• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Robotdammsugare

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Under markisen kan man dryfta det mesta. Varför då inte kolla om någon har heller har testat en robotdammsugare. För hemmet alltså.

Städning tycker jag är den mest improduktiva sysselsättning som finns. Tråkigt och till och med jobbigt. Man vet dessutom att det snart är dags igen.

Om robotdammsugaren verkligen fungerar som reklamen beskriver den så skall den upp på årets önskelista.

Hoppas på svar från någon som verkligen har testat den.

:cool:

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025
Sv: Robotdammsugare

Vi har haft en sådan, använde den några gånger men det förutsätter att du inte har några mattor med fransar och att det inte finns några trösklar m.m. Vi lyckades sälja den för 300kr
Lennart

fredrik123

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026

Hej

Vi har provat två olika Philips modeller (låg pris och mellan) och kastat ut båda...
Min summering är att de (iaf de vi provat) fungerar nog bra på ett typ kontor utan mattor och trösklar.

Vi som har både mattor, trösklar, hundar, barn etc. så blev resultatet att:
1. Fastnar på mattor
2. Fastnar på trösklar
3. Fastnar på alla lite större objekt på golvet tex böcker
4. Fastnar på "ingenting..."
5. Etc. etc

Om vi skulle prova igen så kommer jag definitivt att välja en i de absolut övre prisklasserna och kräva att få prova i hemma miljö...

Detta var mina egna synpunkter och det finns säkert andra som har andra :)

// Fredrik

F

F.d. 14324

Guest

Vi har en sån, batterierna är slut i den just nu men jag har hittat batterier på internet så det löser sig en vacker dag.
Som sagt så finns det saker den inte uppskattar och jag kompletterar den listan med sladdar på golvet, inte bra.
Våra madrasser från Ikea har nån slags snören på undersidan vilket jag misstänker att våran katt knyter loss och dammsugaren hänger sig i dem, inte bra.
Så det krävs att man fixar till alla hinder för dammsugaren och det tar några dammsugningar innan man eliminerat hindren.

Vår tidigare katt gillade den inte men jag har inte testat den ihop med katten vi har nu.
Den kan upplevas som störande, så man kan behöva flytta sig med sin kaffekopp när den arbetar.

Våran ska uppsöka laddstationen när strömmen tryter, mig veterligen så har den aldrig lyckats med det för batterierna brukar ta slut innan den hittar fram... eller så har den klättrat upp på väggen med hjälp av en sladd eller hängt sig rejält fast under sängen eller gett sig på en gardin.
Dörrar ut är bra om de är stängda men vi har även en slags fyr som man ställer fram som begränsar dess arbetsområde, perfekt i julgranstider.

Men har man tagit bort alla saker den kan fastna i så har den fördelen att den dammsuger golvet medans jag gör nåt annat, jag har hört synpunkter om att den inte gör jobbet lika bra eller snabbt som en vanlig dammsugare, så kan det säkert vara men dammet den sugit upp har den gjort med minimal arbetsinsats från mig. :)

Tror det är en sån här vi har: iRoomba Pet Maiden Voyage - YouTube

mvh jocke

Senast redigerad av en moderator:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Efter att ha googlat lite har jag också kommit fram till att man förmodligen måste öppna plånboken ordentligt. Säkert i 4.000 kr klassen. Vill också få den demonstrerad för att bl.a. kolla ljudvolymen. Lägger man så mycket pengar på den så måste man kräva att få testa den hemma. Här en länk jag är inne på nu:

Robotdammsugare - Allt du behöver veta om självgående dammsugare

:confused:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Fredrik sin oppsummering stemmer bra med hva jeg har oppservert hos venner og familie med slike - de aller dyreste gjør en godtatt jobb om teppekanter ikke er for høye. Den aller beste er en rengjører som kommer regelmessig og gjør jobben, da har en noen å klage til om det ikke er gjort bra nok også. Har en i Australia som kommer med sin dammsuger på ryggen og går over hele huset hver 14 dag, at kona hans er med og tørker damm plus vasker harde gulv.

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Med två schäferhundar var det för mycket hundhår som fastnade i hjulaxlarna. Satte in centraldammsugare. Ett lyft!

marunga

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag köpte en "Roomba" år 2004 för tretusen spänn så jag var nog tidigt ute. Den fungerade sådär men efter garantitidens utgång så dog den!

