Sv: Renoverar äldre hembygge
Det här är resultatet:
Kontroll av startbatteri: Består av två st 70A.
Uppmätt obelastat och utan laddning c:a 3 dygn: 12,74v, 1 dygn senare 12,73v.
Första läge på nyckeln (endast led day−light belastning) 12,28v efter 3 min.
Fladdrar 10,9 – 12,28v efter 5 min. ?.
Startar lätt i det läget, stannar på 12,28v tills jag tryckt till på gasen och därmed släckt laddningslampan. Tomgångsvarv 1.000, laddar då och visar 14,3v.
Stänger av motorn och spänningen sjunker sakta och stannar på 12,96v.
Testar med belastning. 12,70v då jag tänder strålkastarna (är väl på 150w). Efter 5 min med ljus på = 11,8v. Slår av ljuset och får efter 2 min obelastat 12,5v.
Det låter väl friskt? Eller någon som observerar något ovanligt?
Funderar på att snickra rejäla ramper för att kanske ändå ge mig på underbilenjobb.
Det här är resultatet:
Kontroll av startbatteri: Består av två st 70A.
Uppmätt obelastat och utan laddning c:a 3 dygn: 12,74v, 1 dygn senare 12,73v.
Första läge på nyckeln (endast led day−light belastning) 12,28v efter 3 min.
Fladdrar 10,9 – 12,28v efter 5 min. ?.
Startar lätt i det läget, stannar på 12,28v tills jag tryckt till på gasen och därmed släckt laddningslampan. Tomgångsvarv 1.000, laddar då och visar 14,3v.
Stänger av motorn och spänningen sjunker sakta och stannar på 12,96v.
Testar med belastning. 12,70v då jag tänder strålkastarna (är väl på 150w). Efter 5 min med ljus på = 11,8v. Slår av ljuset och får efter 2 min obelastat 12,5v.
Det låter väl friskt? Eller någon som observerar något ovanligt?
Funderar på att snickra rejäla ramper för att kanske ändå ge mig på underbilenjobb.