• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Reservhjulshållare

F

F.d. 58621

Guest
Har en fundering på alternativ för oss som inte har något reservhjul utan enbart en kompressor och en burk med punkaspray. Och kanske dessutom inte har invändig plats för ett tungt och skrymmande reservhjul.
Kan en reservhjulshållare som finns i KAMA-katalogen och som fixerar reservhjulet under bodelen mellan rambalkarna vara ett alternativ? Finns det någon som har satsat på detta och har praktiska erfarenheter?
V-backen :wink:

Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Reservhjulshållare

Jag har satt ett reservhjul under husbilen, det följde bara med punka-spray och en liten kompressor. Av tidigare erfarenhet skulle jag aldrig köra utan reservhjul.

Jag har haft oturen att med vår tidigare husbil fått punktering ett par gånger då inte spray hade hjälpt plus en slitbanelossning. Den husbilen hade som väl var reservhjul som standard.

Se mer i tråden: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/153384

F

F.d. 58621

Guest

Funkar det bra att ha reservhjulet under husbilen? Ligger det skyddat i något fodral eller motsvarande? Bedömer du att det fnns det risk för att hjulet kommer i kontakt med körbanan vid ojämnheter?
V-backen

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Reservhjulet ligger mellan balkarna och sticker inte längre ner än växellådan.

En nackdel av att ha det under bilen är att det är svårt att komma åt. Jag har dock gratis vägassistans så det ordnar sig.

F

F.d. 58621

Guest

Hej Katarina & Berne,
ja visst är det så att nya modeller saknar reservhjul, förmodligen ofta på grund av att däckproblem är mer sällan förekommande nu för tiden. Samtidigt som man vill hålla nere på vikten. Men, om man planerar åka till områden där man kan befara att det kan vara svårt att få tag i passande däckdimension om något skulle inträffa så kan det skönt att ha med eget reservdäck.
V-backen :wink:

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Jag har oxå funderat på det jag har en kabe 09 där var inget hjul som stadard med jag har studerat det lite i sommar på bilar som har alko ligger det bra ien hållare mellan balkarna så det är på g med ett sådant.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Har dom ändrat på punkasprayen nu så inte däcket blir "gasfyllt" sedan ?

urklipp från webben :
punkteringsspray förbjuds?

Hörde på radion i morse att punkteringsspray skall förbjudas pga 2 dödsolyckor. Drivgasen blir explosiv och många olyckor har inträffat? Hittar inte nåt på nätet om detta, eller byter dom bara drivgas?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Den punka"spray" som följer med FIAT -08 består av en burk med tätmedel som trycks in i däcket med hjälp av kompressorn, alltså ingen drivgas.

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Har dom ändrat på punkasprayen nu så inte däcket blir "gasfyllt" sedan ?

urklipp från webben :
punkteringsspray förbjuds?

Hörde på radion i morse att punkteringsspray skall förbjudas pga 2 dödsolyckor. Drivgasen blir explosiv och många olyckor har inträffat? Hittar inte nåt på nätet om detta, eller byter dom bara drivgas?
Om du läser på burken, så står där att drivgasen är propan, dvs gasol, och det brinner ju som bekant.
Calle

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det berodde på att någon tokstolle hade svetsat i en fälg med däcket på, där de tidigare hade använt punkaspray.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Men den största stollen måste väl vara den som använder Propan som drivgas? Man vet ju aldrig vad som händer med en sådan spray genom åren.

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Vi har ett reservhjul under vår husbil. men jag vet inte hur jag ska få loss det vid en enentuell punktering. Då behöver man en truck å lyfta upp husbilen så det går att komma under.Vi har ett Mersachassi.
/ Vidhem

Katarina/Berne

FD HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
592
Medlemskap
2022

en fråga vad är det som blivit bättre med däck på ett år
kabe lastar ca 1000kg ja tror fortfarande att det är en besparing

F

F.d. 29908

Guest

Hej är det ngn som har testat att sätta en reservhjulshållare på en husbil med Fiatchassi, fungerar det med AL-KO:s hållare och monteringsplattan? Eller finns det ngt annat alternativ för ett Fiatchassi??

hallare.jpgmontering.jpg

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Hej
Vi har ett reservhjul under vår husbil. men jag vet inte hur jag ska få loss det vid en enentuell punktering. Då behöver man en truck å lyfta upp husbilen så det går att komma under.Vi har ett Mersachassi.
/ Vidhem
Tror inte man över huvud taget skall försöka byta hjul på en tätt trafikerad väg. Husbilen kommer i våldsam gungning när långtradarna sveper förbi. Vägassistans är lösningen!

F

F.d. 29908

Guest

Man lär väl behöva däck oavsett vägassistans eller inte ha ett däck med sig, så är det ngn som har koll på hållare??

F

F.d. 29908

Guest

Ingen som har koll på vilken hållare man kan använda til en husbil byggd på ett Fiatchassi x250??

F

F.d. 29908

Guest

Lägger upp frågan igen, eftersom ingen svarade ;-)

Hej är det ngn som har testat att sätta en reservhjulshållare på en husbil med Fiatchassi, fungerar det med AL-KO:s hållare och monteringsplattan? Eller finns det ngt annat alternativ för ett Fiatchassi??

22515d1258305657-hallare.jpg
22516d1258305657-montering.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Toppen