Sv: Renoverar äldre hembygge
Fortsätter renoveringen och har följande att göra innan den släpps ut igen:
Kontroll av allt elektriskt, förbättra jordningar, byta till led överallt, även bilens positionsljus och blinkerlampor och backljus etc. I samband med elkontrollen göra ett kopplingsschema. Bild nedan av den påbörjade. Vidare skall jag renovera bakre delen och inreda "uthuset" på nytt. Kallas "garage" på en del bilar. Lackeringen skall fortsätta bakåt (främre delen fixades förra hösten). Innan lackeringen skall rostskador repareras och underarbetet göras. Lackering kan nog inte göras före maj månad med tanke på temperaturerna. Svetsa och greja går ju bra även i lite kyla. Ny matta skall in i cokpit och i bästa fall får jag också tag på SAAB-stolar. Har tidigare pilotstolar på vridbara underreden men de är nersuttna. Bilens underrede skall oljesprutas. Det får bli det sista för att inte fördärva underlaget för lackering.
Tror inte att den här vintern kommer att kännas särskilt lång.
Bild på påbörjat kopplingsschema:
Jag har matat färskvattenpumpen nu med en egen 6 kvadr ledning via ett relä. Egen säker jordning. Via relä för att med liten strömbrytare kunna bryta strömmen till pumpen då vi lämnar bilen. Att ha pumpen stående på tryck och 130 l vatten i tanken är att utmana ödet. Skulle en slang släppa så blir det bada av.
Inget är heligt. Nu har jag börjat sno barn-barnens leksaker också. Nåväl jag löste ut den med en hundring. Fundamentet till en kran som man hade lekt färdigt med. Den drivs av en 4,5v motor med väldig nedväxling så att den blir riktig stark. Passar utmärkt till antennstyrning i st.f. bygget med vindrutetorkarmotor som har varit lite instabil.
Det var att plocka fram Ohms lag och lödkolven igen för att få ner spänningen till 4,5v. Hade inga motstånd med så hög effetk i mina "bra att ha"-lådor. Fick parallellkoppla 12 st 470 ohm för att få 40 ohm. En microbrytare i varje ändläge för att få stopp efter 1 varv. (Antennsladden lindas ju upp annars).
Visar mig också ungefärlig riktning då vridningen stoppar. En diod över varje brytare ger mig möjlighet att ta mig därifrån efter stopp. Att byta riktning alltså.
Den gamla antennstyrningen som är lite klumpig:
Manöverlådan med återfjädrande tryckknapp för vänster/höger:
Innanmätet. Två små reläer för att växla strömriktningen.
Gnetar vidare.