• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoverar äldre hembygge

Jes och Lillian

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Men, är det inte redan massor av blandning av koppar (elledningar) och bilplåt?
:confused:

Jo, helt rätt, jag tänkar på hur det är med vatten i huset, där får man inte "blanda" koppar- och järn-rör hur som helst, men jag är absolut inte säker på hur det skulle funka med jordade rör i bilen, bara en varning.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Aj,aj,aJ! Nu har "den lille hemelektrikern" tagit sig in i husbilen. Det gäller att man arbetar metodiskt och logiskt och inte rör till så mycket. Man kan ägna sig åt koppleri, man kan mäta o klippa o skala o löda o --. "Allt går ju med elektricitet, elktriskt det är nåt konstigt med det."

Följande bildar underlag för kopplingschema:

PB040036.JPG PB040037.JPG


PB040038.JPG PB040039.JPG

:mcride:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Oj en gammal hederlig outslitlig WELLER annat än det skräp som finns nu..
Var rädd om den.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Jodå, Juan,
Hos ELFA kan man köpa olika resrvdelar och tillbehör.

MEN, "du får det du betalar för" brukar min bror maskiningenjören säga.
Bara själva kolven, som reservdel, kostar c:a 850 - 900 Skr!
Trafon går nog på det dubbla.
< Burr" sa Kasper när han såg en naken häst. >

Det är med lödning som med cykling:
< Det som ser lätt ut är resultatet av långvarig träning. > :rolleyes:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Fortsätter renoveringen och har följande att göra innan den släpps ut igen:
Kontroll av allt elektriskt, förbättra jordningar, byta till led överallt, även bilens positionsljus och blinkerlampor och backljus etc. I samband med elkontrollen göra ett kopplingsschema. Bild nedan av den påbörjade. Vidare skall jag renovera bakre delen och inreda "uthuset" på nytt. Kallas "garage" på en del bilar. Lackeringen skall fortsätta bakåt (främre delen fixades förra hösten). Innan lackeringen skall rostskador repareras och underarbetet göras. Lackering kan nog inte göras före maj månad med tanke på temperaturerna. Svetsa och greja går ju bra även i lite kyla. Ny matta skall in i cokpit och i bästa fall får jag också tag på SAAB-stolar. Har tidigare pilotstolar på vridbara underreden men de är nersuttna. Bilens underrede skall oljesprutas. Det får bli det sista för att inte fördärva underlaget för lackering.

Tror inte att den här vintern kommer att kännas särskilt lång.

Bild på påbörjat kopplingsschema:

002.jpg

Jag har matat färskvattenpumpen nu med en egen 6 kvadr ledning via ett relä. Egen säker jordning. Via relä för att med liten strömbrytare kunna bryta strömmen till pumpen då vi lämnar bilen. Att ha pumpen stående på tryck och 130 l vatten i tanken är att utmana ödet. Skulle en slang släppa så blir det bada av.

Inget är heligt. Nu har jag börjat sno barn-barnens leksaker också. Nåväl jag löste ut den med en hundring. Fundamentet till en kran som man hade lekt färdigt med. Den drivs av en 4,5v motor med väldig nedväxling så att den blir riktig stark. Passar utmärkt till antennstyrning i st.f. bygget med vindrutetorkarmotor som har varit lite instabil.

PB160048.JPG

Det var att plocka fram Ohms lag och lödkolven igen för att få ner spänningen till 4,5v. Hade inga motstånd med så hög effetk i mina "bra att ha"-lådor. Fick parallellkoppla 12 st 470 ohm för att få 40 ohm. En microbrytare i varje ändläge för att få stopp efter 1 varv. (Antennsladden lindas ju upp annars).
Visar mig också ungefärlig riktning då vridningen stoppar. En diod över varje brytare ger mig möjlighet att ta mig därifrån efter stopp. Att byta riktning alltså.

Den gamla antennstyrningen som är lite klumpig:

PB160049.JPG

Manöverlådan med återfjädrande tryckknapp för vänster/höger:

PB170050.JPG

Innanmätet. Två små reläer för att växla strömriktningen.

PB170051.JPG

Gnetar vidare.
:)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Du är riktigt klurig du Alve.
Själv är jag bara lat nu och väntar på motorblocket.
Ha D
Hälsningar Bror
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.814
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hatten av.(Har visserligen har jag ingen hatt men ändå)
Vilka sköna konstruktioner du gör.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Nu är antennstyrningen monterad och provkörd gång på gång mellan ändlägena. Det fungerar helt perfekt.

PB180052.JPG

Återstår att rikta om antennen på stången så att den pekar rakt bakåt vid ändläge. Då vet jag att den är riktad enligt checklistan utan att behöva gå ut och kolla. Checklista: (Nu upptäckte jag ett släpp i limningen av klädsel. Kameran avslöjar.)

PB180053.JPG

Har ritat upp kopplingen utifall någon får lust att knåpa ihop en styrning.
Hoppas jag minns rätt.

