• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Renovering av REJÄLT fuktskadad Fiat Ducato Fent 560 sk -91

LisaLi

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Östersund
HBK-Nr
35282
Medlemskap
2023
I somras blev jag naivt lurad. Tänker inte gräva ner mig mer för det! Nu är såren färdig slickade och det är dax att göra nått bra av det här!
Motorn verkar gå som en klocka och nu har jag chansen att få det som jag vill. Min sambo har fortfarande ångest och svårt att se hur vi ska ro detta i hamn men han får städa, tvätta, laga middag och hålla mig på bra humör så jobbar jag på i bilen :)
Alla el-, gasol- och vattenledningar kommer bli utbytta. Alla tätningar kommer vara nya och bilen kommer bli i toppskick. Jag kommer känna och kunna ALLT om bilen och den kommer vara ren och fräsch! Det gäller att måla upp en riktigt bra vison för att orka göra jobbet!
Jag har läst och läst om hur man ska göra och tänker att har jag lyckats renovera 200kvm hus så ska jag väll fixa att renovera en husbil!
Nu har jag äntligen kommit igång och börjat att demontera inredningen. Problemet är att jag bor i Jämtland och kommer få stå ute och arbeta med detta hela vintern. Ska försöka få till ett tak, alternativt en presenning över bilen.
Planen är att ta bort all inredning samt innerväggarna så att jag kan se reglarna och bedöma vart det läcker in och byta allt ruttet till nytt och frächt.
Golvet måste antagligen också bytas ut då det känns vågigt...Tänker en sandwitchkonstruktion med plywood-isolering-plywood, frågan är tjocklek på respektive lager?
När river jag innertaket?
Vilka skivor ska jag ha i väggarna? Ska de också limmas mot både plåten (aluminium?) och innerväggarna? Vilket material är bäst att sätta som innerväggar?
Kommer väggarna att hålla ihop om jag river alla ruttna reglar? 20221030_174444.jpg eller måste jag ta regel för regel? Misstänker nämligen att hela ena sidan samt bak är helt upprutten. Bifogar bilder på så långt jag kommit.
Andra viktiga tips? Bra trådar att läsa? Osv.
Jag tänker att jag fortsätter att lägga in bilder här löpande så att ni kan följa mitt projekt.
Föresten, vad är den svarta tanken för nått? Sitter bredvid färskvattentanken och var väl isolerad och inskruvad. Gråvatten?

Hoppas ni vill följa mitt projekt och att ni kan komma med bra tips och råd!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan och välkommen, många frågor men jag tänker bara svara på en just nu på kvällskröken.

"Kommer väggarna att hålla ihop om jag river alla ruttna reglar?"

Man får väl utgå från att det finns en vinklad aluminiumlist mellan väggar och tak på utsidan, och under någon ev. täcklist på den så sitter det skruvar ner genom plåten och in i en från början rätt kraftig trälist som håller samman hörnen/väggar och tak m.m. Om så är fallet vilket är troligast så kommer listen att till stora delar lossna och resterna av troligen rostiga skruvar kommer att sticka ner genom takplåten, samt väggplåten sitter faktiskt många gånger bockad och ibland nitad fast med häftpistol till samma trälist under vinkeln på listen för att det skulle hålla samman innan täcklisten sattes på plats och går ner på väggen. Beror delvis på fabrikaten, som gjorde lite olika.
Så med andra ord så brukar en bil med så mycket skador som eran inte hålla ihop väggar och tak innan man får dit frisk trä runt alla hörn/möten mellan tak och vägg (samt mellan golv och vägg) som ev. en början innan resten... men det blir lite struligt att bara börja med att binda samman hörn.
Så jag tvivlar på att ens ett tak över över bilen räcker till för att få ihop golv väggar och tak innan man kan börja med resten.
Kan bli lite svårt att hantera om man måste få ihop hörnen först, men om du får det så kan du ju få upp lite värme i bilen när du jobbar med allt det andra där inne.
Det finns ju tältgarage, som tyvärr kostar och kanske inte går att sätta upp där du håller på, men en naken bil som öppnar sig i skarvarna blir säkert inte bra tyvärr, och yttervinkellisterna som du troligen har?? måste bort ett tag och sedan monteras med ev. gummilister och mycket butylmassa eller butyl på rulle så det verkligen blir tätt i alla hörn, och då måste det vara i alla fall torra ytor.

