• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Robotlåda igen..

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
451
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Jag har följt diskussionerna om robotlådor och konstaterat att ca 70% av de som har husbilar med robotlådor är supernöjda och resten inihelvete missnöjda.
Jag har alltid tidigare ratat robotlådor fullständigt men kommit i läget att kompromisser är nödvändiga om vi ska kunna byta husbil. Konstaterar att väldigt många husbilar mellan 2012 och 2019 har robotlåda. Vet att 2020 kom Fiat med vanlig automat men de är för dyra för oss.
Om jag nu ska ge mig och tänka mig en husbil med robotlåda. Vad ska jag då tänka på och kolla för att komma i de 70 % som är supernöjda och inte de 30% som är katastrofalt missnöjda. Naturligvis kan jag kolla med tidigare ägare men ibland är det inte möjligt. Ska titta på en där förre ägaren har avlidit så det är ju inte möjligt. Men det är en 2015 års modell och han har varit enda ägare. I mitt tycke känns det som han varit nöjd eller tänker jag fel?
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Läs gärna tråden "FIAT Comfortmatic - Fehler mit Potential zur Katastrophe und Prävention" på "kastenwagenforum.de". Tror det är deras längsta tråd med +1500 inlägg. På tyska men det finns ju översättning i chrome.

Mitt mod räckte bara till att köpa en Fiat men inte så långt som till en Fiat med robotlåda...
 

Buffen

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Borås
HBK-Nr
33441
Medlemskap
2024
Har precis köpt en bil och valde aktivt bort alla med robotlåda efter dels ha läst om alla problem samt en nära vän som köpte en sprillans ny och relativt kort tid efteråt blev stående två veckor i Tyskland när roboten packade ihop och Fiat inte kunde leverera delar... Optimerade min bil idag med BSR så nu behöver jag inte ens växla ner i sega uppförsbackar...
 

Jocke4127

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
31539
Medlemskap
2024
Jag har följt diskussionerna om robotlådor och konstaterat att ca 70% av de som har husbilar med robotlådor är supernöjda och resten inihelvete missnöjda.
Jag har alltid tidigare ratat robotlådor fullständigt men kommit i läget att kompromisser är nödvändiga om vi ska kunna byta husbil. Konstaterar att väldigt många husbilar mellan 2012 och 2019 har robotlåda. Vet att 2020 kom Fiat med vanlig automat men de är för dyra för oss.
Om jag nu ska ge mig och tänka mig en husbil med robotlåda. Vad ska jag då tänka på och kolla för att komma i de 70 % som är supernöjda och inte de 30% som är katastrofalt missnöjda. Naturligvis kan jag kolla med tidigare ägare men ibland är det inte möjligt. Ska titta på en där förre ägaren har avlidit så det är ju inte möjligt. Men det är en 2015 års modell och han har varit enda ägare. I mitt tycke känns det som han varit nöjd eller tänker jag fel?
Vi har köpt med robotlåda och min tanke är att jag ska lämna in den redan i höst på en bra verkstad som ska få byta alla oljor och annat som ska bytas regelbundet.
Då har jag gjort det jag kan, sen är det ju som med livet självt alltid en risk att det skiter sig men det tar vi då.
Har ju försäkring med assistans och det gör ju att man iaf får hjälp.
Sen tror jag på att köra snällt
Lycka till!
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag skulle nog vara tveksam till robotlåda om garantin/maskinskadeförsäkringen slutat gälla. Men den dan lottovinsten kommer så man kan köpa nåt nytt, så varför inte?!
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.571
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag har alltid varit motståndare till robotlåda, provade 2 bilar med robot och tyckte att de växlade väldigt konstigt. När vi sedan hittade en bil som verkligen passade oss så var det ju naturligtvis med robot. När jag provade den, dröm om min förvåning vad den växlade fint. Vad jag har förstått så lär sig lådan ditt körsätt och växlar därefter, troligtvis så körde de som hade bilen väldigt likt mig, idag så är vi helnöjda och tycker att det är superbekvämt.

En stor fördel är ju att roboten aldrig låter bilen segdra så jag tror att den skonar växellådan ganska mycket. Att service är viktigt gäller ju allting om man vill att det ska hålla, så det ser jag inte som något problem.

Vår bil är en 5 tons bil av 2014 års modell med 3 liters 177 hk motor som strax gått 12 000 mil.

Edit: Jag tycker egentligen inte att det spelar roll om bilen är robotväxlad eller manuell men det är hur som helst bekvämt med robot.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Läs gärna tråden "FIAT Comfortmatic - Fehler mit Potential zur Katastrophe und Prävention" på "kastenwagenforum.de". Tror det är deras längsta tråd med +1500 inlägg. På tyska men det finns ju översättning i chrome.

