• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Retligt

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Retligt

För mig var det inte ett dugg förvånande.

Volvo V70 T5 hade som serviceåtgärd att borra ett litet hål som det sattes en luftnippel i som man sedan anslöt med en tunn slang på så att inte oljeklegget stannade i skyddskåpan under motorn.
Ett hål på 2-3mm minskar inte märkbrt effekten och den åtgärden var bättre än att intercoolern frös sönder.
Den här åtgärden har med hur vevhusventillationen är konstruerad och åtgärden finns givetvis inte för alla bilar. T5:an jag hade var en-98 men nyare hade inte den åtgärden med. V50 T5 som vi har idag har inte den åtgärden.

Sen kan man tycka att det är ett konstruktionfel som jag inte var så glad åt när jag fick reda på att man skulle borra i intercoolern. Det blev mycket dividerande om detta då kommer jag ihåg.


Var det en liten nödlösning för mekanikern istället för att plocka ner det och göra rent det som jag gjorde ?
Hur långt hade din bil gått då ? Min hade ju gått 15000mil .
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Retligt

Ja, där ser man. Det finns olika skolor.

Som jag skrev, har jag inte gjort något hål ännu. Och efter dessa inlägg låter jag nog borrmaskinen vara.

Slangarna till/från IC är invändigt blöta/oljiga och luktar avgaser. Är detta normalt, eller krävs det rengörning av IC:en enl tifigare länk?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Retligt

Oljan kommer ju från vevhusventilationen och det kommer ju även lite fuktigt där ifrån också samt från insuget .
Det är ju inte svårt att lossa slangarna och låta det rinna ut i en muggg och till sommaren så kan man ju göra rent den bättre .

Ett annat alternativ är ju att man trampar på lite ibland när motorn är varm för då sugs en hel del in i insuget och går in i förbränningsrummet och vidare ut i avgasröret .
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Retligt

Hej Bengt-Åke
Jag trodde att det skulle vara ren luft till insuget som bara komprimeras av turbon samt kyls av IC:en.

Då kanske störningen beror på att jag "gubbkör". Är medvetet lätt på gasfoten.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.306
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Retligt

Den T5:an var spritt ny och som jag skrev så gjordes vevhusventillationen om på senare modeller.
Drog mycket husvagn med den bilen så den fick verkligen bekänna färg genom europa.

Man kan nog kalla det ett konstruktionsfel som senare rättades till.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Retligt

Hej Bengt-Åke
Jag trodde att det skulle vara ren luft till insuget som bara komprimeras av turbon samt kyls av IC:en.

Då kanske störningen beror på att jag "gubbkör". Är medvetet lätt på gasfoten.

Jo det skall det ju vara men vevhusventilationen (oljedimman) går ju in oftast mellan luftmängsdsmätaren och turbon och skall ju passera förbränningsrummet och katalysatorn så det för bränns och därför så kan det bli lite avlagringar/oljeglegg i intercoolern .
 
Toppen