Men ge inte upp det går om man vill. M. mycket v. h. JANKRO.
 

Nymon

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
32885
Medlemskap
2024
Hej! Du skriver att du bor i Jämtland det gör jag med, och det brukar ju komma en massa snö. Om du river mycket av bilen kommer du inte ha något som stabiliserar tak och väggar mot snötyngden.
//Kjell
 

LisaLi

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Östersund
HBK-Nr
35282
Medlemskap
2023
Hej! Du skriver att du bor i Jämtland det gör jag med, och det brukar ju komma en massa snö. Om du river mycket av bilen kommer du inte ha något som stabiliserar tak och väggar mot snötyngden.
//Kjell
Jag vet detta. Tänker antagligen ställs bilen längs med huset och bygga ett tak som vilar på 6 ben runt bilen och hänga en presenning runt. Borde funka?
 

LisaLi

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Östersund
HBK-Nr
35282
Medlemskap
2023
Hejsan och välkommen, många frågor men jag tänker bara svara på en just nu på kvällskröken.

"Kommer väggarna att hålla ihop om jag river alla ruttna reglar?"

Man får väl utgå från att det finns en vinklad aluminiumlist mellan väggar och tak på utsidan, och under någon ev. täcklist på den så sitter det skruvar ner genom plåten och in i en från början rätt kraftig trälist som håller samman hörnen/väggar och tak m.m. Om så är fallet vilket är troligast så kommer listen att till stora delar lossna och resterna av troligen rostiga skruvar kommer att sticka ner genom takplåten, samt väggplåten sitter faktiskt många gånger bockad och ibland nitad fast med häftpistol till samma trälist under vinkeln på listen för att det skulle hålla samman innan täcklisten sattes på plats och går ner på väggen. Beror delvis på fabrikaten, som gjorde lite olika.
Så med andra ord så brukar en bil med så mycket skador som eran inte hålla ihop väggar och tak innan man får dit frisk trä runt alla hörn/möten mellan tak och vägg (samt mellan golv och vägg) som ev. en början innan resten... men det blir lite struligt att bara börja med att binda samman hörn.
Så jag tvivlar på att ens ett tak över över bilen räcker till för att få ihop golv väggar och tak innan man kan börja med resten.
Kan bli lite svårt att hantera om man måste få ihop hörnen först, men om du får det så kan du ju få upp lite värme i bilen när du jobbar med allt det andra där inne.
Det finns ju tältgarage, som tyvärr kostar och kanske inte går att sätta upp där du håller på, men en naken bil som öppnar sig i skarvarna blir säkert inte bra tyvärr, och yttervinkellisterna som du troligen har?? måste bort ett tag och sedan monteras med ev. gummilister och mycket butylmassa eller butyl på rulle så det verkligen blir tätt i alla hörn, och då måste det vara i alla fall torra ytor.

Men ge inte upp det går om man vill. M. mycket v. h. JANKRO.
Jag tänker att jag kan ställa bilen längs med husväggen och bygga ett snedtak över som får stå på 6 ben. Sätter dessa tight mot bilen så kan de även hålla ihop bilen åt mig får givetvis sätta en ram även i botten så att benen är väl förankrade. Runt detta kan jag då fästa en presenning för att hålla snön borta från skarvarna.
Får nog ta hörn för hörn. Om jag sätter reglarna mot skarvarna med butylremsor så tätar och hjälper dem till att hålla ihop? På utsidan kan jag då sätta bara någon enstaka skruv för att säkra över vintern? Får montera bort alla lister vart efter men butyla utvändigt och skruva tillbaka listerna till våren? Kanske även sätta något spännband runt på utsidan för att verkligen säkra upp.
Kan detta funka?
På detta sätt kan jag fortsätta jobba med bilen hela vintern. Jag ska börja läsa allt du skrivit och gjort! Kommer säkert med 1000 frågor.
 

