• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Risk att bli rånad? Procent eller promille?

F

F.d. 425

Guest
Efter skriverier i tidningar blir man ju fundersam om man skall våga ut i skog och mark med husbilen.....utan att bli rånad!!:mad:

Tänkte man skulle kunna räkna ut, helt ovetenskapligt, risken att bli rånad. Nu vet jag att det är många faktorer som styr men vi/ni kanske kan se hur många i bekantskapskretsen som blivit utsatta och VAR de blivit det i så fall?

Nu är det Sverige som det gäller för min del, men lägg gärna in något meddelande om hur det har fungerat i övriga världen.

Så ni i Husbilsklubben som läser detta kan väl lägga in ett svar så får vi se om och hur det går att få fram procenten eller förhoppningsvis promillen till risk att bli rånad av vägpirater.

Om jag förstått det rätt är vi mer än 500 medlemmar så det borde bli ungefär lika många svar (kan man hoppas). Hoppas nu ingen server eller något liknande rasar.....!!:confused:

Ha en trevlig sommar därute. Hoppas vi alla klarar oss från dessa pirater!!

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Risk att bli rånad? Procent eller promille?

Känner ingen som har blivit det i husbilen.
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Risk att bli rånad? Procent eller promille?

Hej

Vi har haft husbil sen -02 och vi har vildcampat till ca98% både på rastplatser och mitt ute i skogen.

Det som har hänt oss på dessa åren är att vi blev väckta mitt i natten uppe i Tärnaby av att någon slog till i bilen.
Antagligen några från närliggande fritidshusområdet som skulle ut och fiska, vi hörde en båtmotor starta strax efter.

Vi blev även väckta när vi vildcampade intill Umeälven av ett gäng fulla Svenska ungdomar som förstörde ett helt Polskt bärplockarläger.
Vår backspegel fick sig oxå en smäll så att glaset sprack.

Vi umgås med många husbilsägare och vi har inte hört någon som har blivit bestulen.

Däremot har vi några i vår bekantskapskrets som har haft inbrott i sina bostäder.

Ha de
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Risk att bli rånad? Procent eller promille?

Vi är ute på åttonde året och snart 12000mil och har aldrig blivit rånade vare sig i Sverige eller utomlands.
Åker året runt och står ofta där det går bra att parkera.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Risk att bli rånad? Procent eller promille?


När jag funderar över hur många husbilsnätter vi avverkat under våra nästan fyraåriga husbilsår, så kommer jag fram till att det bör i snitt hamna på strax under 80 nätter/år.​


Ca 300 nätter fördelat på sverige, tyskland, österrike samt schweiz.​


Sannolikt är ca hälften av dessa fricampingnätter. Dvs 150 nätter och vi har inte blivit rånade eller ens känt risken av rån.​


Mitt lilla bidrag till statistiken.​


DS​

tillägg:​

vi åker året runt och har kört ca 13.000 mil under åren.​

ds
nytt tillägg:
en natt flyttade vi på oss pga av bus
det hände i Narvik förra sommaren, när ett gäng fulla ungdomar gjorde burnouter på den parkering i centrum som vi stod på
ds

 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Risk att bli rånad? Procent eller promille?

Jag känner faktisk familj som har blivit rånad föra året i Kroatien.Det var min son och hans familj.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Risk att bli rånad? Procent eller promille?

Känner ingen.

Verkar vara mest utländska turister som står längs e 4an gyllene uttern, Wätterleden, Smålandsrasta mfl.

Gurra:(
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Risk att bli rånad? Procent eller promille?

Vill du berätta detaljer kring rånet? Det kan vara till hjälp för oss andra.
Hälsningar från farbror Claes.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Risk att bli rånad? Procent eller promille?

Risken att ni ska bli rånade dvs att någon med våld eller hot om våld "befriar" er från värdesaker bedömer jag som helt försumbar. Som våld räknas också de helt orealistiska och troligen försäkringsbedrägliga påståendena om sövning med narkosgas. Glöm dem! Risken för traditionella inbrottsstölder är givetvis av en helt annan dignitet men med omtanke om sina ägodelar (dvs att gömma dem eller på annat sätt göra dem svåråtkomliga), rejäla lås, larm samt klok parkering kan man själv ganska enkelt minimera den risken. Vi har husbilat sedan 1989 och har aldrig råkat ut för nånting trots idog fricamping. Hälsn/Anders
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1074

Guest
Sv: Risk att bli rånad? Procent eller promille?

