• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoverar äldre hembygge

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Tack för din inbjudan Göte. Den gamle är nu avställd och inlåst men jag lägger din inbjudan på minnet.

Nu vill jag dock koppla bort allt annat än varför lampan lyser svagt.

Har du någon förklaring till just det fenomenet. Är det vanligt? Skall den lysa svagt om generatorn fungerar lite "halvdåligt". Skall den inte alltid lysa med starkt sken om det är något fel?

:confused::confused::confused:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024

Fixa generatorn Alve.
Fick göra detsamma på min ruskprick då lampan lyste svagt och en elverkstad rekommenderade utbyte och se det hjälpte. Inga glödande lampor nu
Ha det gott
Hälsningar Bror

F

F.d. 3297

Guest

Efter att ha samlat upp kylvätskan, passa på att spola ur kylaren ordentligt.
Den har nog aldrig spolats sen tillverkningen, chockrisk p.g.a. slam-mängden!

Samma gäller vattenpump, kamrem, oljefilter, bränsle-filter och slangar samt
ta tillfället i akt att tvätta motorn.
Kanske bättra på etmp-och ljudisolationen på torpedväggen.

Allt detta blir ju lätt att göra när du "väl är inne" i motorrummet.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Så här ser skåpen ut, tillverkade enligt Reimotekniken i poppelskivor med påklistrad plast. Valde den här färgen eftersom den inte ser ut riktigt som träimitation. Jag har lite svårt för imitationer av typen spiktegel på husfasader, vinylmattor med parkettmönster, masonitskivor med kakelimitation etc.

Jag utgår ifrån att fabriksbyggda husbilar inte heller är byggda med skivor helt av ädelträ men "finsidan" är väl ibland av äkta trä.

Första bilden visar några skåp som har klarat sig skapligt i 16 år medan de andra bilderna visar vanliga defekter av tryck eller värme. Jag måste nog se över även snickerierna.

PC140055.JPG PC140056.JPG PC140058.JPG

Alve

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Jag har nu börjat med uppsnyggningen av "uthuset". Den inre delen som har en beklädnad av grön glasfiberväv får duga. Dörrarnas insidor är dock i behov av förnyelse om jag skall våga vika upp dem helt. Första bilden visar hur jag har klätt in dörrarna tidigare, med utskurna våtrumsmattor. Kontaktlim har trängt ut och åldrats och förfulat riktigt. På bild två har jag rivit bort det gamla. Det bruna är inte rost utan gammalt lim. Jag har börjat slipa och kommer att rostskydda, grunda och lackera plåten för att sedan klä in fördjupningarna med någon typ av plywood.

Jag tar inte till något dyrt material ute i uthuset men vill ha en träyta som behåller sin färg genom åren. Björk har en tendens att gulna med tiden men det finns kanske något annat vettigt. Skall kolla hos lokala bygghandeln.

Gnetar vidare

PC160060.JPG PC160061.JPG

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Skall snart börja svetsa (elsvets) här o där på bilen. Har haft för vana att ha batterierna bortkopplade under svetsning. Men, eftersom jag alltid vill veta varför jag gör saker och ting så har jag börjat forska i det här. På nätet kan jag hitta meningar som "glöm inte att koppla bort batteriet vid svetsning av bilplåt" etc.
Men inte varför.

Hur jag än funderar kan jag inte komma på varför man skall göra det. All utrustning är ju jordade i bilen och skulle kanske kunna skadas om man fipplar med elektroden på något sätt. Hur man skulle bära sig åt kan jag inte heller komma på. Jag är så korkad att jag tycker att hela anläggningen snarare skulle skyddas om batterierna är kopplade.

Kan någon förklara det hela för mig?

:quest:

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej

Jag tror att problemet ligger i att det finns en stor risk att du knäcker diodbryggan i generatorn.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hej!

Det betyder att bostadsbatteriet kan vara kopplat.

Frågan är fortfarande: Hur har jag handskats med svetsen då, om jag skickar ström bakvägen genom batteriet? Det kan väl inte vara jordklämman som är dåligt ansatt för då går väl ingen ström?

Förstår att moderna bilar med alla sina komponenter är känsliga för störningar.

F

F.d. 3297

Guest

Alve,
sanningen (som sällan framsägs) är att svetsströmmen inducerar "mycket kraftiga"
svetsströmmar i bilmetallen som kan ta vägen in i bilens elsystem och "råka mörda"
generatorns / alternatorns dioder, de brukar inte "palla" så höga backspänningar.
Med bortkoppling av batteriets pluspol så bryts "mördarens framfart".

Råkade ut för fenomenet för 3 år sedan nere i Warzawa-trakten då det "behövdes"
svetsas strålkastarupphängningarna så att de skulle "sitta stilla".
Missade då att koppla loss bodelsbatteriet = nätladdaren "sa upp sig" efter c:a 20 års
felfri funktion.

Jag har utnyttjat "kvarlevorna" av laddaren och har idag, efter diodbryggan, en enkel
koppling med styrande 7815-krets som styr en kraftig serietransistor. U(ut)= 14V4DC.
3 månaders kontinuerlig inkoppling på elnätet under sensommaren i år gav endast
en, liten, godtagbar "bortkokning" av elektrolyten!
Klart godkänt!

