• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

reservdelar

Tallgatan

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Trosa
HBK-Nr
29662
Medlemskap
2024
Är det inte fler än jag som retar sig på att det tar för lång tid att få fram reservdelar till husbil/Fiat
Det är snart 2 månader sedan som jag beställde en Startnyckel hos en Fiatåterförsäljare och en dörrnyckel till bodelen hos en Burstner återförsäljare. Jag pratade med båda häromdagen och de kunde inte säga något om när jag kunde hämta nyckeln. Beställde också dörrstopp för ett par år sedan och fick då också vänta över 2 månader.
Jag tycker det är orimligt
 

Tallgatan

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Trosa
HBK-Nr
29662
Medlemskap
2024
Jag har nu väntat över 2 månader på en startnyckel från Fiat och en dörrnyckel till bodelen hos en åf av Burstner. Pratade med båda häromdagen och inga besked om när jag skulle få nycklar.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Vi fick vänta hela september på en ny servoslang som går mellan oljebehållaren och styrväxeln, då den befintliga läckte servoolja.
Fiat 2021 som rullat 2000 mil!!! Samtidigt byte av icke fungerande bromsljuskontakt och trasig avgastrycksensor.
Beklagligt att Fiat trots kännedom om dessa svaga komponenter i dessa årgångar av motorer inte värnar om kundnöjdhet och återkallar
bilarna för utbyte av dessa komponenter.

//Kjell
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
187
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
FIAT har dominerat husbilsmarknaden under många år, det har inte funnits någon konkurrent så de har kunnat bete sig hur som helst, men de har inte ännu förstått att den tiden är förbi……
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.846
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det märkliga (enligt mig) är att folk köper dessa problemfordon för enorma belopp :eek:
Det där är väl att dra slutsatserna lite långt, alla tillverkare har emellanåt problem, både chassietillverkare och husbilstillverkare.
Från de få vi hör om här i förhållande till vad som säljs kan man knappast dra slutsatser om några allmänna problem.
Sedan är ju husbilstillverkning i motsats till personbilstillverkning en utpräglad lågserietillverkning vilket naturligtvis gör att
det finns mera möjligheter till felaktigheter, en husbil är ju närmast en kombination av en lastbil och en sommarstuga.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.960
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall man hoppas att en ny (dyr) husbil ska hålla och fungera i 20-30år, förhoppningsvis utan problem, ja då gäller det att det är beprövade lösningar.
Idag byggs det transportfordon som inte kommer att klara detta. De är byggda med onödigt komplicerade lösningar som inte är testade ordentligt. (enligt mej).
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Väntar sedan April på packboxar till växellådan så jag kan få drivaxlarna bytta och ja det är auktoriserad Fiat verkstad.
(Fiat Hobby 650 1998)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.973
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Fiat Transportbilar har inte haft någon bra Sverigeorganisation på många år. Men för ett drygt år sedan skulle det bli ändring..., men det vete fasen. Men här ett klipp från november 2022:

"Spanska företaget Astara, som är generalagent för varumärkena Fiat, Fiat Professional, Abarth, Jeep och Alfa Romeo i Sverige, har rekryterat en hög chef från Hedin-koncernen till ny Sverigechef.
Christian Lysholm jobbade fram till oktober som “head of operations” på Ford Sverige inom Hedin Motor Company AB, men började den 10 oktober som ny ”brand director” för Sverigemarknaden på Astara.
Christians nya uppdrag innebär att leda Astaras svenska verksamhet som är att vara generalagent för varumärkena Fiat, Fiat Professional, Abarth, Jeep och Alfa Romeo."

Förstår inte att Fiat Professional, som också har en stor del av transportbilsmarknaden, fortfarande är så kassa på eftermarknaden i Sverige! Är vi för små? Tror inte att Fiat har samma problem i Tyskland!
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.846
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ifall man hoppas att en ny (dyr) husbil ska hålla och fungera i 20-30år, förhoppningsvis utan problem, ja då gäller det att det är beprövade lösningar.
Idag byggs det transportfordon som inte kommer att klara detta. De är byggda med onödigt komplicerade lösningar som inte är testade ordentligt. (enligt mej).