Bilagor

  • 20221031_071929.jpg
    20221031_071929.jpg
    1,9 MB · Visningar: 73

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
På detta sätt kan jag fortsätta jobba med bilen hela vintern. Jag ska börja läsa allt du skrivit och gjort! Kommer säkert med 1000 frågor.

Nja, länkarna jag skaffade fram i den andra tråden är inte så mycket av vad jag har gjort utan mest länkar till vad andra här på forumet har gjort vid fuktskador. Det jag brukar bidra med är, att inte ge upp och om det ser absolut hopplöst ut när man river, såväl som när det ser hopplöst ut om man skall laga rost på en bil......... Det hopplösa intrycket betyder bara att man ha rivit bort för lite och inte än hamnat vid punkten som man skall starta återbyggnaden ifrån :p .

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag såg nu att du har inte den rätt besvärliga skarven med en vinkellist precis uppe i hörnet som håller samman vägg och tak och gör att det blir jättedålig kontroll när träregeln på insidan byts ut. Ditt tak som går ner en bit bestämmer ju var väggens position skall vara och borde underlätta en hel del i alla fall.
Även skarven neråt ligger inte i hörnet och borde också vara enklare att hantera än en ren hörnskarv.
skarv.JPG

M.v.h. JANKRO.
 

LisaLi

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Östersund
HBK-Nr
35282
Medlemskap
2023
Jag såg nu att du har inte den rätt besvärliga skarven med en vinkellist precis uppe i hörnet som håller samman vägg och tak och gör att det blir jättedålig kontroll när träregeln på insidan byts ut. Ditt tak som går ner en bit bestämmer ju var väggens position skall vara och borde underlätta en hel del i alla fall.
Även skarven neråt ligger inte i hörnet och borde också vara enklare att hantera än en ren hörnskarv.
Visa bilaga 225637

M.v.h. JANKRO.
Precis min tanke med. Jag tror att jag tar bort listerna vartefter jag sätter nya reglar på insidan. Tar bit för bit. River successiv och sätter upp nytt så fort jag rivit tillräckligt långt. Jag ska inte ge upp!
Just nu ligger jag dock däckad med ett inflammerat bäcken och kan inte göra nått!
Får läsa på och samla inspiration under konvalecensen.
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Köpte en beg personbil en gång på Hedins bil. Det var vinter då, men mot våren upptäckte jag att det var mängder med vatten i golvet. Efter en del tjafs erkände de felet och bytte vindruta, för det var där det läckte in. Bilen stod på ”torken” ett bra tag, för att fukten skulle gå ur.

Det jag vill säga är att jag tror du behöver värmefläktar också som torkar ur fukten och låter luften cirkulera. Helst skulle den stått inne i ett garage för värmens skull..
 
F

F.d. 73249

Guest
det finns en hel del att hitta på youtube om helrenovering av husbil
jag har själv varit inne på samma spår som du, fördå vet man va man
har o får det precis som man vill.
kämpa på
 

LisaLi

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Östersund
HBK-Nr
35282
Medlemskap
2023
Köpte en beg personbil en gång på Hedins bil. Det var vinter då, men mot våren upptäckte jag att det var mängder med vatten i golvet. Efter en del tjafs erkände de felet och bytte vindruta, för det var där det läckte in. Bilen stod på ”torken” ett bra tag, för att fukten skulle gå ur.

Det jag vill säga är att jag tror du behöver värmefläktar också som torkar ur fukten och låter luften cirkulera. Helst skulle den stått inne i ett garage för värmens skull..
Jag kommer byta ut allt som är blött. Även golvet. I perioder kommer jag även kunna köra någon värmare när jag arbetar. Fördelen med att bo i Jämtland är att luften iallafall inte är fuktig på vintern och att det inte regnar.
 
Toppen