Mitt mod räckte bara till att köpa en Fiat men inte så långt som till en Fiat med robotlåda...
Som vanligt, trådar som handlar om vissa problem är intressanta men kan ge en överdrivet negativ bild. De blir huvudsakligen en samling inlägg från husbilsägare som just haft problem inom det aktuella ämnet, och de som inte alls haft några problem syns naturligtvis inte där.
En viktig slutsats i den tråden är att roboten kräver en viss skötsel och om den får det funkar den i allmänhet bra. Ett annat konstaterande är att det är ganska få verkstäder som har den kompetens som behövs för att åtgärda ev. problem.
 

plåtis-fan

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Karlskrona
Kan man säga att med manuell låda är man mest "safe" gällande eventuella framtida problem?
Jag har hört lite negativt om den 9-vx lådan oxå.
Jag kommer köpa begagnad plåtis och hamnat på Pössl Road cruser / Malibu 640 LE årsmodell 2018-2020.
Kanske ska man leta manuell låda då jag inte har oro för att växla, då kan man köra motorn rätt och risken för haveri tror jag minskar.
 

Buffen

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Borås
HBK-Nr
33441
Medlemskap
2024
Kan man säga att med manuell låda är man mest "safe" gällande eventuella framtida problem?
Jag har hört lite negativt om den 9-vx lådan oxå.
Jag kommer köpa begagnad plåtis och hamnat på Pössl Road cruser / Malibu 640 LE årsmodell 2018-2020.
Kanske ska man leta manuell låda då jag inte har oro för att växla, då kan man köra motorn rätt och risken för haveri tror jag minskar.
Jag hade definitivt gjort det, köpt manuell alltså, har inga problem att växla, har åkt som passagerare i bilar m roboten och är inte imponerad av dess växlingsprioritering.
 

Jocke4127

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
31539
Medlemskap
2024
Jag har följt denna tråden och man kan ju verkligen se att det är olika uppfattningar om denna robotlåda. Det jag inte vet är om det finns olika modeller, årsmodeller eller varianter av robotlåda. Dvs, skriver alla om samma låda?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag hade definitivt gjort det, köpt manuell alltså, har inga problem att växla, har åkt som passagerare i bilar m roboten och är inte imponerad av dess växlingsprioritering.
Om jag har förstått rätt är styrningen till Comfortmatic-växellådan adaptiv, vilket gör att växellådans uppträdande varierar beroende på
hur den körs. Kör användaren mjukt, reagerar lådan så, om användaren kör hårt reagerar den så. Lite förenklat, men ändå!
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.571
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Om jag har förstått rätt är styrningen till Comfortmatic-växellådan adaptiv, vilket gör att växellådans uppträdande varierar beroende på
hur den körs. Kör användaren mjukt, reagerar lådan så, om användaren kör hårt reagerar den så. Lite förenklat, men ändå!
Ja så upplever jag det också. Provat 2 bilar innan vi köpte den vi ha nu, de ville jag inte ha med att göra överhuvudtaget så jag var väldigt skeptisk när jag provade denna. Denna växlar så mjukt och fint i alla situationer.

Vad jag har förstått kan man åka in till FIAT och "nollställa" lådan så att den lär sig den nya brukarens körsätt fortare.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Stämmer detta verkligen? att lådan är adaptiv,finns det någon dokumentation som visar detta? Jag tvivlar
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Ja så upplever jag det också. Provat 2 bilar innan vi köpte den vi ha nu, de ville jag inte ha med att göra överhuvudtaget så jag var väldigt skeptisk när jag provade denna. Denna växlar så mjukt och fint i alla situationer.

Vad jag har förstått kan man åka in till FIAT och "nollställa" lådan så att den lär sig den nya brukarens körsätt fortare.
Eller begära senaste versionen av mjukvaran.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har precis köpt en bil och valde aktivt bort alla med robotlåda efter dels ha läst om alla problem samt en nära vän som köpte en sprillans ny och relativt kort tid efteråt blev stående två veckor i Tyskland när roboten packade ihop och Fiat inte kunde leverera delar... Optimerade min bil idag med BSR så nu behöver jag inte ens växla ner i sega uppförsbackar...
Så nu segdrar du istället? Har du tänkt på konsekvenserna av att inte låta motorn andas. Vridmoment är bra. Fel utnyttjat sliter det på både motor och växellåda, väldigt mycket! Du har samma motor som tidigare, men en insprutnings- och datordynamik som gör den starkare. Men din motor är inte mer hållbar än före optimering, snarare tvärtom, om man inte ser riskerna.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Kan man säga att med manuell låda är man mest "safe" gällande eventuella framtida problem?
Jag har hört lite negativt om den 9-vx lådan oxå.
Jag kommer köpa begagnad plåtis och hamnat på Pössl Road cruser / Malibu 640 LE årsmodell 2018-2020.
Kanske ska man leta manuell låda då jag inte har oro för att växla, då kan man köra motorn rätt och risken för haveri tror jag minskar.
Med rätt känsla för motor och gaspådrag växlar du mest safe med manuell låda. Dessutom har du en felkälla mindre. Vi bytte för 2 år sedan och ett av kraven var manuell låda.
 
Toppen