• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Renovering av Onan Elverk ?

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
I min bil sitter ett originalmonterat bensindrivet ONAN elverk på 2000W. Det har säkert inte varit igång på 15 år. Timräknaren står på 6000 timmar. Går det att troligtvis få igång det igen ? Behöver säkert reservdelar och råd mm om man försöker det. Skulle vara roligt att fixa till det om man fick det att fungera igen. Annars är väl det bara att ta bort det och kasta det för det väger en de.
I bilen låg helt nytt reservdelskatalog,monteringsinstruktioner mm.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Renovering av Onan Elverk ?

Skift olje og tennstifter - trykk så på startknappen om det er bensin på den egne tanken. Det var en utrolig stabil motor de brukte i disse, bra lydkapsling så den forstyrrer ikke omgivelsene mye. Regner med at det er endel omstillinger på et elpanel for å få elverk strøm i alle kontakter.

I

Inger-Lisbeth

Guest

Onan´s reserv och tillbehörs lager/verkstad finns i Varberg.Kommer dock inte i håg tel. nummer, men skall kolla upp det.Detta elverk 2000 är ett av dom säkraste i marknaden
Sune

fredrik123

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026

Du måste välja region. Jag valde world/English och då kom jag vidare.
Men du kan prova denna också:
RV_Products_Overview

// Fredrik

Country

Application

Cummins Sweden

Maskingatan 17C SE-195 60 Arlandastad
,
Phone: (46-8) 5951-3395
Get Directions
Applications: Residential / Light Commercial, Marine, Recreational Vehicle (RV), Commercial Mobile Distance

CUMMINS SWEDEN

Ostra Bangatan 18 Arlandastad
STOCKHOLM, SE195 60
Phone: +46-(0)859513390
Get Directions
Applications: Commercial Industrial Distance

Elektrolindningar AB

Glykolvagen 7 31132 Falkenberg
Phone: (46) 3461-7490
Applications: Residential / Light Commercial, Marine, Recreational Vehicle (RV), Commercial Mobile

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Tack alla
Som ni kanske förstår är jag i stadiet på helrekond av min gamla bil.
Kanske jag skall göra ett försök att få igång det.
Det är av typ "2.0 KV-FR" och måste givetvis vara från 1990 eftersom det ser ut som originalmonterat. Det roliga är att det också ligger att alldeles nytt garantibevis i manualen. Undrar om det gäller ??? :):)
Här kommer en bild:

Bilagor

• Elverk_1.JPG
    Elverk_1.JPG
    145 KB · Visningar: 24
F

F.d. 24414

Guest

Lite utanför ämnet Affezell men jag kunde inte låta bli.
Min kollega som är lite äldre och (faktiskt) ännu sämre på datorer än vad jag är skulle reparera en "Onan"-motor, tror den satt i en snö-slunga.
Han lånade sin brorsons dator och sökte vilt på ordet "Onan" för att hitta sprängskisser och leverantörer av reservdelar.
Han hittade inte bara motordelar, det fanns inget filter på Google på den datorn.....
Han brukar berätta om denna händelse ibland då han skämdes över att vissa av sökalternativen var väl långt från motorer.

Hoppas du får till elverket, det ser rejält ut

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Undra var timräknaren står på, 87,75 el 8775 ?
Som vanligt upp o ner men klicka på den så blir den rättvänd ..

Bilagor

• IMG_1248.JPG
    IMG_1248.JPG
    1,8 MB · Visningar: 82

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Jag har ett sånt elverk originalmonterat. 670 timmar. Går som en klocka. Sen har jag en originalbygling när batterierna (3 st) börjar bli klena som gör att dom slås ihop för att starta elverket.

/M

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det tilsvarende jeg hadde i min Winnebago i Australia hadde over 2000 timer på telleren mens bilen hadde rullet 4000 mil. Forstod godt hvofor det var 100 liter tank til Onan på den bilen ;)

Din renovering av denne blir enkel - bytt motorolja og kjør! 87,7 timer er ikke fullt innkjørt. Første oljeskift skulle være etter 100 timer når den ble kjørt endel.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Tack alla, det stärker mitt självförtroende att försöka starta det. Skall försöka lossa det från bilen (men det är en del elkablar att lossa först) och göra rent det och tvätta av ordentligt. Läste i manualen att det var tungt (50 kg ???) Har också bränslemätare på displayen.
Det är kul med gamla bilar när man hittar nya funktioner då och då.

Bilagor

• IMG_1249.JPG
    IMG_1249.JPG
    1,5 MB · Visningar: 9
Toppen