• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rimor Sweden, 2017 årsmodell

Fiat_Husbil_1999

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Strömstad
Hej.

Jag bor i husbil året runt och kommer göra det en lång tid framöver. Idag bor jag i en Bürstner från 1999, som är vinterisolerad, med dubbelgolv, Truma luftburen värme och isolerad gråvattentank.

Jag ska nu sälja bilen och köpa en ny och jag kollade mycket på Rimor Sweden Edition då det passar min budget väldigt bra. Jag hittade en "ny" begagnad från 2017 men hittar inte så mycket info om dessa, men läste en artikel från 2015 där det påtalas att bilarna inte är jätteoptimala att användas vintertid. Jag vill ju inte lägga närmare en halv miljon om det visar sig att allt fryser så fort det blir minusgrader.

Frågan är, är det någon här inne som har en sån? Hur är vattenledningarna dragna? Under bilen eller i bilen? Är gråvattentanken isolerad och uppvärmd? Funkar dieselvärmaren bra på vintern? Drar det kallt någonstans?

I min Bürstner bodde jag när det var så lågt som -17 grader ute och det var naturligtvis inte helt underbart men det funkade.

Är det något man bör tänka på? Så fort jag har sålt min bil så ska jag åka och kolla på en, men den nuvarande ägaren har inte använt bilen så mycket och kan väldigt lite om den så jag kommer inte få så mycket svar på mina frågor.

Jag antar att kylskåpet är som på alla bilar att dessa fungerar med gas/12V/230V, samt att golvvärmen endast fungerar med 230V? Fungerar golvvärmen bra? Värms hela bodelen upp, även toaletten? Inget vatten eller blandare som fryser när golvvärmen är på?

Hur är kvalitén i övrigt? Jag förstår att man inte kan jämföra med bilar i miljonklassen men jag tänker och hoppas att denna bilen kommer ge mig nöje i några år framöver.

Jag hoppas någon kan svara och hjälpa mig. Att köpa en dyrare är uteslutet, jag får hålla mig runtomkring 500'000 kronor.

Mvh.
 

Coral 690

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
14331
Medlemskap
2024
Hej har en Sweden edition 2 2018, men någon vinterbil är det inte men vår höst går bra isolerad avfallstank är det dieselvärmaren fungerar bra varmt skönt på höstkanten vattenslangar ligger inne längs golvet och golvvärmen värmer bara mitt i på golvet ca 50 centimeter brett tror att det fryser om golvvärmen är på nej jag skulle inte använda bilen på vintern
 
Toppen