• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reservdelar Burstner

F

F.d. 29866

Guest
Vi har precis köpt en Burstner Solano T 700 av en handlare som importerat bilen från Tyskland. I dag kontaktade jag Östgöta camping som är generalagent för köpa ett delbart bordsben för att kunna lägga ner bordet och göra en kort barnbädd. I min husbil är det ett icke delbart bordsben som är monterat.
Svaret jag fick var minst sagt chockerande.

Eftersom jag köpt husbilen en icke auktoriserad återförsäljare skulle jag få betala ett högre pris. Man delar tydligen ut ett rabattkort som ger 35% rabatt på reservdelar om man köpt husbilen genom auktoriserad handlare. Jag trodde det var ett fel från reservdelsavd. så jag talade även med deras VD som bekräftade att inget fel var begånget utan det var deras sätt att premiera kunder som köpt genom deras handlare i Sverige.Tvivelaktigt om det här är OK enligt EU regler om fri rörlighet av varor och tjänster. Hade själv ingen aning om detta usla sätt att behandla oss som köpt direktimporterat.

Priset på ett bordsben som jag skulle få betala är 6230:- Kr, detta borde falla under ockerlagstiftningen.
Jag kontaktade en Burstner handlare i Tyskland som erbjöd mig samma bordsben för 280:-EUR (ca 3000:-SEK) + 200:- Kr i frakt.

Snacka om att Burstner Sverige vill blåsa oss svenskar

Tycker personligen att detta bör uppmärksammas och om möjlig undvika att handla reservdelar och tillbehör hos deras återförsäljare tills de visar en mer positiv och likabehandlande attityd.
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Reservdelar Burstner

Hej!

Dä va magstarkt. Ta du dig en funderare så tror ja du löser detta problem för några hundringar. I min Bürstner byter jag ut det längre benet mot ett kortare, vilket fungerar alldeles utmärkt. Med deras skryt rabatt blir ju priset 4049,5 vilket är rena stölden.
Annars får jag nog säga att Mantorp var väldig hjälpsamma när vi hade en garanti skada på vår Delfin, som också är direkt importerad. Tror säkert du fixar ditt poblem till en rimlig kostnad.

Lycka till!
Bill
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Reservdelar Burstner

Samma sak råkade jag ut för när jag ringde Östgöta Camping och bad att få köpa en Bürstnermanual på svenska till min privatimporterade husbil.
Det skulle gå bra men den skulle kosta 1 400 kronor. Skamlöst!!!

Jag fick en gratis av en HBK-kamrat.

Ringde och frågade om dom kunde hjälpa mig att få tag i handlingar och skyltar för omregistrering från 3500 kg till 3850 kg. Det skulle också gå att ordna - om jag betalade 5 000 kronor. Skamlöst!!!

Kan få det ordnat på annat håll för en spottstyver.

Man blir ju bara förbannad på sånt ockrande. Har dom inget sinne för att skapa goodwill? Hur tror dom att jag vill ha med dem att göra nästa gång jag skall köpa en Bürtsner. Det blir nog privatimporterade husbilar i fortsättningen också.

Lelle_22
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Reservdelar Burstner

