• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Reserverad ställplats

F

F.d. 55374

Guest
Sv: Reserverad ställplats

Märkligt att tusentals utlänska husbilsturister vill besöka ett uland varje år.
Känslan, utan att trampa någon på tårna, är att många som förodrar utlandet stället
för sitt eget land, inte på långa vägar har upptäckt vilket fantasiskt husbilsland man lever i.
Tommy R

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det är väldigt intressant att läsa Tyskars lyriska inlägg om Sverige på tyska husbilsforum! ;)

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Varför utlandet ?

Vi vill inte heller trampa någon på tårna utan vi hänvisar bara till vad vi skrev i föregående inlägg:
- "Dessutom är det ju så mycket trevligare att resa med husbil utomlands ställt i relation att göra det i det land man bor i - tycker vi och många med oss".

Detta bör väl rimligtvis även gälla för tyskar och utlänningar i allmänhet - det är trevligare att besöka andra länder med husbil i stället för att alltid köra runt i sitt eget land !

Dessutom kan jag försäkra dig att inte kommer tyskarna eller övriga utlänningar hit för att besöka våra torftiga ställplatser utan dom kommer hit för att få ta del av vår vackra natur - ställplatser av åtskilligt högre kvalitet har man i sina egna hemländer !!!

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Nu tycker jag att vi har kommit ordentligt ur spår!

Trådens ämne var huruvida det bör gå reservera ställplats eller inte.
Att jag i brist på andra erfarenheter då refererar till mina upplevelser utanför Krokoms kommun betyder inte att jag förordar det ena eller det andra som resmål.

Säkert upp mot 90 % av mina husbilsövernattningar sker i Jämtland och i Tröndelag och det trivs jag bra med, men några regelrätta ställplatser av det slag som klubben jobbar för/mot har jag inte råkat hitta ännu. Sannolikt beroende på att jag brukar övernatta i vildmarken.

Att jag betraktar mig som både jämte och europé har iofs inte hindrat mig att campa i både Asien och USA och flera gånger per år utanför EU (i Tröndelag alltså, havsfisket är bra mycket bättre där än hemma i Jämtland!)

Och frånsett att det verkar vara väldigt tjockt med folk så är det säkert fint även kring Timrå, även om den enda övernattningsplats jag personligen har erfarenhet av (VV´s vid E4 utanför samhället) var lite väl bullrig.:rolleyes:

aake

Mats C

HBK Medlem
Kommun
Götene
HBK-Nr
4927
Medlemskap
2025

Ingen blir väl särskilt glad av att komma fram till den plats man tänkt övernatta på och upptäcka att det inte finns någon ledig plats. Men i ärlighetens namn så händer sådant även på platser där det inte är möjligt att beställa.

Om det är fel att kunna beställa kan man ha många synpunkter på. Det är svårt att säga vad som är rätt eller fel.
Man kan ju alltid försöka att se problemet från ett annat håll. Vem, förutom den som upplåter ställplatsen, skall tillåtas ta fram vilka regler som gäller på just den platsen? Det är ju inte enbart möjligheten att boka plats även användandet av markiser, grill eller möbler. Jag skulle inte överlåta dessa beslut till någon annan om jag drev en ställplats. Skulle du som läser detta?

Mats C

F

F.d. 53005

Guest

apropå "ställplatsen" i Askersund, det är en citycamp, alltså även husvagnar är tillåtna, jag antar att det är därför det går att tinga i förväg!?
Hej, från Barbro

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det är väl ändå upp till den som driver ställplatsen om det skall gå att boka i förväg eller inte.
Det är mer jobb och risken för förlorad intäkt troligen större men förmodligen har man gjort bedömningen att gästerna(vi) vill ha det så och det får vi respektera.

Den som gapar efter mycket… ;)

Toppen