Bengt-Åke Linder
HBK Medlem
Sv: Retligt
Var det en liten nödlösning för mekanikern istället för att plocka ner det och göra rent det som jag gjorde ?
Hur långt hade din bil gått då ? Min hade ju gått 15000mil .
För mig var det inte ett dugg förvånande.
Volvo V70 T5 hade som serviceåtgärd att borra ett litet hål som det sattes en luftnippel i som man sedan anslöt med en tunn slang på så att inte oljeklegget stannade i skyddskåpan under motorn.
Ett hål på 2-3mm minskar inte märkbrt effekten och den åtgärden var bättre än att intercoolern frös sönder.
Den här åtgärden har med hur vevhusventillationen är konstruerad och åtgärden finns givetvis inte för alla bilar. T5:an jag hade var en-98 men nyare hade inte den åtgärden med. V50 T5 som vi har idag har inte den åtgärden.
Sen kan man tycka att det är ett konstruktionfel som jag inte var så glad åt när jag fick reda på att man skulle borra i intercoolern. Det blev mycket dividerande om detta då kommer jag ihåg.
Var det en liten nödlösning för mekanikern istället för att plocka ner det och göra rent det som jag gjorde ?
Hur långt hade din bil gått då ? Min hade ju gått 15000mil .