• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Reserverad ställplats

F

F.d. 55374

Guest
Vi besökte Mariefred för en vecka sedan. Eftersom vi tidigare har besökt Marifred,
och då bott på campingen, tänkte vi denna gång stå på ställplatsen l hamnen.
Det fanns en plats kvar när vi kom , och på denna stod det reserverat.
Nu till frågan hur f-n kan man bocka/reservera en ställplats?
Tommy R

Jannemickel

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2025
Sv: Reserverad ställplats

Råkade också ut för detta.
Då ställde vi oss vid konsum/brandstation, vilket fungerade bra.
// Janne

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Dom ställplatser som tillåter bokning har också problem med att folk bokar men kommer inte i alla fall. Speciellt tråkigt i samband med större jippon då trycket på platser är stort.

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025

Förstår inte vitsen med att man ska boka ställplats , liknar ju mer åt campinghållet. Ställplatser tycker absolut inte att man kan boka . utan finns det ledig plats då är den också ledig.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Jo har ni tänkt på vad folk har tid över att "hugga" för sej, vem är bäst & varför!
Mvh.

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Iden med ställplats är ju just "enkelt och tillgängligt".
Bokning av sådan plats tycker jag är att omedelbart göra den till en plats att likställas med övernattning på hotell eller vandrarhem m.fl. Det vill säga utan den frihet och spontanitet som husbilslivet står för.

Jag hoppas att vi medlemmar i denna stora husbilsklubb kan verka för att aldrig använda detta system, och därigenom få bort denna "avart".

Åsikten är min egen, var och en gör som den själv vill, men börjar några göra bokningar så är vi säkert snart tvingade att boka överallt.

/Leif

D

Deleted member 11118

Guest

Iden med ställplats är ju just "enkelt och tillgängligt".
Bokning av sådan plats tycker jag är att omedelbart göra den till en plats att likställas med övernattning på hotell eller vandrarhem m.fl. Det vill säga utan den frihet och spontanitet som husbilslivet står för.

Jag hoppas att vi medlemmar i denna stora husbilsklubb kan verka för att aldrig använda detta system, och därigenom få bort denna "avart".

Åsikten är min egen, var och en gör som den själv vill, men börjar några göra bokningar så är vi säkert snart tvingade att boka överallt.

/Leif

Håller med, men det finns c:a 60.000 husbilar i Sverige som inte är med i HBK, det finns alltid människor som vill boka och veta man får plats, vi är alla olika. I Mosel när det är vinfest, går det att boka på många ställplatser, varför, ja, det får man fråga Tyskarna om.

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026

Mariefred & Strängnäs går att boka, MEN BARA när gästhamnen är öppen.
Tror nog bara någon tagit skylten som finns där & ställt ut den till en kompis.
Ja jag tycker också att det är fel att boka ställplats, framför allt när platsen är kommunalt.
Privat ja där kan vi inte göras så mycket åt.

surtecruisers

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022

hej ! jag håller med dig fullständigt det är ett ofog ! var i Askersund i helgen samma sak där och den var utnämnd till årets ställplats 2013 ? :D

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Några gånger har det hänt att jag ringt till den typ av "privata" ställplatser som man kan finna i anslutning till värdshus eller bondgårdar i Tyskland, närmast för att höra om det finns någon plats ledig och då fått frågan om jag vill att ägaren skall hålla en plats åt oss. Jag har inte tackat nej till detta.

aake

F

F.d. 55374

Guest

Några gånger har det hänt att jag ringt till den typ av "privata" ställplatser som man kan finna i anslutning till värdshus eller bondgårdar i Tyskland, närmast för att höra om det finns någon plats ledig och då fått frågan om jag vill att ägaren skall hålla en plats åt oss. Jag har inte tackat nej till detta.

aake

Låter väldigt enkelt.
Varför alltid detta med utlandet?
Tommy R

F

F.d. 55374

Guest

Vad menar du? Tycker du inte att jag skall berätta om mina erfarenheter här hemifrån Europa?? Vill du enbart höra om mina motsvarande upplevelser i Jämtland? Det har jag inte haft några.

aake

Ursäkta aake, är fortfarande irreterad varför inte först till kvarn gäller på alla ställplatser.

Tommy R

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Ursäkta aake, är fortfarande irreterad varför inte först till kvarn gäller på alla ställplatser.

Tommy R

En god grundprincip, förvisso! Men enstaka undantag tycker jag kan vara motiverade, vid den typ av platser jag nämnt.
I Moseldalen, som även någon annan nämnde, har vi stått på "ställplatser" som varit svåra att skilja från små campingplatser, belägna i anslutning till vingårdar och/eller värdshus där man stått gratis trots diverse faciliteter under förutsättning att man ätit på värdshuset eller köpt med sig vin. Och en och annan bondgårdsställplats har legat vrångt till och har tagit tid att finna trots GPS och då har det känts bra att i vilket fall kunna kolla upp platstillgången före.

aake

hike

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2025

I Västerås gästhamn kan man också reservera plats. Då tillkommer en avgift på 150 kr (enligt deras hemsida). Kan ju tänka mig att privata aktörer ser möjligheten att tjäna ytterligare pengar.

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Varför alltid detta med utlandet?
Tommy R

Varför utlandet ?

Därför att Sverige, i stor utsträckning, äääär ett u-land avseende ställplatser så vi behöver all input vi kan få just utomlands ifrån !!!
Dessutom är det ju så mycket trevligare att resa med husbil utomlands ställt i relation att göra det i det land man bor i - tycker vi och många med oss.

Vi har mycket svårt att förstå att man inte ska kunna ringa/maila en ställplatsinnehavare och boka plats - naturligtvis då under förutsättning att innehavaren accepterar detta förfaringssätt och även naturligtvis under förutsättning av att det finns ett telefonnummer att ringa (det kan ju vara en automatiserad ställplats utan personal och om så inte är fallet, så innebär ju en del administration för ägaren till ställplatsen).
Det är väl utomordentligt bra att i förväg få veta om jag kommer in på den plats jag valt ut när man varit på resande fot i 40-50 mil.

Ett alternativ, för att tillfredsställa allas synpunkter, kan ju vara att ställplatsinnehavaren endast accepterar att boka t.ex. 25% av det antal tomter ställplatsen förfogar över - i dagens datoriserade värld är ju detta inget som helst problem !

Ett annat alternativ, för att tillfredsställa allas synpunkter, kan ju vara att man endast kan boka plats fram till t.ex. 5 dagar före ankomst. På så sätt kan ju dessutom ägaren till ställplatsen få betalt i förväg - någon skrev ju här ovan att ställplatsinnehavare blivit "blåst" på ersättning för reserverad plats när det visade sig att den som bokat plats inte dök upp !

Däremot tycker vi att det är bra om man maximerar antalet nätter man får stå på en ställplats (mycket vanligt i utlandet) och detta då för att förhindra att "långliggare" bosätter sig på attraktiva ställplatser.

Tack för ordet !

Toppen