001 (2).jpg

Kan nu koncentrera mig på resten av elsystemet.
:)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.693
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Renoverar äldre hembygge

Alve egentligen borde du byta de separata "öka" resp "minska"-brytarna mot en omkopplare med mittnolla. Annars är risken att någon är framme och trycker in båda knapparna samtidigt. Alternativt låta ena relästyrningen gå via en brytande kontakt på det andra, så ett bara ett relä i taget kan vara draget.
// Göte J
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

2 irritationer som har med el att göra är nu borta. Inga spänningsfall då färskvattenpumpen startar och antennstyrningen fungerar perfekt. Fortsätter nu med att försöka utröna varför laddningslampan lyser svagt då jag slår på strålkastarna.

Har kollat strålkastarnas jordning, det var OK.

Har mätt upp följande spänningar på startbatteriet:

Obelastat 12,5v
Motorn går 14,0v
Positionsljus på 13,8v
Strålkastare på 13.5v
Kylskåp på, batterier ihopkopplade 13,5v

Har gjort mätningarna vid ungefär samma förutsättningar som gäller för oss då vi är ute på vift. Startar från en camping med fulladdat bostadsbatteri.

Kan inte se att laddningslampan antyder något fel. Kan felet ligga vid lampan? Har ju rivit omkring där ganska mycket.

:confused:
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.693
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Renoverar äldre hembygge

Mät spänningen på D+ den måste i ditt fall vara lågre än B+ eftersom lampan lyser. Din generator är nog inte ok, såvitt det inte är så illa att generatorremmen slirar. Kolla om dioderna i diodbryggan är hel. Lindningarna måste lödas bort om man mäter med vanligt universalinstrument i diodmätläget, men det vet du nog. Vad är det för generator du har ?
//Göte J
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Remmen är ny. Skall mäta som du säger och återkommer. Har hoppat över till "uthuset" nu i väntan på tips om lampan. Tycker du inte att uppmätta spänningar tyder på att generatorn fungerar som den skall?
:)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.693
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Renoverar äldre hembygge

Nja. Att lampan lyser när du belastar generatorn indikerar ju att något är fel.
Om man tittar på hur det är kopplat internt i generatorn,så har den tre lindningsuttag (= 3fas) till dessa sitter tre kraftiga dioder till B+ och tre likadana till chassiet (-) samt även tre mindre till D+. Mellan D+ och B+ sitter laddningslampan via tändningslåst. Dioderna helvågslikriktar växelspänningen från lindningarna och borde därmed vara i stort sett lika på D+ och B+. Olika framspänningsfall i stora eller små kiseldioder kanske 0,1 v högst 0,2 v är inte tillräckligt för att lampan ska lysa (tror jag).
Så kort sagt jag misstänker att en av de små dioderna är avbrott i och att D+ har haltande likriktning med lägre medelvärde än B+ och därmed svagt lysande lampa.
// Göte J
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.345
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Renoverar äldre hembygge

Innan du gör några stora tester, kolla att kilremsskivorna inte är så slitna att remmen bottnar i "V:et" för då kan den inte överföra mycket kraft. Det händer att skivorna är så slitna att det blir så! :confused:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Då jag mäter över batteriet visas ändock 14v. Det kanske är för lite laddning för att klara av strålkastarna? Betyder det att batteriet laddar ur hela tiden då?
Då motorn går på tomgång håller batteriet 13,5v med alla förbrukare på.

:confused:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.345
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Renoverar äldre hembygge

Att lampan lyser betyder ju i princip att generatorn inte klarar att leverera den ström som förbrukas.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Ja jag vet ju det. Därför blir man stressad av att se den. Syns ju inte under dagtid eftersom den lyser så svagt. Det kan väl inte vara så att generatorn inte klarar av att leverera förbrukad ström så länge batterispänningen ligger klart över 12v? Dessutom bör det väl fungera så att varningslampan skall lysa klart så fort man förbrukar mer ström än generatorn levererar? Även om det skiljer ytterst lite skall den väl lysa klart? Det är det här retliga svaga lysandet som måste orsakas av något annat.

:confused:
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.693
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Renoverar äldre hembygge

Enklaste sättet att mäta hur stor ström du har ut från generatorn är med en DC tångamperemeter. Mycket instruktivt, man kan spraya på remspray på kilremmen under drift och se om strömmen ökar (minskad slirning). Laddningslampan ska inte lysa även om du lastar ner generatorn för då sjunker även D+ spänningen.
Hur är det har du många extra relän inkopplade på D+. Man skulle möjligen kunna tänka sig att D+ spänningen sjunker pga detta. Isåfall koppla loss dessa o kolla hur det blir då.
En annan sak, laddningslampan ska vara på minst 2watt ( i varje fall på de första växelströmmarna).
Om du kommer härförbi kan du få låna min tångamperemetertillsats (en billig sak). Du kan ju passa på att se hur Bergs slussar ser ut utan vatten.
// Göte J
 
Toppen