• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Renovering av växellåda men skall man även ta kopplingen?

Emalou

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
42604
Medlemskap
2025
Har problem med 2:ans växel, måste ner i varv helt innan den tar, så vi har beslutat att göra en renovering av växellådan (skall i sommar satsa på en lååång tripp i Norge så det är nog klokt). Nu är min undran OM man skall ta med kopplingen oxå? Bilen har bara haft en ägare tidigare som pedantskött bilen och det är inga bekymmer alls med kopplingen nu skall tilläggas. Husbilen är en Knaus Sunliner 800 - 06 och gått 9000 mil, i övrig mycket gott skick. Första jobbet går på 30 000 och om kopplingen skall med ytterligare 15 000 kr. Några med kloka kommentarer, behöver man verkligen tänka på kopplingen i detta skede, låga mil samt går bra nu, naturligtvis är det smart kanske med tanke på att allt är isärtaget med växellådan, men...?
Hälsningar Emalou

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
det väl ingen mening att byta kopplingen om den är i bra skick,
det ser man ju när man får ner lådan, tycker nock 15000 kr låter dyrt när lådan är nere

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej en -06, har du en av de sista 2.8L dieslarna med den femväxlade lådan eller har du någon av de då nya motorerna och den sexväxlade lådan i din bil.... Normalt skulle man nog byta koppling samtidigt.
Men mest med tanke på prissättningen på ny koppling när lådan ändå är bortplockad, som blir en viss skillnad både i delar beroende på lådmodell, (med eller utan dubbelmassesvänghjul), för det är ju inte så mycket merjobb att byta koppling när lådan redan är borta som man kan ta betalt för. Har du "bara" femväxlade lådan är det något som är väldigt underligt med kopplingspriset..
Skall de sätta dit en renoverad växellåda eller ge sig in och byta delar i den gamla?

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Per o Anne

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2025
Ser ut att vara en tidig -06 244 och då är det vanlig koppling samt att slavcylindern sitter utanpå kåpan till kopplingen. Tycker 15000:- låter mycket då delar går på ett par tusen samt att när lådan är borta är det inte mycket jobb att byta.

Emalou

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
42604
Medlemskap
2025
Hej en -06, har du en av de sista 2.8L dieslarna med den femväxlade lådan eller har du någon av de då nya motorerna och den sexväxlade lådan i din bil.... Normalt skulle man nog byta koppling samtidigt.
Men mest med tanke på prissättningen på ny koppling när lådan ändå är bortplockad, som blir en viss skillnad både i delar beroende på lådmodell, (med eller utan dubbelmassesvänghjul), för det är ju inte så mycket merjobb att byta koppling när lådan redan är borta som man kan ta betalt för. Har du "bara" femväxlade lådan är det något som är väldigt underligt med kopplingspriset..
Skall de sätta dit en renoverad låda eller ge sig in och byta delar i den gamla?

M.v.h. JANKRO.
Hej, den är 5-växlad, prisförslaget lyder: koppling 8200:- , urtrampn lager 1700:-, bakre vevaxeltätn 830:- , arbete 1500:-, allt exl. moms. Vet inte om priset avser en ny eller renovering men tror det sistnämnda. Det känns iofs naturligast att även byta den men det suger en aning prismässigt, har försökt att googla om kopplingsbyten på en fiat ducato på olika siter, fått en del uppgifter om bara byte av kopplingen på pris om 14 - 15000 kr men det var för några år sedan.
Tack för ditt svar :)

Emalou

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
42604
Medlemskap
2025
Det låter som du fått två separata priser.
Ett på att ta ner lådan för renovering och ett separat för att byta koppling (typ två olika tillfällen).
Hej, det står i offerten Troligen tillkommer i rubriken på prisuppgifterna för det jobbet därefter beordrat arbete och tanken är att göra det samtidigt. Det är upp till oss om vi vill "passa på" att byta kopplingen.

Emalou

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
42604
Medlemskap
2025
Jag skulle bytt koppling, till ett rimligt pris.

