• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoverar äldre hembygge

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej igen,
svetsar du inte så mycket så sök på Blocket efter en fem liters flaska. Den köper och äger du och har alltså ingen hyra, till detta behöver du en reduceringsventil som nog också finns på Blocket.
Som Juan säger så finns det gaslös tråd men den är betydligt dyrare än vanlig 0,6 eller 0,8 mm svetstråd
Hälsningar Bror

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Gaslös teknik med migsvets,,,, finns det?

Ha de
-----------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan. Ja det finns faktiskt. Det finns speciell migsvetstråd som är ihålig och fylld med någon slags fluss som bildar något gasskydd i smältan och lägger sig också lite som skydd över svetsfogen. Men min lilla erfarenhet av den är skit, som många andra genvägar som skall få fungerande saker billigare (men tråden är i.o. f. svindyr).
Det går nog att få detta att funka men jag har hört att det blir hopplöst att svetsa tunnplåt men den, utan det skall vara lite grövre arbeten.

Alve, om du nu inte har denna speciella svetstråd eller om den du har är gammal så funkar det inte. Om du försöker att migsvetsa med vanlig migtråd och utan gas så kommer du aldrig att få till annat än kluttar och skrot tyvärr. Om du lyckas är du den förste :bock:.

Däremot så går gassvets dv.s. Acetylentub och Syrgastub utmärkt att svetsa bilplåt med om man inte är ute och far på stora släta plåtytor, för då slår sig plåten för mycket.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Såg att Juan fick in ett inlägg om gaslös svetstråd som fungerar. det kan ha kommit bättre än den jag provade för rätt länge sedan för jag vidhåller att den i alla fall var skit :D.

Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Jag har gassvets också, men som sagt var det vill gärna slå sig. Dessutom sätter det gärna eld på underredsmassa etc. Blir för hett!!

Det fungerar utan gas men jag saknar den snygga vågformade fog som jag får till med gassvetsen.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Den tid jeg jobbet på bilverkstad (rundt 1970) brukte vi minste brenner i gassvetsen på bilplåt, men ofte måtte vi være 2 på jobben - en som passet på baksiden så en fikk slukket småbrannene med en gang. Også på forsiden er det greit å ha en hink med vatn og en trasa så en kan krympe inn igjen når plåten strekker seg av varmen.

En av de mer sære jobbene jeg har vært med på var retting av en dyp bule i en dørside. Bulen var etter bremsehåndtaket på en sykkel og var omlag 5 cm langt, ett par cm bredt og over en cm dypt. Hele bulen ble krympet ut med gassvetsen og vatn i løpet av et par timer.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Tänkte börja svetsa lite snart. Planerade också att lägga ut bilder på vad jag svetsade och hur resultatet blev. Dröjer nog ett tag eftersom jag går med käpp idag.

Har problem med ett knä. Förmodligen lite artros. Misstänks också små sprickor i meniskerna. Vid besök på ortopeden fick jag rådet att vara i rörelse så mycket jag kunde. Förhörde mig om lämpliga rörelser etc. eftersom jag ville komma igång med tennisen så snart som möjligt.

Läkarens råd: Ta två Panodil och spela tennis.

Tok gjorde som tok sa. Spelade i går kväll. Dåligt med sömn i natt och käpp idag.

Måste man ställa egna diagnoser också? Hantverkare undviker jag i möjligaste mån, men läkare? Allting skall man tydligen göra själv. Operera sig själv kan bli svårt men f. vet om jag inte kommer att försöka.

Återkommer med bilder så snart jag kan stå på knä igen: Tur att man inte är så religiös av sig.

:msn_angry:

F

F.d. 53078

Guest

Läkarna ger dig en diagnos, du gör precis tvärt emot så blir du bra.:msn_fingerscrossed:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Varför blir det alltid så här??
Byter till ledbelysning, fixar belysning över radion och byter gasollarm.

P3160079.JPG

Bildgåta: Ledtråd: För många år sedan var idén att vi skulle vintercampa också.
Avfallstanken hänger under bilen. Det som visas på bilden har uppfinnarJocke fått till, men kan någon gissa vad det är?

P3160080.JPG

Solen värmer upp carporten nu. ROLIGT!
:)

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Klart invändigt nu. Dags att svetsa utan gas som vi snackade om tidigare.

En remsa som var för kort som skall svetsas i dörrens nederkant senare. Lagom att testa på.

P3210081.JPG

Rymdman utan kommentar.

P3210083.JPG

Efter svetsning.

P3210084.JPG

Efter slipning.

P3210086.JPG

Återkommer senare med dörren.

:)

O

Osten

Guest

Bara öva på många spill bitar så man hittar rätt. Brukar dock sällan bli snygga svetsar utan gas men funkar.
Trä overallen utanför stövlarna så du slipper få ner svetsloppor i dem, har lärt mig den hårda vägen.............

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Bakslaget vädermässigt gör att det inte är så trevligt att ligga på marken och svetsa även om det är i carporten. Har flyttad in i bilen igen och försöker att optimera elinstallationerna. Är inte klar med elschemat heller.

Har rotat i mina "bra att ha lådor" och fixat till laddningen under färd på ett säkrare sätt. Här en bild på den "modul" som tar hand om det hela.
2 parallellkopplade 30 A reläer + ett litet relä som drar det stora. Det lilla reläet med sin svaga spolström gör att jag kan ha en vek kabel från generatorn.

P4020096.JPG

Bekvämt om man gör ett paket som man kan sitta bekvämt vid ett bord och pyssla med. Lätt att koppla isär och ev. felsöka på sedan. Mäta o dona.

