Sv: Reservhjulsanvändning?
Hej, personligen har jag mycket dåliga erfarenheter av reservhjul på burk.
Jag anser att funktionen är så dåligt att det gränsar till humbug. Möjligtvis kan det fungera på riktigt små pyshål, skulle man ändå lyckas få in luft så blir trycket omkring 1,5 kg vilket kan resultera i att den styva stålcorden som finns på husbilsdäck kan bli förstörd på några få kilometer.
- Jag anser att det är bättre att låta bli.
Att på egen hand byta däck vid vägkanten måste vara bland det farligaste man kan utsätta sig för. Med tanke på vad det kostar att äga en husbil så är en assistansförsäkring en relativt billig trygghet, omkring 500 kroner per år och då täcker den in allt som kan hända ute vid vägkanten.
En nära vän som arbetar som bilmek fick ett turbohaveri förra säsongen på sin nya Fiat Burstner på en smal brant Schweizisk Alpbacke. En skräckupplevelse som tog 7 dagars stillestånd på deras semester. Kostnaden för att bogsera bort bilen blev extremt dyr, precis som allt annat i Schweiz.
Som tur var hade de en allriskförsäkring kopplad till sin hemförsäkring som tog en del av omkostnaderna, hotell etc.
En Falk försäkring löser inte alla problem men de ser åtminstone till att sköta allt det praktiska runt ett haveri.
Personligen anser jag att det är en själklarhet att teckna en assistansförsäkring om man skall ut och snurra i Europa i en otymplig husbil.
Mvh Torbjörn