När lådan redan är nedtagen, tänker jag 0,5 h extra jobb, typ 5-6 hundra kr.
Till detta en rimligt prissatt kopplingssats, 2500 kr.

Exempel, vi vet ju inte vilken motor du har.
Hej tack för ditt svar, och OJ vilken prisskillnad, misstänker att verkstaden tar originaldelar....

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Mina tankar...o egen erfarenhet... Autodoc är ofta billiga... men inget om man vill göra reparationer som är tänkta att hålla länge! Så ska ni lägga pengar på ny koppling plus de andra sakerna... absolut inget lågpris...
Varför... därför att ni förmodligen byter ut bra saker till mindre hållbara.

Sen... fundera på hur länge ni förmodligen vill behålla husbilen och hur många mil detta handlar om.

Och dessutom....det varierar nog rätt mycket hur länge en frikoppling håller...o detta beror också på den som kör! Vissa kör på ett sätt så koppling slits mindre o vissa -tvärtom!

Per o Anne

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2025
Mina tankar...o egen erfarenhet... Autodoc är ofta billiga... men inget om man vill göra reparationer som är tänkta att hålla länge! Så ska ni lägga pengar på ny koppling plus de andra sakerna... absolut inget lågpris...

Sen... fundera på hur länge ni förmodligen vill behålla husbilen och hur många mil detta handlar om.

Och dessutom....det varierar nog rätt mycket hur länge en frikoppling håller...o detta beror också på den som kör! Vissa kör på ett sätt så koppling slits mindre o vissa -tvärtom!
Nu säljer väl de flesta postorder samma produkter som de Svenka Autoexperten Mekonomen med flera. Se skillnaden i inlägg#13 samma vara. Och på Trodo kan man dessutom välja att få varorna kollade att dom passar på bilen via VIN-koden.

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
jag fattar inte varför man ska byte kopplingen om den inte är sliten
o specielt inte till dom rånar priser som redovisas här
830 kr för en packbox ?????? helt sinnessjukt
jag har skruvat bil i över 40 år o har alldrig byt något bara för att byta det
byter ni oxå däck när det dags att pumpa dom lite.
man byter inte ut delar som fungerar
det är ett ofog som alla verkstäder håller på med numera, bara för att tjäna pengar
det med autodoc kvalitet kan vi nock ta med nypa salt. org delar är dyra för att typ fiat lägger
på priset något så hutlöst, inte för att dom är så mycket bättre

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Har problem med 2:ans växel, måste ner i varv helt innan den tar, så vi har beslutat att göra en renovering av växellådan (skall i sommar satsa på en lååång tripp i Norge så det är nog klokt). Nu är min undran OM man skall ta med kopplingen oxå? Bilen har bara haft en ägare tidigare som pedantskött bilen och det är inga bekymmer alls med kopplingen nu skall tilläggas. Husbilen är en Knaus Sunliner 800 - 06 och gått 9000 mil, i övrig mycket gott skick. Första jobbet går på 30 000 och om kopplingen skall med ytterligare 15 000 kr. Några med kloka kommentarer, behöver man verkligen tänka på kopplingen i detta skede, låga mil samt går bra nu, naturligtvis är det smart kanske med tanke på att allt är isärtaget med växellådan, men...?
Hälsningar Emalou
Blev lite fundersam med att ta? menas det att det är svårt att få i växeln eller att den slirar om den inte är nere på lågt varv. Nu är det ju så att kopplings slirning sker företrädesvis på de högre växlarna inte på 2 an.
Att det är svårt att få i både 1 an 0ch tvåan med ett högt tomgågnsvarv är inte helt ovanligt. nu startar man ju på 1 an så där är inte problemet så stort men 2an kan bli småjobbig om tomgågnsvarvet är högt, det borde nog ligga på runt 600varv max 800 och dit ska det ner på en gång inte sega sej ner lång samt, utom om det är kallt och den förhöjda tomgången beror på extabränsle pga kylan. Med ett högt tomgångsvarv lär synkringarna få jobba. Att lämna in bilen utan att veta felet säkert år som att öppna plånboken framför kundmottagaren.
Vad du egentligen behöver är någon kunnig som kan provköra 9000mil låter väldigt lite speciellt om du har den 5 växlade manuella lådan.
Sen kan ju en koppling som inte kopplar ur helt eller kärvar så det tar tid göra det svårt att växla har du en tjock matta så pedelen inte når golvet för lite olja i kopplingen.? Men de felen borde ju finnas på alla växlar men 2 an hur ofta kör man på den?
Gör ett omtag i dina funderingar och kartlägg felet först.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Det är självklart att original- delar är mycket dyrare.... men detta är ju en reperation som man inte gärna vill göra mer i framtiden... man måste ställa arbetsinsats i förhållande till pris på reservdelar.
Tanken är ju just att passa på när grejerna är nermonterade.