ÖSTGÖTA CAMPING ÄR SOM JAG VETAT SEDAN 1993 ETT RIKTIGT LURIGT FÖRETAG SOM INGEN NORMAL PERSON BYTER PÅ. TILL MIG SADE TORGNY ATT INBYTESPRISET VAR 1994 75000:- FÖR MIN BIL NÄR DET STOD BILAR AV SAMMA MODELL OCH ÅR PÅ DERAS BAKSIDA FÖR 229.000:- VARFÖR JAG FICK SÅ DÅLIGT PRIS VAR FÖR ATT LÅDAN RASAR NÄR SOM HELST PÅ DESSA BILAR SOM GÅTT SÅ MYCKET. 15 ÅR SENARE OCH 10.000 MIL HAR INGET SÅDANT SETT ÄNNU OCH HOPPAS ATT DEN NYA ÄGAREN INTE FÅR DETTA PROGLEM PÅ ETT BRA TAG. OCH SÅ VAR DET PROBLEM MED BILAR SOM HADE GÅTT LÄNGRE STRÄCKOR SOM BIL HADE GJORT MED FÖRE DETTA ÄGAREN SOM HADE ÅKT TILL SPANIEN VARJE ÅR. MEN PROBLEMET VAR ATT HAN INTE HADE SÅLT DENNA BIL. UPPLÄGGET VAR FÖLJANDE ATT PROVITION UTGICK PÅ INBYTESPRISET OCH DEN DEN NYABILENS MELLANSKILLNAD SÅ ATT HÅLLA NER INBYTET OCH MISSBJUDA VAR SÄLJARENS INTÄCKT. DÄRAV STOR OMSÄTTNING SÄLJARE SOM SNART BYTER ARBETSGIVARE ANNARS ÄR DOM SOM STANNAR SLÄKT. DET SOM NI NÄMNER ÄR BEKANT MEN DET SKULLE VARA SVÅRT ATT BEVISA NÄR DET KOMMER FRÅN EN PERSON MEN NU HAR DET HÄNT FLERA OCH DÅ KANSKE MAN TROR PÅ DET. DET FINNS SÅ MÅNGA BRA STÄLLE I SVERIGE ATT BYTA BIL PÅ SÅ VÄLJ NÅGON ANNAN.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Reservdelar Burstner

Att utnyttja sin auktoritet som ensamförsäljare i Sverige och därigenom utestänga vissa kundgrupper med förhöjda priser ses som allvarligt och strider mot EU:s kartell lagstiftning.

Om alla handelsmän i respektive medlemsland skulle tillämpa detta affärssätt skulle hela idén med Europeiska Unionen falla ihop som ett korthus.

När vi röstade om EU var samtliga företagare väldiga förkämpar till ett medlemskap.
Näringslivet la ner ofantliga pengar i marknadsföring för att övertala tveksamma medborgare hur fantastiskt ett EU-medlemskap var.
Nu när de fick med oss i den europeiska gemenskapen så vill företagen inte höra talas om vad medlemskapet egentligen handlade om, nämligen om att företagen skulle bli europeiskt konkurrensutsatta med sina varor och tjänster.

- Visst är det tröttsamt..
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5956

Guest
Sv: Reservdelar Burstner

Fins det någon som har tel nr eller adress till någon firma i tyskland som säljer reservdelar till
burstner och talar svenska/engelska/finska(någon av språken)?
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Reservdelar Burstner

Östgöta camping ska man ha så lite som möjligt med att göra. Innan vi slog till på nuvarande hb så var vi in till dom för att kolla, just husbilar. Ingen av försäljarna var intresserade av oss, gång efter gång, samma visa. Om det berodde på ålder, klädsel, mm vet vi inte. Affär blev det, men på Caravanhallen i Södertälje.

// Jonny
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Reservdelar Burstner

Låter som om östgöta camping skulle hamna under campingar man gärna glömmer ;)
 
F

F.d. 55328

Guest
Sv: Reservdelar Burstner

Hur har man att göra med Östgöta camping?
Jag ringde för att beställa ett lås till en lastlucka.
En resevdelsman svarade att han inte kunde hjälpa mig just då, men han skulle ringa upp när han satt vid en dator.
Det gick en vecka och jag insåg att han förmodligen hade glömt mig, för så långt till datorer har de inte ens i Mantorp.
Efter att ha talat med samma person och fått samma svar (jag ringer när jag sitter vid datorn), blev jag lite irriterad, men gav honnom en andra chans.
Ytterligare två veckor sedare utan att någon ringt, skickade jag ett mail tänkte att när han läser detta sitter han förmodligen vid datorn och kan ge besked.
Inget svar på ytterligare en vecka, kanske är många som bokat sig på datorn, tänkte jag.
Skam den som ger sig, jag rinde en gång till, semestern närmade sig och olåst lastlucka vill man helst inte åka runt med.
Nästan samma svar "det är mycket att göra kan jag återkomma", fast denna gång ingen kommetar om datorn, vilket var tur för mitt humör.
Slutligen fick jag tag på låset genom en lokal husvagnsförsäljare, hon hjäpte mig att hitta rätt lås och beställde ett.
Slutligen innbär det att jag aldrig kommer att sätta min fot på Östgöta camping, om de inte skulle bjuda korv och bröd, för man ska inte vara långsint.
 
