• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Renovering av växellåda men skall man även ta kopplingen?

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
kvitter vad ni skriver, jag fattar fortfarande inte varför man ska byta något som fungerar. bara för att evt kan det gå sönder
det du skriver toyota kallas underhåll, klart ser man typ bromsklodserna börjar bli tunna så byter man dom såklart innan dom är helt slut
som ni tänkar.. kan man lika bra byta ut bilen med en ny, för att, för eller senare går den itu

Emalou

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
42604
Medlemskap
2025
kvitter vad ni skriver, jag fattar fortfarande inte varför man ska byta något som fungerar. bara för att evt kan det gå sönder
det du skriver toyota kallas underhåll, klart ser man typ bromsklodserna börjar bli tunna så byter man dom såklart innan dom är helt slut
som ni tänkar.. kan man lika bra byta ut bilen med en ny, för att, för eller senare går den itu
Jag håller med dig där toker, det gäller att känna igen "symtomen" på vad som kan spöka i tid, vissa saker håller nog längre än vad man kan tro. Sen är man någorlunda bilmekanisk kunnig (men inte kan meka själv) och om man kör vettigt och i övrigt håller pärlan i trim så kommer man ruskigt långt :)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Mina tankar...o egen erfarenhet... Autodoc är ofta billiga... men inget om man vill göra reparationer som är tänkta att hålla länge! Så ska ni lägga pengar på ny koppling plus de andra sakerna... absolut inget lågpris...
Varför... därför att ni förmodligen byter ut bra saker till mindre hållbara.
Hejsan Toyota nu tycker vi lite olika igen :msn_dontknow:, men det är väl helt ok. annars skulle det bli tråkigt.
Fördelen med de här tyska firmorna är ju att man kan välja både fabrikat och pris.
Just till den här Ducato'n med femväxlade lådan med gammal vanlig hållbar kopplingsvariant och fast svänghjul, naturligtvis komplett med urtrampningslager i priset så finns det 18 "fabrikat" att välja på, i alla fall 18 namn...

Billigaste varianten med hittepånamn kostar komplett 965:- och går naturligtvis bort direkt även om man skulle sälja bilen efter rep.
Det går inte att hitta någon komplett koppling över 4000:-. (Varför urtrampningslagret är separat för 1700:- till kopplingen för 8200:- i prisförslaget är en gåta.)
Man får ju välja bland de bästa fabrikaten som SACHS, VALEO kanske LUK för uppåt 3000:-, om det finns Febi Bilstein så är det också kvalité, men de är mer inne på framvagnsdelar, styrning m.m.
Bilar från orienten har ju andra leverantörer typ Akebono ?, men även ATE. Kan ev. bero på var fabrikerna/montering finns.
Febi Bilstein (2).JPG
SACHS sitter ju ofta som originalkopplingar i bilar genom tiderna.

Det är/var troligen inte så många biltillverkare som tillverkade helt egna kopplingar, såväl som det knappt inte finns en bil som inte har bromsdelar som det ofta t.o.m. står ett annat namn på.

M. mycket v. h. JANKRO.

Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Nejdå...Jankro.

