• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Riva bodel och bygga nytt från början..

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
.. vad gäller egentligen?

Så länge fordonets totallängd, bredd och totalvikt är detsamma (eller kanske till och med lägre) som orginalet borde det väl vara helt ok att göra lite vad man vill?

Skälet till funderingarna är väl egentligen i grund och botten att planlösningen i vår Heku lämnar en del att önska vad gäller planlösning på det begränsade ytan det handlar om (bilen är 550cm). Visst kunde man byta bil, men då blir det ju en ekonomisk fråga. Vi skulle helt enkelt inte få det vi vill ha ända inom vår budget och byter då bort en bra och snart skattebefriad bil mot nya problem som behöver lösas och förmodat lika dålig planlösning trots ett byte.
Enklast kanske är att köpa en gammal flatbed-folka och bygga på kanske, men man vill ju ha fritt flå¨s mellan bil och bodel vilket skapar problem det med vad gäller reg-besiktning.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, här har du länken till Bror Axelsons renovering med 177 sidor och ca. 3500 inlägg som ibland flyter lite ifrån ämnet men har mycket att lära ut och mycket idétäckande.

M.v.h. JANKRO.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Tack för trådtips, läste genom den nån regnig kväll i husbilen för nått år sen.
Vad jag vill minnas så gör väl du @bror.axelson i princip en ”kopia” av den tidigare bodelen?

Kommer inte ihåg om det står nått kring regelverket i tråden och det är lite mycket att klämma i sig den på stående fot för att få ett ja, nej eller kanske som svar på min ursprungsfråga
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Tack för trådtips, läste genom den nån regnig kväll i husbilen för nått år sen.
Vad jag vill minnas så gör väl du @bror.axelson i princip en ”kopia” av den tidigare bodelen?

Kommer inte ihåg om det står nått kring regelverket i tråden och det är lite mycket att klämma i sig den på stående fot för att få ett ja, nej eller kanske som svar på min ursprungsfråga
Kanske inte meningen att det skall vara något svar på din ursprungsfråga bara visa att det är lite jobb att renovera/riva oavsett om det blir en kopia eller inte. Mycket ar ju kanske lika en Pilote men med lite egna lösningar bl.a vattenburen värme mm
 
F

F.d. 73249

Guest
jag har pratad med besiktningens expert dom man ringar till inte dom på stationen, om att bygga om en 4 ton skåpsbil till husbil.
dom bryr sej inte om hur man inreder bilen så länge det finns riktig kyl, spis, säng osv.
ang kyl fungerar det inte med kylbox.
oxå viktigt att all gas är fackmannamäsigt utförd då det ska tåla en gasol besiktning. även för din egen överlevnad :)
men om du typ byter runt på säng o kök bryr dom sej inte om. i princip har besiktningen jo inte en aning om hur bilen så ut ny.
detta är det som jag fick fram, nu blev mitt projekt inte av a olika grunder
o som sagt innan...utan bilder har det aldrig hänt :)
 

Beelzebus

HBK Intresserad
Inlägg
39
Kommun
Gotland
Hej vi har total renoverat hela bilen och ligger på 4500kg full lastade. och det var inga bekymmer bilprovningen kollade bara Trafiksäkerhets delen vad vi gjort invändigt struntade de i helt. Som Heekulainen sa så länge man håller sej inom vikt, längd, bredd och höjd får fordonet i fråga så skall det inte vara något bekymmer.
Vi har till och med sänkt ner ett duschtråg i ramen på vår bil och det är inga bekymmer ;).
Här kommer en länk på vår video när vi sänkte ner duschtråget om någon vill se.
Lycka till med renoveringen! =)
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Tack Mazterskink, ska kika in din video senare.
Som det ser ut just nu med det ekonomiska läget i västvärlden så väntar jag med ombyggnationen av husbilen till det lugnt sig lite. Räknar med en kostnad på runt 25 tusen för endast skal-materialet i pre-Ukraina pengar, det är dryga 50% högre just nu.

Projektet för i år blir att bygga en truck-camper istället! Har inte bestämt mig om jag tar feg-vägen och gör en slideout på min existerande (oisolerade) kåpa eller om jag bygger en helt ny från grunden.
Förmodligen blir det båda delar. En slideout först för att öva lite extra på teknikerna (var några år sen jag jobbade med glasfiber) och för att kunna solocampa så fort som möjligt. Sen en riktig camper-shell, helisolerad med inbyggd värme osv.
Hursomhelst behöver bilen lackas om och svetsas lite på med.

Bilen ifråga?
20 år gammal Skoda Pickup :)
 

Beelzebus

HBK Intresserad
Inlägg
39
Kommun
Gotland
Låter som en bra idé =). Ja just nu är ju alla priser helt galna =(. Vi håller på att bygga ett sovloft för tillfället och det är inte kul att åka till bygghandeln för att hämta material =(. Kul med pickup bygge! du får dela lite bilder, det är alltid kul att se byggen =).
God jul och gott nytt år! :santa-3-icon:
 
Toppen