R
RobbeS
Guest
Jag kan hålla med dig Olof om att vikten är ett problem, och att det är ett personligt ställningstagande man för göra, antingen risk för att bli bötfälld för överlast eller en körmässig bekvämlighet. Med det sista menar jag, som en verkligt erfaren utlandsresenär, att det blir allt fler förbudsskyltar uppsatta för fordon över 3500 kg på "turisttäta" områden i Europa, då de aktuella vägarna varken gjorts bredare eller att man inte vare sig förutsett den explosionsartade utvecklingen av antalet husbilar eller den hela tiden ökade kravet på såväl större som tyngre fordon. Kanske i än högre grad bland svenska husbilsbilister än i övriga Europa. Fast jag tror mig veta att exempelvis Hymer har förstått det ökade problemet och idag satsar ganska hårt på att få ner vikterna på sina bilar till under 3500 kg. På Elmia hörde jag deras produktion redan i år ligger över 50 % mot detta viktsegment. Om sanningshalten i detta kan jag inte uttala mig om men jag är övertygad om att den trend som kommit att växa fram under senare år garanterat kommer att avta till förmån för mindre och lättare bilar. Se bara på hur populär trenden med plåtisar blivit under de senaste åren.
Staffan
Är det totalvikt eller tjänstevikt (faktisk vikt) man går på då. Min har tjänstevikt 3045 kg och totalvikt 3650 kg...