Resonemanget håller så klart inte för den som gör jobbet själv..

Jag bytte frikoppling tre gånger förra året... men inte på husbil. Toyota.
Två gånger med grejer från Autodoc..sista gången original från Toyota....då blev det bra! Nu betalade jag inte alls såna summor för jobbet...Men visst Toyota original grejer kostade ju drygt dubbelt så mycket som grejer från Tyskland.
Detta är ju lite samma resonemang som gäller kamremmar...ska man passa på att byta vattenpump?
Ska byta på två bilar under mars, lite äldre bilar... efter lite funderande beställde jag kompletta satser med vattenpump från Tyskland... för detta räcker på äldre bilar...
Jag gör inte de här jobben själv...men heller inte på märkesverkstad...
Saker som är lätt bytta..t ex bromsbelägg.. ljuddämpare o liknande..där kan man nog tänka sig Tyskland eller Trodo... men en koppling kommer man inte åt så lätt.
Å andra sidan så kan en koppling hålla 20-30 tusen mil och ännu längre.
Jag hade en liten Suzuki Swift sent 80 tals modell. den skrotades vid 49000 mil..samma motor och samma koppling.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
jag fattar inte varför man ska byte kopplingen om den inte är sliten
o specielt inte till dom rånar priser som redovisas här
830 kr för en packbox ?????? helt sinnessjukt
jag har skruvat bil i över 40 år o har alldrig byt något bara för att byta det
byter ni oxå däck när det dags att pumpa dom lite.
man byter inte ut delar som fungerar
det är ett ofog som alla verkstäder håller på med numera, bara för att tjäna pengar
det med autodoc kvalitet kan vi nock ta med nypa salt. org delar är dyra för att typ fiat lägger
på priset något så hutlöst, inte för att dom är så mycket bättre

Jag har flera bilar..lite äldre...de lagas ständigt.. även om saker inte gått sönder.
Detta för att undvika att " bli stående".
Ska man köra äldre bilar måste man åtgärda saker i god tid...det är ingen bra idé att köra tills det går sönder. Jag får aldrig motorstopp..( ett undantag)... men det lönar sig ... därför att jag har nästan försumbar värdeminskning. Kör relativt många mil per år. Jag har alltid gjort så och alltid haft flera bilar.

Till Emalou...så förmodligen bör din nuvarande frikoppling hålla tjaa minst 10000 mil till och kanske ännu längre! ( ren gissning)
Sen finns det dock en sak till...Du blir ju låst till den verkstad som ska åtgärda växellådan.. det hjälper ju inte dig att .. nån annan kan göra ett byte av frikoppling billigare... dessa två saker bör ju göras på samma gång.

Ps toker...jo men du kan fixa saker själv!

Emalou

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
42604
Medlemskap
2025

Tack för delgivande av dina tankar :) Vi har nog bestämt oss för att satsa på växellådan till att börja med, sen får vi se vad framtiden säger. Då vi planerar en väldigt lång resa i Norge i sommar lägger vi en bra slant på det, man vet aldrig hur länge man lever, och att köra "omsorgsfullt och vårda pärlan Wilma" är vår melodi. :D

Toppen