• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoverar äldre hembygge

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Det här är resultatet:

Kontroll av startbatteri: Består av två st 70A.
Uppmätt obelastat och utan laddning c:a 3 dygn: 12,74v, 1 dygn senare 12,73v.
Första läge på nyckeln (endast led day−light belastning) 12,28v efter 3 min.
Fladdrar 10,9 – 12,28v efter 5 min. ?.
Startar lätt i det läget, stannar på 12,28v tills jag tryckt till på gasen och därmed släckt laddningslampan. Tomgångsvarv 1.000, laddar då och visar 14,3v.
Stänger av motorn och spänningen sjunker sakta och stannar på 12,96v.
Testar med belastning. 12,70v då jag tänder strålkastarna (är väl på 150w). Efter 5 min med ljus på = 11,8v. Slår av ljuset och får efter 2 min obelastat 12,5v.
Det låter väl friskt? Eller någon som observerar något ovanligt?

Funderar på att snickra rejäla ramper för att kanske ändå ge mig på underbilenjobb.

:cool:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Använder nu ramper och kommer under bilen med hjälp av en rullande platt vagn som har så häftigt namn i initierade kretsar. Har lossat avgasröret upptill och spänt det åt sidan så långt det går. Svårt att komma åt ändå som framgår av bilden. Parallellstaget borde bort, vilket jag inte tänker försöka mig på. Når ju kablarna med fingrarna men vad skall jag göra sedan??

:confused::confused::confused:

Bilagor

• P9080351.JPG
    P9080351.JPG
    625,3 KB · Visningar: 22

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Börja med att lossa kablarna och rengör från oxid, de ser ganska så gröna ut?! :)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Kabelen fra batteri til starter ser ut til å være marginal fra starten av og med det irret som er synlig nå så blir det et spenningsfall når starteren slår til og det trekkes mange ampeer.

Jeg ville laget en helt ny kabel, ett steg grøvre enn orginalen og presse på riktige kontakter i begge ender. Lengden kan tas fra den gamle.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Har identifierat kabeln och konstaterar att den är 6 kvmm. Dock, naturligtvis, inte så enkelt att det är bara att byta ut den. Den är skruvad i solenoiden i en "korsning", se bild. Dessutom ingår en tunnare kabel i samma fästpunkt.

P9090353.JPG

Funderar på att lägga ytterligare en 6 mm parallellt så jag får 12 mm och inte behöver bekymra mig om var den smala kabeln och fortsättningen på denna tar vägen. Är absolut omöjligt att se.

Kan det vara en lösning tro??

:confused::confused::confused:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Kan være en løsning, mulig den tynnere er el til resten av motoren - eller for den del til resten av den orginale bilen. Noen fabrikker har benyttet denne plasseringen for å slippe syreskadene som ofte oppsto ved batteripolen.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Är det verkligen matningen till startmotorn som är 6mm2, eller bara till soleniden? Matningen till startmotorn brukar vara betydligt grövre?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det var årsaken til min reaksjon - den grove kablen fra batteri til solenoid er alltid strømmen til startmotor. Husker godt min gamle Cheva G30 med 35 eller 40 kvadrat kabel, starte den bilen med "normale" startkabler gikk bare ikke. Smeltet en gang kablene på en bergingsbil :D

Uten å ha målt så ser det ut til at min Iveco har mer enn 20 kvadrat.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hej!

Tack för att du tvivlade. Begriper inte hur man kan tolka det man ser så otroligt fel. Bild på batteriet visar helt riktigt en jättegrov kabel på kabelsko till höger.
Den är ansluten till solenoiden med en kraftig kopparplatta som syns på den andra bilden om man förstorar.

P9090355.JPG P9090356.JPG

Behöver alltså inte utöka kabelaeran utan gör nu noga rent anslutningarna och skruvar ihop. Passar på att sätta en extrakabel på den från nyckeln för att försöka inringa felet med en startknapp. Om den startar med knapp vid ett tillfälle då nyckeln inte hjälper borde väl felet bero på något glapp på väg från tändningen.

:)

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hej!

Tack för att du tvivlade. Begriper inte hur man kan tolka det man ser så otroligt fel. Bild på batteriet visar helt riktigt en jättegrov kabel på kabelsko till höger.
Den är ansluten till solenoiden med en kraftig kopparplatta som syns på den andra bilden om man förstorar.

Visa bilaga 75810 Visa bilaga 75811

Behöver alltså inte utöka kabelaeran utan gör nu noga rent anslutningarna och skruvar ihop. Passar på att sätta en extrakabel på den från nyckeln för att försöka inringa felet med en startknapp. Om den startar med knapp vid ett tillfälle då nyckeln inte hjälper borde väl felet bero på något glapp på väg från tändningen.

:)

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Nu ska jag skruva ihop avgasröret. Det skruvas ihop med ett omtag som sluter om falsarna och drar ihop det. Det finns ingen packning. Är det lämpligt att lägga på lite kopparpasta kanske??

:confused:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Vid en stjärtsväng till Vadstena fick jag besked om startmotorn. Råkade ut för "icke funktion" och använde den tillfälliga startknappen. Den startade direkt. Glappet måste alltså ligga mellan tändningslåset och solenoiden.

Testade samtidigt värmeväxlaren ordentligt. Har iofs använt den tidigare men nu testade jag med 80 graders kylvattentemperatur. Då bodelens alla element kopplas in får man naturligtvis en enorm "kylare". Placerade en skiva för kylaren och fick upp vattentempen till 80 gr istf vanliga 50.
Motorn gav högre värme i bodelen än vad 2000w gör.

Vill nu montera en rullgardin för att enkelt kunna reglera tempen.

Är det möjligt??

:mcride:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Alve rullgardin foran radiatoren var meget vanlig på 1950 tallet.
En rullgardin med returfjær uten sperre og en snor inn til førerplass, en eller annen mekanisme for å låse snoren på valgt posisjon.

Ikke uvanlig at det ble benyttet et glødet kopparrør med utvidet åpninger for gjennomføringer og rundt hjørner.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Expansionskärlet i min panna Alde Comfort 2928 fyller snart 20 år. Nu är det helt omöjligt att se vattennivån. Måste använda mätsticka. Obekvämt.

Två alternativ: Göra rent expansionskärlet eller köpa ett nytt. Har någon med lyckat resultat gjort rent ett sådant?

:confused:

F

F.d. 14324

Guest

Hej Alve, jag tänkte svara dig tidigare men ibland gömmer man bort saker och ting. :oops:

Du skulle kunna testa att göra rent den med maskindiskmedel, lägg burken och en tablett i en kastrull och koka upp och låt det sjuda ett tag, förmodligen behövs det nog skrubbas också så 60-70 grader kanske är bättre än hundra. I och för sig så kanske plasten i burken smälter vid nån temperatur men den är gjord för att innehålla varmt vatten så man borde kunna ge den en omgång.
Det kanske är bättre att göra det här utomhus på en el/gasol-platta än hemma i köket.

Jag har även "hört" att det ska vara effektivt att göra rent expansionsburkar och bromsvätskebehållare hemma i diskmaskinen... inget jag själv har testat för jag tror att ens resultat i opinionsmätningen hemma snabbt skulle rasa nedåt. :D

mvh jocke

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hej Jocke!

Har redan visat k.h. hur eländig burken är så jag kan nog slopa diskmaskinsvarianten. Den ligger nu i hett vatten med s.k. grovrent. Verkar inte göra någon nytta. Skall testa med maskindiskmedel. Vill undvika skrubbning för att inte få anvisningar för kommande beläggningar. Funderar också på lacknafta alt thinner.

mvh Alve

Toppen