• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovera invändigt och utvändigt en Hymer 544 -88

F

F.d. 24392

Guest
Hej.
Behöver lite tips med renovering jag planerar av en Hymer 544 -88 som vi skaffade förra hösten. Husbilen i sig är i fint skick och rostfri men vi (Jag och min sambo) skulle vilja piffa upp vår rullande stuga.
Jag har gjort en del jobb på den redan. Ljudisolerat motorrum, hjulhus, och klätt golv med ljudisolerande matta samt konstgräsmatta (konstgräs pga den "andas" o släpper fukten upp från ljudisomattan). Klätt om "salongsbordet" (instrumetpanelsbordet) samt sidor i förar/passagerardelen.
Vad vi vill göra är att måla om invändigt, få det ljusare invändigt helt enkelt. Väldigt "murr"brunt det mesta :). Skåpen ska målas om samt väggar. Dynorna har ok sandfärg så dem låter vi nog vara tills vidare. Skulle oxå vilja tilläggsisolera taket invändigt.

Lite frågor nu: Isoleringsmatierial för tak? tänkte lägga på sådär 20mm utan att ta bort gamla isoleringen. Och hur fästa? Kontaktlim? Nån form av sika eller pl?
Färg och målning... grund, vad för typ/sort. Och sen målarfärgen typ/sort.
Gärna allmänna tips kring målningen oxå.

Utvändigt skulle jag gärna också måla om den. Eftersom det är sådan där "bubbel"plåt huvudsakligen tänkte jag faktiskt använda roller. Lite tips kring detta vore också bra :)

Tips o råd emottages gärna :)

F

F.d. 53166

Guest
Sv: Renovera invändigt och utvändigt en Hymer 544 -88

Hej ska bli spännande att följa! Har själv tankar på att måla vår husbil, men har inte tagit steget ännu.

Att sprutlacka blir kanske bäst men är både dyrt och kräver specialutrustning. Någon som har erfarenhet av lackering av husbil?

Båtar är också ute i regn och rusk och de målar man också och där finns lackfärg för rullning + pensel. Färger som sägs flyta ut bra och ge en fin yta - någon som har erfarenhet? International har färger

Toplac Lackfärg | International

//sture

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Største problemet for maling / lakkering av den bilen er grunnarbeidet. Aluplaten er 0,6 mm tykk eller muligens endast 0,4. Kulehamringen gjør det meget svårt å slipe uten å risikere å ta hull på aluplåten. En kjemisk rengjøring kan fungere, en må få vekk alle rester etter voksing og all oksydering av gammel lakk. Lakk laget for påføring med pensel eller rull har egenskapen til å jamne ut overflaten før den herder, problemet kan være at lakklaget blir vesentlig tykkere og tyngre enn om en kan sprøyte på en normal billakk. Men tykkelsen kan bli en fordel - overflaten blir ikke så markert kulehamret, dalene får noe tykkere lakk enn toppene.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Jag har isolerat taket och klätt det med en typ av vinyl som jag köpte hos Reimo på 90-talet. Som du ser på bilderna så delade jag upp ytorna för att inte bli mumifierad av en 7 m lång duk. Med hjälp av tunn eklist kunde jag dölja skarvarna. Listen skruvad med rundkullrig mässingskruv, försänkt.

Har själv lackerat hela bilen en gång. Blev nästan invalid. Renoverar den f.n. men lackerar i flera sektioner.

Berättar mer om du är intresserad. Finns även på "Renoverar äldre hembygge".

P6270293.JPG P6270294.JPG

:)

B

Bertil och Birgitta

Guest

Hej! Skulle gärna vilje veta hur du har isolerat motorrummet. Vi har också en äldre bil som bullrar lite.
Hälsningar Bertilo och Birgitta i Småland

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

I samband med renoveringen av nosen lackerade jag även inuti motorrummet och huvens undersida. Huvens insida klädde jag därefter med dämp bitumen (tror jag att det heter). Klistrade sådant på torpedväggarna också men det var svårt att komma åt väggarna. Är så mycket slangar och sladdar. Har även klätt insidan på passagerarsidan med tjock filt, antagligen sånt som man använder i högtalare.
Svårt att avgöra hur skillnaden blev. Måste nog mätas före och efter.

Har lagt in ny matta nyligen och klistrade då liggunderlag på golvet först. Efter det tyckte jag mig märka en dämpning.

:)

PS. Matta bara i föraravdelningen. I övrigt våtrumsgolv. DS

Senast ändrad:
Toppen