• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Resan till Ljuset och Värmen

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ställer man om telefonen kan de inte lura in dej på deras nät, det går faktiskt också att stänga av den helt.
Jag har räknat ut att de två sista tankningarna har visat 1,1l/mil skulle blivit mindre om inte de sista 10milen till wassebillig varit så jobbiga - Hasse försök undvika vägen som går förbi Bitburg den är jobbig går högt var snö vid vägkanterna från tidigare plogning jag passerade i lätt regn och plusgrader.
Den vägen är inte att leka med!
Den tog säkert en hel del bensin och en hel del tålamod och tid.
Idag körde jag i lätt duggregn från Luxoils ställplats till en som jag hittat själv. Tycker egentligen den inte är bra för mej men körde in på området betalade 9.55 men tryckte fel blev ingen el men dieselvärmen fungerar utmärkt. Har kommit en hel del fordon hit.
Körde 28mil idag gick väldigt bra speciellt på betalvägen delvis sol och man börjar uppleva naturen som ett färgfoto inte som en svartvit bild.
Imorgon tänker jag tanka fullt igen då kan jag se om den ligger på samma vilket ör ganska troligt skruvade upp farthållaren lite till närmare 90km.
Ska köra genom Lyon i morgon stannar på en gratisplats strax efter eller söderut från lyon lite knepig att köra till och bara 5 platser men en vanlig plats i anslutning så är den full stannar jag där, har varit gratis el men ofta fungerat sådär. Det är den lokala flygklubben som sköter den.
Då lär jag ha lite varmare och nästa stopp blir nära medelhavet lite långt att köra in direkt i spanien. men ska försöka återkomma då har hittat min 12v laddare till datorn så jag får 19v från 13v på bobatteriet, kostade 60kr i en korg på Jula och har fungerat klockrent sen dess, enklare och billigare än att gå över 230v verkningsgraden blir låg.

För att sammanfatta allt har fungerat betydligt bättre än förväntat bilen är helt annorlunda än min gamla hållen kursen väldigt bra enda gången är ju de ofta förekommande ändringarna på lutningar i vägbanan kan inte påminna mej att vi har samma bekymmer hemma.
Faktiskt känns det som den behöver mindre passning än toyotan vilket är ett högt betyg men beror delvis på toyotas dåliga elservo.
Jag har inget servo och fler rattvarv och betydligt större ratt men vägkänslan finns där så det är med känslan man kan köra en gammal bil. Skulle aldrig montera elservo och försöka ändra bilen då skulle jag hellre börjat träna för att reda ut det men det har jag aldrig behövt.
Hade räknat med högre förbrukning men den är i närheten av den gamla dieselbilen. Sen är ju motorn mycket tystare och mera lättkörd. Det enda har varit oljudet på 5 växeln som kommer och går men det verkar ganska bra. Har ju trixat lite plus att jag hällde rws i oljan vilket jag gjorde i motoroljan också kanske därför den drar mindre Det finns egentligen inget motstånd i spaken mellan växlingarna bara ett högljutt klick när man växlar.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Kom på att jag inte skrivit om boendet vilket kan vara intressant, sängen det viktigaste Den fungerar bra men om det när det blir varmare kommer jag köra till jysk och köpa något passande.
Jag har just nu en dieselvärmar som värmer upp har även haft en elkamin men dieselvärmaren känns bättre eftersom jag är oberoende och det går ganska tyst . Kör hela tiden på lägsta vilket räcker.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Står på en ställplats i Langres kostade 9,55 eu kunde lika gärna stått utanför missade att lägga in el i tokappen, Hade dieselvärmaren igång från kl 5 till 11 var minusgrader fick dra på lite mer eftersom det blev kallt inne. Men det gick bra.
Körde ner till en gratisparkering i reventin strax söder om lyon. Kallt här också men solen värmde på dagen, lite som vårvinter hemma.
Antagligen kör jag ner till havet och en ställplats där de har el och duch som jag saknar eftersom jag inte har något vatten i tanken, vilket är lätt fixat, men ganska slut efter dagens vedermödor. dagens middag avåts kl24 nudlar fördiga i en mugg. räcker bra och jag behöver gå ner i vikt vilket jag brukar göra när jag kör. Det mesta har fungerat bra med bilen, värmaren är riktigt bra och tanken i värmaren suger i sej diesel från en 10l dunk Har 4 liter extra i en dunk Är ju lite extra kallt så här års.
Bensinförbrukningen är fortsatt 1,1 L/mil, vilket jag är nöjd med sen kör jag inte så fort en alkov bil har kört om mej 2 ggr i en väldig fart den tiden han tjänar in med högre fart förlorar han direkt på en extra tankning.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Har kört en hel del sen sist Haft problem med att värmaren stannat vid 08 dieseln hade inte behagat för flytta sej mellan tankarna.
Från reventin körde jag ner till de flots någonting det är en riktig stor ställplats och fyra bilar stod vid en stängd incheckning. körde vidare till annan ställplats bilen för mej fick inte komma in bara att vända körde bakvägen in på en vanlig parkering där stod jag på natten tills värmaren ånyo hade gjort slut på soppan.
Tidig avfärd mot värmen med frost i gräset . Körde mot maliavelli en liten ort med en indisk mycket omständlig kock som fixade kvällsmaten, minusgrader på natten fick dra på värmaren sen tog bränslet slut. Fast det fanns 6 l i dunken bredvis.
Körde vidare 34,5 mil till camping florida enda stället som inte var fullt och ett ställe jag alltid återvänder till.
Stället är som en oas med mycket palmer och andra träd. Har varit ett antal ägare nya fina toaletter duch finns går att diska. Tomten jag står på har vatten i en kran så det är fullt i behållaren, tätade avloppet med sika.

Står på el kostar 14,50 per natt vilket jämfört med bahia är billigt efter första natten bokade jag en vecka. Ska se om jag kan justera framvagnsinställningen, skiftnyckel verkar greppa om muttern Har gjort det förut vet var jag ska skruva och på vilket håll.
Tror jag kan få tid att skruva loss värmaren ta bort tanken och ansluta direkt till pumpen via slangen från 10l dunken bredvid.
Har jag gjort förut med bra resultat. Finns ett bord som jag kan använda som arbetsplats.
Tyvärr pratar innehavaren inte engelska men det var en kompis där ska se om man kan få ett bättre pris om man står längre.

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Du måste ha kört på ordentligt, vilket betyder att bilen gjort bra ifrån sig.
De är driftsäkra motorer verkar det, min bensinare har alltid startat även om den gått lite dåligt ibland. Bra att du kommit fram till en ställplats som du gillar.
Önskar dig ett riktigt gott nytt år.

Vittåker

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Man blir imponerad av din reseberättelse, finns folk som frågar om var den och den säkringen sitter, men du plockar fram en skiftnyckel och justerar framvagnsinställningen! :bock:. Då har du kört den värsta biten nu, hur många mil blev det hittils? För du loggbok över cosmosen? Verkar va bra pris på campingen men elen är väl bara 6 amp...Lycka till med resan!

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Går det att komma in med 3m höga o 7,5m långa husbilar på Camping Florida, @bengtic ? Verkar som en del recensioner tycker det är trångt.

Toppen