• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Reparera hydrauliskt styrservo 1989 Fiat Ducato?

enok

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
40795
Medlemskap
2024
Min ena Fiat Ducato 1989 (jag har två) läcker opraktiskt mycket styrservoolja. Det kommer från själva styrservot. Inte pumpen alltså. Jag har tagit loss hela styrracket (eller vad stången heter som styrservot sitter mitt på). Nån tidigare ägare har kletat nåt som liknar plastic padding på styrservots hus. Det kanske är sprucket.

I verkstadshandboken (som jag lyckligtvis har) står att man under inga omständigheter ska försöka reparera eller plocka isär styrservot. Det ska lämnas till tillverkaren för reparation eller bytas.

Tippar på att Fiat inte längre tillhandahåller sån service på dessa. Så vad är alternativet? Har nån plockat isär och lyckats reparera ett sånt styrservo? Jag kan ju alltid försöka svetsa igen ev. spricka i metall och hoppas inget därinne tar skada. Eller vet nån om det går att köpa styrservo begagnat nånstans? Jag sökte på bildelsbasen men fick inga träffar. Finns det nån bra utländsk site för gamla skrotdelar?

Tack!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.537
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Min ena Fiat Ducato 1989 (jag har två) läcker opraktiskt mycket styrservoolja. Det kommer från själva styrservot. Inte pumpen alltså. Jag har tagit loss hela styrracket (eller vad stången heter som styrservot sitter mitt på). Nån tidigare ägare har kletat nåt som liknar plastic padding på styrservots hus. Det kanske är sprucket.

I verkstadshandboken (som jag lyckligtvis har) står att man under inga omständigheter ska försöka reparera eller plocka isär styrservot. Det ska lämnas till tillverkaren för reparation eller bytas.

Tippar på att Fiat inte längre tillhandahåller sån service på dessa. Så vad är alternativet? Har nån plockat isär och lyckats reparera ett sånt styrservo? Jag kan ju alltid försöka svetsa igen ev. spricka i metall och hoppas inget därinne tar skada. Eller vet nån om det går att köpa styrservo begagnat nånstans? Jag sökte på bildelsbasen men fick inga träffar. Finns det nån bra utländsk site för gamla skrotdelar?

Tack!
Testa hos dom här. Dom säljer begagnade delar.
Lycka till

 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, här verkar det som du har en renoveringssats till styrservot i alla fall med massor av delar (sista dom har) även om det inte skall gå att renovera, det lär vara de där vita plast/teflon ringarna som man behöver hylsor eller verktyg till för att få ihop. Men det lagar ju inte en ev. spricka. Det står även att man skall köpa vissa andra delar som utbytes i rep.böcker t.ex. växellådor, inte heller skall man renovera bromsok m.m.
Det är inte så länge sedan det fanns rätt gott om både renoverade och faktiskt nya "servorack" därborta på andra sidan Östersjön men hittar inget just nu, skall kolla vidare senare i gamla sparade länkadresser.
Utan servo finns det massor med nya till bilarna.
(Behöver väl inte nämna, men i England dyker det upp servorack, men som ju tyvärr är till högerstyrda bilar........... Ja.)

Här i alla fall.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag har ju kört med två bilar utan styrservo men antar att det är en annan utväxling om det inte gick att fixa.
Jo det är ju vanligt och nu mer än tidigare att man inte vill att folk ska ge sej på svåra saker som har med styrningen att göra.
Men plockar man isär och svetsar borde man kunna plocka ihop det med repsatsen. slipar man upp sprickan och punktar med migen med långa avsvalningstider emellan kan det ju fungera teflon klarar ju höga temperaturer.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, har kollat runt lite. Det verkar inte vara samma till bensin eller diesel men här efter mycket efterkontroll av dig.......
Tyska Autodoc och renoverade.