Hej vi vet inte heller någon som har rånats husbil sen 8 år tillbaks,.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Risk att bli rånad? Procent eller promille?

Vi var på väg hem genom Danmark och hade parkerat för natten på den stora rastplatsen vid Farö. Uppskattar att vi var ett 25 tal husbilar som stod i en rad. Vi vaknade på morgonen av att det var samtal utanför våran bil. Vi får se två poliser som står och pratar med "grannen", ett tyskt par.

Jag hade ett samtal med en av poliserna och han berättade att det under natten varit inbrott i fyra husbilar. Båda bilarna som stod bredvid mig hade haft påhälsning.

Det tyska paret hade blivit av med plånböcker och pass. De hade en alkovbil och hade haft föremålen i hytten.

Man hade slagit mejsel i låset på passagerardörren och sedan fått upp dörren. Liknande tillvägagångsätt på de andra Fiat bilarna.

Jag hade inga saker i hytten på min Fiat alkovbil som lockade samt att bilen var utrustad med larm. Sensor som blinkar i framrutan.

Detta är det närmaste jag varit ett "vägrån" under de 25 år jag fricampat med husvagn/husbil.

/Kenneth/
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Risk att bli rånad? Procent eller promille?

Blir man utsatt för ett rån i sin husbil måste det ju vara samma som att någon tränger sig in i ens hem och då är det frågan om fängelse upp till 2 år vilket har en viss avskräckande effekt.
Dock är de flesta drogpåverkade under brottet, detta har de gjort medvetet för att dämpa sin nervositet och då har de inga spärrar.
Personligen tror jag att det förekommer en del försäkringsbedrägerier på det här området och att det är bara någon enstaka gång det verkligen händer.
Den som nu är så skrämd sätter dit rörelsesensorer för 395kr och kan sova lugnt åteminstone tills dom ljuder.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Risk att bli rånad? Procent eller promille?

För att svara på farbror Claes fråga.Dom kom mit i natta från havet och stanade på rastplats vid bensinstation.Vet inte vad dom tänkte,men i alla fall så lämnade dom både väskor och plånbok vid förarsätte nere på golvet.Hur dumt som helst eller hur!Och på morgonen så upptäcker dom att lilla ventilationsruta är uppbruten och plånbok och väskan saknades likaså mobilen som också var frame.Som tur är så hade barna varsin mobil med sig så dom kunde spärra sinna betalkort med dom.Summa summarum,bär man sig dumt åt så kan man bli rånad både här och där.Man skall inte förvara någonting i förarhyten så slipper man bli rånad eller hur.
 

Birgitta & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
367
Medlemskap
2026
Sv: Risk att bli rånad? Procent eller promille?

Hej. Vi har tack o lov inte heller blivit rånade eller känner inte till någon heller. Vi har kört husbil sedan 00
Uffe o Birgitta
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Risk att bli rånad? Procent eller promille?

har kört hus¨bil och husvagn i ca 4år o bara läst om det i tidningen.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Risk att bli rånad? Procent eller promille?

Dennis, fängelse i upp till två år...

Men, dömer domstolarna till den tiden. Knappast.
Det svenska rättsväsendets maxantalårsstraff (konstigt ord), är lika korkat som när mobilförsäljarna påstår att taltiden är upp till 100 timmar.
Det är väl för f-n minimitiden som är intressant...
ds
 

Ulf 216

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Örebro
HBK-Nr
216
Medlemskap
2024
Sv: Risk att bli rånad? Procent eller promille?

Hej!
Vi har varit ute och vildkampat sen 2000, c:a 110-120dagar/år. Vi har aldrig råkat ut för nåt. peppar peppar ta i trä. Vi har larm så man hör om de försöker komma in. Man skulle kanske skaffa utvändiga rörelsedetektorer som tar upp nån meter från bilen, så man är beredd om det kommer nån. Vi tänker fortsätta med vår vildkamping.
:confused:

Trevlig o varm Midsommar till alla HBKare

Från vildkamparna
:yes:
Ulf o Ann-Britt


 
Toppen