• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Reparera hydrauliskt styrservo 1989 Fiat Ducato?

enok

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
40795
Medlemskap
2024
Min ena Fiat Ducato 1989 (jag har två) läcker opraktiskt mycket styrservoolja. Det kommer från själva styrservot. Inte pumpen alltså. Jag har tagit loss hela styrracket (eller vad stången heter som styrservot sitter mitt på). Nån tidigare ägare har kletat nåt som liknar plastic padding på styrservots hus. Det kanske är sprucket.

I verkstadshandboken (som jag lyckligtvis har) står att man under inga omständigheter ska försöka reparera eller plocka isär styrservot. Det ska lämnas till tillverkaren för reparation eller bytas.

Tippar på att Fiat inte längre tillhandahåller sån service på dessa. Så vad är alternativet? Har nån plockat isär och lyckats reparera ett sånt styrservo? Jag kan ju alltid försöka svetsa igen ev. spricka i metall och hoppas inget därinne tar skada. Eller vet nån om det går att köpa styrservo begagnat nånstans? Jag sökte på bildelsbasen men fick inga träffar. Finns det nån bra utländsk site för gamla skrotdelar?

Tack!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.537
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
husbilsdemontering.se hade plötsligt sålt bägge sina begagnade. Så det är antingen beställa en ny eller försöka renovera den jag har.

Om man nu ska prova att renovera själv: har du som proffs något tips om hur man tar isär änden? (andra bilden i mitt tidigare inlägg). Den där lilla skåran verkar exponera en stålring. Ska den pressas in? Känns inte som den ger med sig inåt med handkraft iallafall. Eller ska man försöka borra itu den genom springan? Måste ju vara den stålringen som spärrar änden från att komma ut ur röret.
Kolla på inlägg 29 i länken. Visserligen inget styrservo men kanske kan hjälpa dig.

 

enok

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
40795
Medlemskap
2024
Kolla på inlägg 29 i länken. Visserligen inget styrservo men kanske kan hjälpa dig.

Tack. Hittade även denna youtube video som visar i detalj hur man renoverar exakt detta styrservo
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Hittar du inte några mer fel så blir det säkert som nytt det man inte kan kan man lära sig och det får ta den tid som behövs. Fungerar inte att lämna sånt till en verkstad som bara byter gamla komponenter mot nya.
Finns varken tid eller kunskap till ett bra jobb.
Sen mår man så bra och sover bra när man har gjort jobbet sen kan man belöna sej själv med lite god mat och tillbehör man har ju sparat inte lite pengar. Men det finns ett ställe där någon kladdat dit någon epoxi eller liknande syns tydligt i högra delen av bilden.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ser ut som att det ska vara där, verkar vara gjort i gjutningen, kanhända och nu spekulerar jag, har man täppt hålet för att stoppa en läcka dvs man har botat symptomen inte felet. Vill man ha tätt där ska man dra upp en gänga skruva i en skruv med en fiberbricka. I varje fall är det knappast något som inte fanns när man tillverkade servot. Så det kan ju inte vara ett fel att lämna det öppet. Ser ju ut att inte vara borrat utan att vara gjort i gjutningen.
 

enok

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
40795
Medlemskap
2024
Ser ut som att det ska vara där, verkar vara gjort i gjutningen, kanhända och nu spekulerar jag, har man täppt hålet för att stoppa en läcka dvs man har botat symptomen inte felet. Vill man ha tätt där ska man dra upp en gänga skruva i en skruv med en fiberbricka. I varje fall är det knappast något som inte fanns när man tillverkade servot. Så det kan ju inte vara ett fel att lämna det öppet. Ser ju ut att inte vara borrat utan att vara gjort i gjutningen.
Precis. Jag gjorde en liten gänga och satte en liten skruv med gängtätning. Men jag tar nog bort den vid närmare eftertanke. Det behövs nog ett lufthål när damasken ändrar volym.

Jag har satt ihop allt och monterat idag. Såg inte en droppe olja någonstans efter en mycket kort provkörning. Hoppas att det fortsätter hålla tätt. Tack för all hjälp!
 
Toppen