Inga av de chassier som används till "normala" husbilsbyggen vare sig de heter Fiat, Ford, Renault eller Mercedes är tänkta att hålla och fungera i 20-30 år, snarare 10år utan större problem. Att de sedan kan gå så länge ändå, beror på att vi kör dom lite och snällt. De chassier som kan tänkas klara det utan problem och är gjorda för väsentligt längre livslängd är de stora lastbil- och busschassier som används av lyxbilstillverkarna, men då
pratar vi bilar som de flesta av oss inte har råd med.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.235
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Garanti är något som företagen bestämmer själva kring, om de erbjuder garanti. Det finns en överenskommelse mellan Konsumentverket, Motorbranschens Riksförbund (MRF) och branschföreningen Svenska Fordonsbranschen. Överenskommelsen säger att alla verkstäder som är anslutna till MRF eller Svenska Fordonsbranschen ska lämna en garanti på 12 månader. Men garantin slutar gälla om du kör bilen mer än 1000 mil innan 12 månader gått. Kolla upp om företaget är anslutna till MRF eller Svenska fordons branschen.... Lycka till
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.638
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Har nu tittat igenom min meljkorrespondens angående ett ovanskåphandtag som jag beställde hos en återförsäljare den 11/5. "Det tar några veckor" fick jag veta.

Den 4/7 frågade jag hur det gick. Det mejlet skickades till 3 olika adresser på företaget (inklusive platschefen).

Den 17/7 fick jag detta svar: "Hejsan min chef är på semester och det är han som har hand om beställningar och han är tillbaka om ca 3 veckor så jag kan ta och höra med han sen när han kommer tillbaks".

Den 25/8 frågade jag om chefen kommit tillbaka.

Den 28/8 påminde jag ännu en gång.

Den 29/9 informerade jag tillverkarens Norden-ansvarige om hur ärendet hanterats. Fick ett automatsvar att hen skulle vara tillbaka 3/10.

Den 16/10 påminde jag både återförsäljaren och Norden-ansvarige.

Ännu ingen återkoppling från vare sig återförsäljare eller fabrik...

Tyvärr verkar det inte vara någon annan husbilstillverkare som använt dessa luckhandtag, och jag har sökt även bland fristående tillbehörsföretag utan att hitta rätt modell. C/c-avståndet för fästskruvarna är dessutom osedvanligt stort, så det går inte enkelt att byta ut till någon annan modell.

Pålle

PS
Detta gäller ett märke från en av branschens absolut största koncerner.
DS
 
Senast ändrad:

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Det där är väl att dra slutsatserna lite långt, alla tillverkare har emellanåt problem, både chassietillverkare och husbilstillverkare.
Från de få vi hör om här i förhållande till vad som säljs kan man knappast dra slutsatser om några allmänna problem.
Sedan är ju husbilstillverkning i motsats till personbilstillverkning en utpräglad lågserietillverkning vilket naturligtvis gör att
det finns mera möjligheter till felaktigheter, en husbil är ju närmast en kombination av en lastbil och en sommarstuga.
Snarare kombination av sommarstuga och liten transportbil med tanke på drivlinor och deras dimensionering
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Garanti är något som företagen bestämmer själva kring, om de erbjuder garanti. Det finns en överenskommelse mellan Konsumentverket, Motorbranschens Riksförbund (MRF) och branschföreningen Svenska Fordonsbranschen. Överenskommelsen säger att alla verkstäder som är anslutna till MRF eller Svenska Fordonsbranschen ska lämna en garanti på 12 månader. Men garantin slutar gälla om du kör bilen mer än 1000 mil innan 12 månader gått. Kolla upp om företaget är anslutna till MRF eller Svenska fordons branschen.... Lycka till
Menar att det blir bara struligt om jag kommer med delar till en vekstad och det blir fel på delen och jag ska reklamera, jag åker då på dubbla kostnader för arbetet och måste skicka tillbaka delarna men om verkstaden står för delarna slipper man ju det problemet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.846
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Menar att det blir bara struligt om jag kommer med delar till en vekstad och det blir fel på delen och jag ska reklamera, jag åker då på dubbla kostnader för arbetet och måste skicka tillbaka delarna men om verkstaden står för delarna slipper man ju det problemet.
Tyvärr är det nog så att både verkstaden och tillverkaren har ganska lite intresse av att hålla delar till eller arbeta med bilar
som är 25år gamla som din. Jag skulle försöka hitta en fri verkstad som vill åta sig jobbet och köper delarna på eftermarknaden.
Det lär både bli mycket billigare och gå mycket snabbare.
 
Toppen