Ducato 280 Bensin. Men OBS. 07.1982 - 08.1990....... Till månad 8 1990 Jag har sett det datumet förr på styrgrejer.
FIAT Ducato I Platform/Chassis (280) 2.0

Ducato 280 Diesel. Men OBS. 07.1982 - 08.1990........ Till månad 8 1990 samma här men din är före det datumet.
FIAT Ducato I Platform/Chassis (280) 2.5 TD

OBS. Men vid användning av länkarna så står det Diesel på båda fast de är olika, men kan kanske bero på att sökvägen ändras på båda länkarna för jag blir igenkänd när två sidor är öppna samtidigt..... Autodoc blir för övrigt tokigt om jag söker på delar som inte hör till mina registrerade bilar och börjar tjata om att "delarna passar inte till din bil"..... Ja, ja, jag vet !!!!!!
Så rejäl koll behövs, och deras koll med garanti för rätt del eller gratis retur. Men utseendet borde hjälpa dig om en av dem stämmer.


Lycka till i alla fall. M.v.h. JANKRO.

Ps. Nu senare när jag kollade länkarna så kom det upp... Сurrently out of stock.... Jag blir så trött, men EAN nummret kanske kan vara till hjälp.
 
Senast ändrad:

enok

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
40795
Medlemskap
2024
Jag har ju kört med två bilar utan styrservo men antar att det är en annan utväxling om det inte gick att fixa.
Jo det är ju vanligt och nu mer än tidigare att man inte vill att folk ska ge sej på svåra saker som har med styrningen att göra.
Men plockar man isär och svetsar borde man kunna plocka ihop det med repsatsen. slipar man upp sprickan och punktar med migen med långa avsvalningstider emellan kan det ju fungera teflon klarar ju höga temperaturer.
Ja om inte metallen slår sig så att det kärvar och blir odugligt. Vet inte hur det ser ut därinne. Men sant, man kan ju göra ett försök. Eller kanske löda är skonsammare.
 

enok

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
40795
Medlemskap
2024

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
De elektriska verkar komma från england till högerstyrda bilar på vänsterstyrda är reservhjulsbaljan ivägen och man behöver ta ett hål i den verkar besvärligt, Affe Zell monterade en sån och tyckte det gick bra men han var ju duktig på sånt. Och man tappar ju möjligheten att ta med ett reservhjul. Mjuklöda skulle gå om det är rätt metall svårt att det flyter in i en spricka. Problemet med mjuklödning är att värme kyla gör att det får svårt att hålla ihop. Då tror jag ett ordentligt bandage med epoxi jag brukar använda kolfibersnöre och linda. Har ju lite svårt att tro att det är en spricka ganska vanligt att axeltätningar ger sej med tiden. Finns det inga yttre skador så är det nog där man ska börja.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.456
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Om materialet är stål med spricka i är det enklast att silverlöda med fluss.
Då krävs inte lika mycket värme som vid svetsning.
Jag har med gott resultat lött många läckande detaljer på bilar.
 

enok

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
40795
Medlemskap
2024
Ok tyvärr är huset av aluminium så löda blir svårt. Jag har dock en AC TIG och kan försöka svetsa. Men när jag nu tog bort damaskerna märkte jag att den läcker in olja i bägge damaskerna. Måste finnas packningar på bägge sidor av mellanstycket (som är av stål) som borde bytas. Men hur får man isär detta?
På ena sidan av mellanstycket en mystisk liten skåra med en metallring innanför. I andra änden fyra - ja vad? Metallpinnar som ska knackas ur? Nån som har gjort detta?
IMG_20240809_201306.jpgIMG_20240809_201116.jpgIMG_20240809_201146.jpg
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
En bekant hade en bil jag skulle köpa men såg att det läckte ganska mycket från bälgen så det blev ingen affär, han berättade sen att han tätat med ett medel som hälldes i oljan. Den mystiska skåran innehåller nog låsningen till änden som man kan få ut sen finns det ju en tätning. Hur det precis ser ut vet jag inte, kanske finns någonstans bland filerna jag laddade upp.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, den som söker skall finna........ Här har du i alla fall nya eller renoverade ? till salu. Lite diffust står "varor i inflödet" men kan beställas, kanske de tar hem på beställning. Tyvärr lite mer än dyr i förhållande till de annonser som är utan varor, men rätt vanligt pris till andra bilar faktiskt.
Men de vet väl att det är ont om dem.
Visar samma kuggstång till både bensin och dieselbilar.