Jag tycker nog samma som du... men när jag tar mitt exempel med koppling till Toyota... så köpte jag de första två.... ur Autodoc billiga segment.... jag tror en sats kostade 1700 kronor och den andra inte mer än runt 1400 kronor... jag skulle förmodligen valt bland " de dyrare ". Toyota tog lite över 5000 kronor.. Så där får man säga ..man får skylla sig själv!
Men..men det finns trots allt några ytterligare saker som gör att jag blivit mera försiktig till att handla från Autodoc... jag bytte en kamaxelgivare..( bytte själv) den höll inte särskilt länge! Med tanke på att originalet suttit där nästan 30000 mil.
Jag har också haft lite dålig erfarenhet av att grejer som... enligt Autodoc.s app... ska passa..sen visar sig inte passa. Ok visst kan man skicka tillbaks...men ibland är det inte så kul...t ex drivknut som var nedmonterad..o sen visade det sig att den nya inte passade...skilde typ nån enstaka mm. Ibland har jag köpt grejer..för att de haft " rea" jodå mycket billigt...så det ligger en hel del .. bra att ha grejer..särskilt till Ducato... men passar de..den dag jag behöver dem? Det får vi se då..o de går ju inte att skicka tillbaks... det ligger också komplett frambroms- allt..till min Toyota ... men framgår inte på autodocs sida att det är för bilar före 1996.... o detta kommer man inte att upptäcka förrän de ska monteras... visst inga problem med det..köpte jag när det var billigt... o dessa exempel blir mera komplicerade när jag anlitar en liten verkstad... de vill ju inte att min bil blockerar deras lyft en vecka i väntan på rätt grejer från Tyskland...
Detta problem har ju inte den som grejar själv med ett bra stort garage... och har tid att vänta... Jankro du gör nog väldigt mycket själv?
Numera är jag " medlem" på Autodoc... kostar en liten slant.....som de rika alltid säger... men då har jag t ex 200 dagars returrätt... det är mest därför jag anslutit mig... man kan också för de pengarna..få tjänsten att de gör en manuell koll på att det man beställt passar.. ökar ju något möjligheten att det är rätt. Jag beställde för någon dag sedan en del grejer till tre bilar... jodå de ringde och det fanns tre grejer som inte passade...( men enligt deras sida passar det) . de ska skicka något som de anser passar... om jag inte hade anmält till detta..så hade jag inte upptäckt detta förrän det skulle monteras... så visst är det billigare... men jag har ändå haft lite praktiska problem..
Sen Jankro...måste du ju också ta med i ekvationen...att du är ju extremt insatt i bilar o reservdelar... går ju inte att jämföra med genomsnittet... ( ta det som en komplimang).
Det finns ytterligare en aspekt... för någon är 1500 kronor mycket pengar...en annan hajar till för 15000 o vissa kan lätt lägga upp 150000 kronor...
Det är därför lite svårt i en tråd som denna...inläggen utgår ofta från skribentens egen ekonomi.
Hur mycket en bil är värd i reperationer får ju också stå i rimligt förhållande till vad bilen är värd ( nybesiktigad).
Så vi är nog rätt överens... men jag har börjat tänka mig mera för var jag beställer... och inte bara titta på ett lågt pris. Jag grejar en del med mina bilar..men bara så långt det känns roligt...o då blir det när det är bra väder eftersom jag måste vara utomhus. Och sådant som inte kräver lyft. Det ska va kul..o ge en känsla..av ... jag fixade det själv...
Ps om det tillåts..jag har mycket god erfarenhet av Meca... men det är ju inte lågpris...

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja delar som passar eller inte passar är nog ett gytter även för de som skall kolla.
Som fjäderben till en VW transporter som en kompis fick fel, och felet var bara några cm. på längden, som troligen funkar och som många då troligen åker omkring med. Men vid koll så var de inte bara ersättning utan helt fel, för det skulle vara två olika längder till olika bilars upphängning... Möjligen för att den här var 4x4.
Jag skulle ha en generator till en JEEP av speciell modell samt RÄTT ribbat remskiva. Jag skrev förfrågan för jag hittade inte rätt kombination, och beskrev felet med remskivan...
Svaret på rätt passande generator var en av de jag hade ratat just p.g.av fel remskiva.
Men när de har föreslagit något som blir fel så verkar man ju i alla fall ha hela ryggen och kostnader fria, men krånglet finns ju fortfarande kvar tyvärr.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Hej, ja delar som passar eller inte passar är nog ett gytter även för de som skall kolla.
Som fjäderben till en VW transporter som en kompis fick fel, och felet var bara några cm. på längden, som troligen funkar och som många då troligen åker omkring med. Men vid koll så var de inte bara ersättning utan helt fel, för det skulle vara två olika längder till olika bilars upphängning... Möjligen för att den här var 4x4.
Jag skulle ha en generator till en JEEP av speciell modell samt RÄTT ribbat remskiva. Jag skrev förfrågan för jag hittade inte rätt kombination, och beskrev felet med remskivan...
Svaret på rätt passande generator var en av de jag hade ratat just p.g.av fel remskiva.
Men när de har föreslagit något som blir fel så verkar man ju i alla fall ha hela ryggen och kostnader fria, men krånglet finns ju fortfarande kvar tyvärr.

M.v.h. JANKRO.
Där har man ju fördelen av att handla på biltema (vet inte om det finns några andra där man kan gå in och fysiskt mäta om grejerna passar).
Skulle byta fjädrar och dämpare bak på en Saab 9-5.
Då detta inte fanns, då, på Biltema tog jag mått på fjädern och stötdämparen och sedan kollade jag runt efter likvärdiga som kunde tänkas passa.
Fick ihop det med delar som inte skulle passa Saab.....

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
En doldis i sammanhanget är följande.

För att kopplingen, och därför växellådan, skall funger som tänkt är det viktigt att splinsen på ingående axel och i lamellen är fria från rost och smorda på rätt sätt.

Oavsett om man byter koppling eller inte, ta bort eventuell rost och avlagringar från splinsen, smörj sedan med det specifierade fettet.
Det duger INTE med "detta hade jag i fettsprutan"!

Ovanstående orsakar många problem med robotautomater (MAN lastbilar inkulderat, fråga inte hur jag vet :) ), kopplar man själv kan man kompensera till viss utsträckning.

Det som händer är att lamellen inte löper på splinesen vid urkoppling/ingrepp, då stämmer inte tiderna som är inprogremmerat i robotautomaten.
För verkstan som vill ha arbete = kopplingen är slut.
I stället kan det räcka med att rensa rost och smörja om splinsen.

Toppen