Sv: Renoverar äldre hembygge
Hej Bredo!
Jag har ingen smart pass och min lösning är mycket enkel. Reläerna kopplar ihop startbatteri och bostadsbatteri villkorat av två saker, att bilens generator laddar och att jag med brytare har tillåtit ihopkoppling. För laddning då vi har "landström", vilket vi har varje natt, använder jag en CETEK-laddare som jag kan koppla om mot bostadsbatteri eller startbatteri.
Eftersom vi ALLTID övernattar på campingplats med elanslutning har vi båda batterierna fulladdade då vi startar på morgonen. Anledningen till att jag ändå vill ha laddning av bostadsbatteriet under färd är att vi alltid kör kylskåpet på 12v. Då vi står på parkering, fikastopp och på färjor få kylen stå kvar på 12v.
Passar på att förklara varför vi använder campingplatser.(Det känns som om man måste förklara det.)
Med stigande ålder följer behov av säkra rutiner. Tömma toa/fylla vatten varje morgon utan att behöva leta platser känns bra. Att ha 230v till TV och panna och laddning känns också bra. Naturligtvis utnyttjar vi elavgiften till max. Vid långkok, potatis t.ex., tar vi fram elplattan. En P11 räcker flera år åt oss.
Bildgåtan:
Ambitionen från början var att vi skulle njuta av husbilslivet även på vintern. Tankarna behövde alltså ha en lättare uppvärmning. Opererade därför en lös värmedyna och tänkte sätta fast elementet under tanken. (Det blev aldrig fullföljt.) Jag tyckte att det var absolut nödvändigt att jag kunde konstatera att värmen fungerade, att inga trådar hade bränts av t.ex. En lysdiod i serie var första tanken. Det var naturligtvis omöjligt med den ström det skulle bli fråga om här. Kom då på att jag kunde använda en spole (ur bra-att-ha-lådan) och linda ledningen till elementet runt den för att få en svag inducerad ström till dioden.