F

F.d. 8517

Guest
Sv: Reservdelar Burstner

min erfarenhet av Östgöta camping inskränker sig till följande, men de räcker.. För en tid sen kom en tjusig brochyr i brevådan. där dom erbjöd kaffe o korv om man kom till deras utställning.. när vi anlände var de inte någon som kände till erbjudandet. vi fick en pappmug kaffe av en person från ett annat företag som sålde tält i deras hall.. men blåsta på korv o kaffe enligt inbjudan de blev vi.. de va första o sista gången vi besökte dom..
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Reservdelar Burstner

Hej!

Ni som inte är nöjda med Östgöta camping,då borde Ni kontakta ansvarig på företaget direkt med Er kritik, så får dom en chans att rätta till dom brister ni påpekar.

Kritik är bra, men vet man inte om sina fel så är det inte lätt att rätta till dom!

Mvh

Bosse
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.562
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Reservdelar Burstner

Hej
Jag beställde gummilister till aluminiumprofilerna på taket. Skall täta om. Dyrt var det (1500kr) Han frågade efter registreringsnumret men det var efter jag beställt och fått priset. Så det kostar nog så för alla. Fick ett bra bemötande hos dom
Ha det
 
P

PAM 97

Guest
Sv: Reservdelar Burstner

Jag måste nog gå in här, för vi har handlat tre stycken bilar i Märsta på Mälarcamp och alltid blivit mycket bra bemötta,när något gått sönder har det aldrig varit något snack om att dom inte skulle fixa det!! Man får inte dra alla över en kam. Pelle
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Reservdelar Burstner

Håller med Dej PAM 97, Tage på Mälarcamp i Märsta är en av de bästa försäljarna jag har haft med att göra.
Det var därför det blev en Burstner!!!!!!!!.Och många försäljare har det blivit under åren.
 

Carl-Axel H

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Umeå
HBK-Nr
3498
Medlemskap
2024
Sv: Reservdelar Burstner

Hej

Finns det någon som är duktig på tyska och har affärsvana som kan kontakta den tyska levarntören och förklara Östgöta Camping aggerande. Samtidigt sända en skrivelse till EU som kan pröva ÖC affärspolecy. Samt att göra en skrivelse till konsumentverket i Sverige.

Eller är det så med Östgöta Camping att de är i ett övre skickt och kan göra som "vår vän Vanja".
 

lasse&lotta

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3322
Medlemskap
2024
Sv: Reservdelar Burstner

Besökte östgöta camping för att titta på ny husbil men fick svaret kom en annan dag vi har inte tid med er i dag. Hade åkt 10 mil enkel resa aldrig mer östgöta camping
 
F

F.d. 4807

Guest
Sv: Reservdelar Burstner

Har oxå bara dåliga erfarenheter av Östgöta Camping, snorkiga, ointresserade samt ej kundvänlig personal på reservdel och verkstadsavdelning. Har oxå en Bürstner men jag löste mitt problem på annat sätt.
 

Carl-Axel H

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Umeå
HBK-Nr
3498
Medlemskap
2024
Sv: Reservdelar Burstner

Hej Bosse.
De är inte påverkbara, trots att de har fått många chanser. När de är ute på mässor är de "besservisser". När vi besökte dom och vi ville ha prisuppgift frågade de först var vi köpt vår bil (tycker det är helt ovesäntligt). Tror de att de kan sälja mer på det sättet.
Tur att vi inte köpte av dom för även för de köptrogna blir lurade på pris.
 
F

F.d. 53175

Guest
Sv: Reservdelar Burstner

Hej!jag behöver beställa en ny kontrollpanel till min burstner,var beställde ni ifrån? Tycks vara svårt att få tag på det i Sverige tack på förhand /Peter :):):)
 
Toppen