Senast redigerad av en moderator:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hej Hans!

Om jag förstod dig rätt så var det alltså batteriladdaren till bostadsbatteriet som fick sig en tjinga. I det läget var den väl ansluten mellan batteriets + och jord. Det enda som fattades för att aktivera den var anslutning till nätet.

Jag förstår fortfarande inte hur det går till, strömriktning osv. men det behövs ju iofs inte. Det är ju lätt att lyfta av batterikabeln.

Fortfarande nyfiken dock. Är väl ett lyte.

Hälsningar Alve

F

F.d. 3297

Guest

Jo,
de strömmar som induceras (alstras) i bilplåten håller betydligt högre spänningar
än bilelsystemets "12VDC".
Generatorns (alternatorns) dioder klarar nog "bara" 36V i "backspänning",
sedan förstörs de. En elsvets kan nog ge både 40 0ch 50V i "plåtströmmarna".
Då lever generatordioderna "farligt".

Vad som hände med min gamla Schaudt-laddare var nog att inte bara zenerdioden dog
utan även de tyristorer som satt istället för likriktardioder.
Dessutom så tyx en trimpotentiometer, för fintrimning av laddspänning, ha fått en rejäl
"snyting"! Pottens mituttag rätade sig och vägrar kontakta kolbanan.

"Det är farligt för okunniga att hantera nätspänningar" sa Schaudt och vägrade släppa
kretsschema så då byggde jag en ny laddare baserat på "likets kvarlämnade delar".

OK, 14V4DC kokar lite H2O men det kan jag leva med, ersätts varje höst vid urmontering
för vinterunderhåll och stöldskydd!

Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, en annan grej som kan skapa problemet är om punkten där man sätter jordklämman och punkten man svetsar på helt enkelt har dålig kontakt med varandra, kanske beroende på tätmassa mellan skarvar eller helt enkelt separerade plåtdelar fast man inte ser det. Då måste jorden/strömmen hitta andra vägar, som då kan gå genom bilens kablar m.m.

M.v.h. JANKRO.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Alla störande helger är nu avverkade och renoveringen kan fortsätta. Körde fram bilen en bit och har nu rejält utrymme bakom. Motorn fick gå några minuter också. Glad att jag byggde carporten så lång. Slipar nu fram ren plåt och lite rostställen på dörrarnas insidor.

Dörrarna skall isoleras och facken täckas av skivor. Vilken plywood jag skall välja har jag inte bestämt ännu. Kanske klär jag skivorna med vinyl med lite mjukt under. Fastsättningen av skivorna klurar jag också på. Vill inte limma eftersom jag vill kunna kolla att vatten inte tar sig in.

Bild två visar dörren till garaget. Den dörren förbättrade tillvaron otroligt.

P1110070.JPG P1110071.JPG

Gnetar vidare

:tux1:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Snygg svetsfog.

Jag har gassvets (knappt användbar på bilplåt), pinnsvets och den här avbildade.

P1120074.JPG

Jag lappade ihop bilen med den här utrustningen 1995 så jag borde väl klara mig nu också då det är så mycket mindre att svetsa. Jag är dock inte riktigt komfortabel med den här trådsvetsen. Ibland går det bra och jag kan få till även längre sömmar. Ofta är det dock ett hackande och jag brukar nöja mig med punktsvetsning. För det mesta blir det dock en knottrig svetssöm och ett omfattande slipande. Händer också att svetspunkten slipas bort helt. Det har alltså inte blivit någon ihopsmältning av plåtarna.

Frågar mig ibland "hur gjorde jag nu då det blev så bra?" Ställer in strömmen enligt bruksanvisningen, tycker jag.

Det är tydligen möjligt att använda gas till svetsen också. Frågan är om det blir en dyr komplettering. Jag har dock sett att de som använder gas får en snygg söm.

Kanske man kan få några smarta tips om hur jag skall handskas med den utrustning jag har för att få ett hyggligt resultat.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024

Hej Alve,
detta är ju en migsvets och till den erfordras gas- argon, blandgas eller också kolsyra som dock fungerar mingre bra. Använd "Mison" från AGA, det är det jag använder på jobbet varje dag.
Lycka till
Hälsningar Bror

kentsynne

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024

jag skulle nog försöka låna en argonflaska om du vet någon som har en i din omgivning. annars bler det ganska dyrt att skaffa flaska + hyra om det är lite att svetsa enligt mitt tycke, mvh Kent

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Har kollat lite på möjliga kostnader och det blir dyrt. Först måste jag köpa en gassvetsningstillsats sedan gastub med klocka. Försöker nog lära mig den gaslösa tekniken bättre.

Tar tacksamt emot goda råd.

Alve

F

F.d. 53078

Guest

Det finns gaslös tråd som har en kemisk isolering.
Går alldeles utmärkt att svetsa med.
Verkligen att rekomendera för oss hemmapulare som inte svetsar många meter om året.

Toppen