Firman har funnits länge och hade även "allt" till äldre generation ett Ducato förr, men nu skaffar de övrigt om man kontaktar dem.
De har visst varit även i Sverige och visat upp sig på Husbilsmässor.

M.v.h. JANKRO
 

enok

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
40795
Medlemskap
2024
Hej, den som söker skall finna........ Här har du i alla fall nya eller renoverade ? till salu. Lite diffust står "varor i inflödet" men kan beställas, kanske de tar hem på beställning. Tyvärr lite mer än dyr i förhållande till de annonser som är utan varor, men rätt vanligt pris till andra bilar faktiskt.
Men de vet väl att det är ont om dem.
Visar samma kuggstång till både bensin och dieselbilar.


Firman har funnits länge och hade även "allt" till äldre generation ett Ducato förr, men nu skaffar de övrigt om man kontaktar dem.
De har visst varit även i Sverige och visat upp sig på Husbilsmässor.

M.v.h. JANKRO
Bra tack! Ja de där "augustin group" har jag köpt från förut. Tror "gul" betyder att de inte har i eget lager men kan få tag i från andra.
EUR450 är väl acceptabelt för en ny även om det tar emot lite. Fick svar från husbilsdemontering.se också, de hade en begagnad för 2500kr, kanske blir den.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
869
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Har försökt o laga med nya tätningar när jag hade bilverkstad men det är svårt att få till det, inget att lägga tid eller pengar på enligt mig. För sök hitta en ny om du ska behålla bilen eller en beg om du ska sälja den är väl mitt råd.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Förmodligen finns det inte mycket rent mekansikt som slits utan det handlar mest om packningar och sånt. En begagnad som då stått länge kan ha samma fel eller få det när den får börja jobba. Om det nu finns en färdig sats och går att renovera utan specialverktyg skulle jag gå den vägen om det inte är brått. Det man gör själv tar tid men man vet att det är bra gjort när man är klar. Ska samma göras av en verkstad är de så stressade med tiden och kanske utan erfarenhet att det kan bli både dyrt och dåligt.
Augustin group är inte vad det varit verkar som de har mycket ihop med autodoc idag deras lager speciellt för ducato verkar i dåligt skick samma saker kan man ofta hitta via autodoc numera.
 

enok

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
40795
Medlemskap
2024
Har försökt o laga med nya tätningar när jag hade bilverkstad men det är svårt att få till det, inget att lägga tid eller pengar på enligt mig. För sök hitta en ny om du ska behålla bilen eller en beg om du ska sälja den är väl mitt råd.
husbilsdemontering.se hade plötsligt sålt bägge sina begagnade. Så det är antingen beställa en ny eller försöka renovera den jag har.

Om man nu ska prova att renovera själv: har du som proffs något tips om hur man tar isär änden? (andra bilden i mitt tidigare inlägg). Den där lilla skåran verkar exponera en stålring. Ska den pressas in? Känns inte som den ger med sig inåt med handkraft iallafall. Eller ska man försöka borra itu den genom springan? Måste ju vara den stålringen som spärrar änden från att komma ut ur röret.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
869
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Kan tyvärr inte hjälpa dig i detta fall, var inte just denna styrväxel jag renoverade även om vi hade Fiat verkstad. Borra är nog inget jag tror du behöver göra iaf, måste gå på annat vis. Det svåra är att få i kuggstången utan att skada den nya tätningen. Som sagt inget jag rekommenderar.
 
Toppen