000 mil tilldags datum.
Ingen ”robothydraulik” har behövt bytas än. Koppling är bytt mellan 1-2 ggr per bil oavsett manuell eller robot. 1 vxl.låda bytt pga dålig synkning på 3:an var en robot låda runt 34.000 mil. Inget dubbelmassa svänghjul är bytt som är en svag punkt på en del andra märken. Var inte rädd för robotlådan är min erfarenhet, att slippa växla är väl en lyx man ska kosta på sig när man åker husbil.
Ingen ”robothydraulik” har behövt bytas än. Koppling är bytt mellan 1-2 ggr per bil oavsett manuell eller robot. 1 vxl.låda bytt pga dålig synkning på 3:an var en robot låda runt 34.000 mil. Inget dubbelmassa svänghjul är bytt som är en svag punkt på en del andra märken. Var inte rädd för robotlådan är min erfarenhet, att slippa växla är väl en lyx man ska kosta på sig när man åker husbil.