Så här såg Millan ut första gången hon fick syn på robotdammsugaren:

Millan och Ro.jpg

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Köpte en på NetonNet för något halvår sedan. Var inte nöjda då den trasslade in sig i lite allt möjligt. Hade den ca 2 veckor och provade ordentligt. NetonNet återbetalade utan knot då de har 1 månads öppet köp. Har inte testan någon mer. Jag tror det var denna eller en föregångare: iRobot Roomba 650 Art.nr: 188770. Det var ungefär det priset iaf.

C.o.L

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2027

Halloj.

Vi har en lite dyrare modell ( kommer inte ihåg märket nu ) den är fantastik
än så länge trösklar tjocka mattor fransar mm inga problem den ger sig
även på katternas stora klös ställning och lyckas göra rent golvplattan det har hänt en gång att den trassla in sig i Persien snöret men då ropade den på oss så vi kunde lösa detta.
så vi har bara gott att säga en så länge :)

I

Ice-Man

Guest

Vi har några Roomba hemma som puttrar runt emellanåt. De funkar bra så länge man inte har massa kablar eller liknande på golvet då de ibland vill fastna i dem. De klarar förvånansvärt höga trösklar (vi har gammeldags rejäla trösklar). De har heller inga större problem ens med en ryamatta. Våra går på ganska stora ytor, ett rum på 7x10m är dock inget problem.
Förutom tömning av damm så är rengöringen ett lite tråkigt men nödvändigt ont. Det fastnar som sagt en del hår i ändarna av borstarna. Isärplockningen är väldigt enkel dock, och det tar max 5-10 minuter att få bort allt.
Man ska komma ihåg att det endast är ett komplement, ingen ersättning för en vanlig dammsugare.
Vår hund var måttligt förtjust i dem i början, men hon har vant sig: https://dl.dropboxusercontent.com/u/70701197/MOV_0576.mp4

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hej Tom!
Vid vilka tillfällen måste ni rycka in med en vanlig dammsugare?

Mvh
Alve

I

Ice-Man

Guest

Eftersom vi har hund så används den dagligen där hunden sover om nätterna. Jag har inte hittat någon robotdammsugare som tar soffan hon ligger i om nätterna :)
I sovrummet har vi dessutom en tjock mysig heltäckningsmatta som en stackars Roomba inte klarar av i längden.
Sugeffekten i en robotdammsugare är ju inget att hurra för, det är väl snarare borstarna som gör jobbet. Jämför dammsugning med sopning så inser man att man behöver gå över med en dammsugare med jämna mellanrum.

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

jag har en romba ca 3000 kr ,det var det bästa som hänt ,den kör medans jag är ute eller ser på tv ,skall inhandla en till ,så har man till övervåningen, och en till under våningen ,det är otroligt vad allt damm kommer i från, kan mycket väll rekommendera den ,mvhHåkan

ansko

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
2770
Medlemskap
2024

Har en rumba 555 och det är det bästa som hänt hemmet , vi kallar honom Nisse och han sköter sig exemplarisk så länga man inte låter sladdarna till IPhone laddarna ligga kvar på golvet.
Ångrade att jag inte köpte den större och nyare modellen som för ett år sedan kostade 5000:- hade nog klarat trösklar och annat ännu bättre . Nu kör vi med snabeldraken typ 1ggr per månad resten fixar Nisse :spinny

F

F.d. 52920

Guest

Kul att höra folks olika erfarenheter :yes:
Det känns lite som att lyckas med en hund , först valpkurs och sedan vardagslydnad :wideeyed:
Skönt i allafall att dom är rumsrena :)

H

HighwayHotel

Guest

Hej, vi har en Roomba sedan några å. Fungerar kanon, kommer inte ihåg modellen men den var inte den billigaste.
Vår Matt-Hilda, har en timer och drar igång några gånger i veckan när vi gått till jobbet.
Kan rekomenderas.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Neato Tillbehör - Neato tillbehörspaket!

Om man efter 10 mån måste investera 2.000:- för att hålla städningen igång borde det väl gå på garantin. Å andra sidan, om den fungerar helt perfekt över mattor och allt och alltså utför en lika bra golvdammsugning som E-lux klumpmissfoster så är jag beredd att pröjsa 2.000:-/år om det är enda extrakostnaden utöver investeringen.

:cool:

Toppen