Gnetar vidare
Alve

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Bit för bit måste bekvämligheten vid insteg i bilen förbättras. Jag byter från ett-stegpall till två-steg dito. Dessutom skall jag montera en s.k. säkerhetsbåge. Inte för inbrottsskyddets skull utan för att det skall finnas något att ta tag i vid trappan. Se bild.

Säkerhetsbåge.jpg

Har inte inhandlat någon ännu. Är osäker på monteringen eftersom jag har svårt att komma åt med genomgående bult. Har ju plåtväggar och kan kanske fixa det med plåtskruv.

Någon som har erfarenhet av monteringen?

Gnetar vidare
Alve

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Hej Alve!

Jag skulle nog använda mig av genomgående Skruv/Bult.

Om det går att ordna!:confused:

Blir nog ganska stor belastning på den!

Ha det gott!!

F

F.d. 55451

Guest

Bakslaget vädermässigt gör att det inte är så trevligt att ligga på marken och svetsa även om det är i carporten. Har flyttad in i bilen igen och försöker att optimera elinstallationerna. Är inte klar med elschemat heller.

Har rotat i mina "bra att ha lådor" och fixat till laddningen under färd på ett säkrare sätt. Här en bild på den "modul" som tar hand om det hela.
2 parallellkopplade 30 A reläer + ett litet relä som drar det stora. Det lilla reläet med sin svaga spolström gör att jag kan ha en vek kabel från generatorn.

Visa bilaga 53096

Bekvämt om man gör ett paket som man kan sitta bekvämt vid ett bord och pyssla med. Lätt att koppla isär och ev. felsöka på sedan. Mäta o dona.

Gnetar vidare
Alve

Använder du DC/DC + din egan smart pass ?
Skiljerelä - Biltema
125 A
Du kan koppla ifrån minus.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/405142 # 5
--
"Det lilla reläet med sin svaga spolström gör att jag kan ha en vek kabel från generatorn."
230 volt generator ?

----------------

http://www.husbilsklubben.se/forums/t35924-12/#post432561
"Bildgåta: Ledtråd: För många år sedan var idén att vi skulle vintercampa också.
Avfallstanken hänger under bilen. Det som visas på bilden har uppfinnarJocke fått till, men kan någon gissa vad det är?"

???

Mycket intressant. ;)

Senast redigerad av en moderator:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hej Bredo!

Jag har ingen smart pass och min lösning är mycket enkel. Reläerna kopplar ihop startbatteri och bostadsbatteri villkorat av två saker, att bilens generator laddar och att jag med brytare har tillåtit ihopkoppling. För laddning då vi har "landström", vilket vi har varje natt, använder jag en CETEK-laddare som jag kan koppla om mot bostadsbatteri eller startbatteri.

Eftersom vi ALLTID övernattar på campingplats med elanslutning har vi båda batterierna fulladdade då vi startar på morgonen. Anledningen till att jag ändå vill ha laddning av bostadsbatteriet under färd är att vi alltid kör kylskåpet på 12v. Då vi står på parkering, fikastopp och på färjor få kylen stå kvar på 12v.

Passar på att förklara varför vi använder campingplatser.(Det känns som om man måste förklara det.)

Med stigande ålder följer behov av säkra rutiner. Tömma toa/fylla vatten varje morgon utan att behöva leta platser känns bra. Att ha 230v till TV och panna och laddning känns också bra. Naturligtvis utnyttjar vi elavgiften till max. Vid långkok, potatis t.ex., tar vi fram elplattan. En P11 räcker flera år åt oss.

Bildgåtan:
Ambitionen från början var att vi skulle njuta av husbilslivet även på vintern. Tankarna behövde alltså ha en lättare uppvärmning. Opererade därför en lös värmedyna och tänkte sätta fast elementet under tanken. (Det blev aldrig fullföljt.) Jag tyckte att det var absolut nödvändigt att jag kunde konstatera att värmen fungerade, att inga trådar hade bränts av t.ex. En lysdiod i serie var första tanken. Det var naturligtvis omöjligt med den ström det skulle bli fråga om här. Kom då på att jag kunde använda en spole (ur bra-att-ha-lådan) och linda ledningen till elementet runt den för att få en svag inducerad ström till dioden.
;)

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Hej Alve. sätt ett motstrånd i serie med värmedynan och parrallela lysdioden med detta motstånd. Resistansen på motståndet ska vara så du får ca 1,5 volt över. Lämpligen sätter du detta motstånd intill någon av tankarna så hjälper det till med värmningen!
// Göte J

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Har jobbat mycket med huset utan hjul nu. Räknar med att snart fortsätta renoveringen med lackering av resten av bilen. Startar den ibland och rullar den lite i carporten. Gjorde det i förrgår också och den startade som vanligt direkt. Då jag rullat en meter stannade motorn och nu startar den inte längre trots full rulle på startmotorn och bränsle fullt i filtret.:(

Är naturligtvis något galpp och trassel med den s.k. "elstoppen". Vet inte hur jag skall söka felet. Alla tips tas emot med öppen famn!

Alve

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Så här har min felsökning börjat:

Bild på pump och glödstift som jag kan tänka mig hör till "kallstarten".

P5290140.JPG

Där kan man höra ett relä slå till då man lägger på 12v. Det slår dock inte till vid tändning på men det tolkar jag som att det är temperaturberoende.
Har bytt ut en bit av kabeln eftersom höljet hade nötts ut och kortslutning var trolig.

Bild på bränslepump etc.

P5290141.JPG

Jag har ingen idé om hur jag skall fortsätta leta.
Bror! Stämmer bilderna med din motor?

Klart jag blir tacksam om jag får ett schema av dig.

Rådlösa Alve

Toppen