• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Retligt

F

F.d. 8765

Guest
Nu har jag haft otur, tycker jag.
Var ute och åkte med personbilen, en Peugeot 307 HDI.

Jag märkte att all motorkraft försvann, hade problem att hålla 60 km/t.
Efter någon mil tändes en kontrollampa som indikerar störning i avgassystemet. Väl hemkommen går motorn endast på tomgång och mycket dåligt.
Hjälp. Vad är det för fel. Det är en -06 som gått 3700 mil.

Inte nog med detta bekymmret. När jag är på väg hem i c:a 50-60 km/t, så tänder motorn till och drar iväg. Jätteglad att det fungerar och kommer upp i den fantastiska farten av 75 km/t. då jag får en fartkamerablixt i nyllet. Tack för den. Det dubbelt retliga är att när jag släppte gasen dog motororken så resten av hemresan gick i snigelfart.

Det absolut retligaste är att jag sedan några år tillbaks hör till den lilla minoritet som verkligen håller hastighetsbegränsningarna. Som pensionär har jag inte bråttom. Det kostar bara mer bränsle än det man tjänar i tid.

PS. Som tur är har jag husbilen att åka i.

GOD HJUL

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Retligt

Slå i lite extra frysmedel i dieseln,det ska numera inte behövas eftersom det ska vara tillsatt redan i pumpen men jag fick samma bekymmer i helgen med husbilen.
Var på väg till mora i mycket kallt väder,strax innan Vansbro var det 28 minus och då fick jag samma problem som du.
Tog mig till Mora men fick ta ut bärgare på lördag morgon för att få igång den,köpte då 1 flaska frysmedel och slog i tanken och efter det har den gått perfekt.
Mitt dieselfilter sitter taskigt placerat precis innanför grillen i fartvinden,kanske är det därför det fryser.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Moderna dieselbilar går ned i nödläge när det uppstår något fel. Detta för att spara motorn.

Vad beträffar fartkameror så borde de skrotas eftersom de verkliga fartdårarna aldrig kan identifieras!

F

F.d. 8765

Guest

Vad beträffar fartkameror så borde de skrotas eftersom de verkliga fartdårarna aldrig kan identifieras![/quote]
Vad innebär nödläge? Är det bara och vänta så återställersig motorn, eller måste jag in på verkstad och bli av med mer pengar än de till hastighetsboten?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

I bästa fall kan datorn starta om och felet är avhjälpt men i de flesta fall beror det på ett underliggande fel som tex en trasig givare eller pump.

Jag har upplevt båda alternativen.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Det felet fick jag på min Caddy TDI i höstas. Bilen blev helt orkeslös.
Ringde till verkstan och dom visste direkt vilket fel det var.
En vacumgivare som på den bilen sitter på toppens baksida och har anslutning till partikelfiltret.
Delen böts och slangen blåstes ur. Bilen har gått perfekt sen dess.
Tyvär så vet jag inte vad det kostade.

F

F.d. 6657

Guest

Tim & Ing-Marie.
Så billig man känner sig när bilen bara vill gå med halvfart.
För mej var det bara en (lamdasonds givare) tror jag.

Hej Knarrevik.

Det är så även med (nygammal) Bensinbil efter att motorlampan tänds, så går motorn ner i nödläge.
Men i regel är detta fas två på bensinarna fick jag höra, först lägger farthållare och ABS broms av.
H.Olof

Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag tror också på partikelfiltret .
Vad det gäller kameran så hörde jag på radion att bara 28% av fortkörarna fick böter pga. otydliga foton och andra oklarheter .
75km/h mätarfart på 70 väg borde inte resultera i en kamerablixt såvida det inte var på 50 väg .

F

F.d. 8765

Guest

Nu vet jag vad det var för fel. Detta kan nog gälla alla bilar med modernare dieslar. Så tänk på detta om ni får en motorstörning.

DET VAR INTERCOOLERN SOM HADE FRUSIT.

Har fått tipset av en verkare på Volvo hur man avhjälper felet.
Problemet är att det uppstår kondens när insugningsluften från turbon passerar intercoolern. (mycket vanligt på lastbilar). På lastbilar borrar man upp ett 3 mm hål i botten på interc. På personbil kanske det räcker med 1.5 mm. bara så att kondensvattnet kan ventileras ut.

Har inte gjort detta än, men värmt interc. med varmluftplstol, och problemet är löst för tillfället. Blir det kallare ute kanske det fryser igen.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Men driver han med oss ?? Borra hål i intercoolern ?? Då får du ju tryckfall och laddtrycket åker ut den vägen och har du en motor med LMM så mäter den ju luften och blandar bränslet där efter .

Dels går ju bilen fett samt får du ju mindre laddtryck .

Som man kör med originalgrejer så bör man nästan ha 100 grader från turbon och sen kyls det ner via intercoolern men att det skulle fastna fruset vatten i den ??

Nu har jag inte kollat diametrarna på husbilen men på personbilen så är slangen från turbon 2,5 tum och blir 3" in i intercoolern för för att sedan får vidare till spjällhuset och insuget och att vattnet skulle frusa i intercoolern .... nja du har ju bra sug/tryck i motorn när du gasar på ..

Snälla säg till att man gör inte så det skall vara 100% tätt och skulle det vara oljegegg från vevhusventilationen så kan man göre rent detta men då har ju bilen säkert gått 15000mil .

Som jag har gjort en faq på här : Rengring av intercooler (Audi 200 mfl)

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025

Tycker också det verkar helt galet,har kört långtradare i 25 år och har aldrig hört talas om något liknande.
Driver karln med dig ??
Effekten blir precis som Bengt -Åke beskriver så det verkar som ett skämt...... :confused:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

För mig var det inte ett dugg förvånande.

Volvo V70 T5 hade som serviceåtgärd att borra ett litet hål som det sattes en luftnippel i som man sedan anslöt med en tunn slang på så att inte oljeklegget stannade i skyddskåpan under motorn.
Ett hål på 2-3mm minskar inte märkbrt effekten och den åtgärden var bättre än att intercoolern frös sönder.
Den här åtgärden har med hur vevhusventillationen är konstruerad och åtgärden finns givetvis inte för alla bilar. T5:an jag hade var en-98 men nyare hade inte den åtgärden med. V50 T5 som vi har idag har inte den åtgärden.

Sen kan man tycka att det är ett konstruktionfel som jag inte var så glad åt när jag fick reda på att man skulle borra i intercoolern. Det blev mycket dividerande om detta då kommer jag ihåg.

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025

Där ser man,jämt lär man sig något nytt här :).
Har dock aldrig hört talas om någon lastbil som frusit i intercoolern som det påstods och jag har kört i 25 år ändå +att man känner en massa kollegor i yrket.
Man borde ha hört talas om problemet om det var så vanligt som det påstods :confused:.
Jag hade nog kollat med en Peugeot verkstad innan jag borrade hål i intercoolern för säkerhets skull,tråkigt om det visar sig i efterhand att man gjort något helt galet.
Tycker fortfarande det låter konstigt.....

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Jeepkungen
Med säkerhet så är det inte ett stort problem. Men som sagt vissa modeller har det problemet.

Som du skriver så skulle inte jag heller borra utan att få godkänt av den bilfabrikant som ansvarar för just det märket.

Toppen