• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rinner vatten efter jag spolat

F

F.d. 25842

Guest
hej på er.
Jag har ett problem, när vi spolar toan ( tethford c200) eller om vi spolar i handfatet så fortsätter det rinna vatten ur spolmunstycket några minuter, varför. Vad gör jag..
Det är en solifer 544 men allt står det hymer på inuti -99

M v h lasse

larsc

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9398
Medlemskap
2025
Sv: Rinner vatten efter jag spolat

Hej Lasse
Det verkar som du har problem med magnet ventilen på toan.
Du kan ju försöka göra rent den ifall det ligger någon smuts som hindrar den att sluta tätt när den inte får ström.
Hjälper inte det så får du byta ventil.
Hälsningar
Lars

F

F.d. 53012

Guest

Du når den från serviceluckan och sitter med 6 skruvar som håller 3 gafflar och ytterligare 2 skruvar och sen får du bort hela stolssitsen och inne i dubbelskålen sitter magnetventilen som kan skadats efter vintern med frysning eller ålder kostar 700:-/st och passa på att dra åt plastskruven när du ändå är igång så den inte börja läcka ut på golvet vilket inte är ovanligt. Gjorde detta översyn för 2 veckor sedan. Tyvärr bökigt sitt på en låg pall så du ser och jag rekommenderar en spegel så inspektionen och borttag av skruvar blir lättare. Tyvärr fungerar inte magnetmejsel eftersom skruvar är i rostfritt så det är ett tålamodsprövande trix att montera tillbaka allt. Men det är bara trångt inget märkvärdigt tekniskt. Tyvärr måste magnetventilen mätas för att se om den fungerar vilket man får ta hjälp av om inte Thetford kan ge värden för det. Jag mailade in till Thetford och en trevlig kille ringde upp mig och vägledde mig om varför den släppte vatten och det var plastskruven som lossat lite efter vintrarna med lite frostsprängning annars får man byta den för 50:-/st. Du har en bra skiss som lagt in av Sacce. Magnetventilen syns när man tar en spegel och tittar rätt upp under toaletten utifrån. skall se om jag kan lägga till en bild på ventilen.

Bilagor

• IMG_1437.JPG
    IMG_1437.JPG
    2 MB · Visningar: 28
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25842

Guest

Jag tackar för sprängskisser och vägledning och skall med min cape och min skruvmejsel ge mig in i klinche med den lede magnetventilen. Kollade vad det kostade att få den bytt och fick svaret runt 1500:-...men efter semestern.
Tack igen och en rapport kommer läggas ut. Lite butyl på mejseln låter som en ide när dom gjort skruvarna rostfria.

Har hört att det kan hjälpa att göra rent ventilen, hur gör man det..bara spolar den eller gnuggar med stålull eller..?

F

F.d. 25842

Guest

Uppdraget slutfört. Inga problem att skruva dän dasset, lite pilligare att få loss magnetventilen. Putsade sköljde och gnuggade, satte sedan tillbaka och voila det fungerade...tills nästa gång. Än en gång tack till er

Toppen