• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rengöring av melamin

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Kaffemuggarna i melamin ser inte så värst trevliga ut efter en tids användning.
Hur gör ni för att få dem rena och fräscha igen?
V-backen :wink:
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Rengöring av melamin

Oxalsyra!
Finns hos båttillbehörhandeln och färghandeln.
Fungerar bra på gelcoat borde väl fungera bra även på melamin?
Har inte försökt på melamin men gör underverk med båtskrovet!
Julian
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Rengöring av melamin

Oxalsyra!
Finns hos båttillbehörhandeln och färghandeln.
Fungerar bra på gelcoat borde väl fungera bra även på melamin?
Har inte försökt på melamin men gör underverk med båtskrovet!
Julian

Huruvida det är tillrådligt att använda oxalsyra vet jag inte? Detta står att läsa i Wikipedia:


Oxalsyra (C2O2(OH)2) är en relativt stark (3000 gånger starkare än ättiksyra) karboxylsyra som finns i flera olika växter, exempelvis harsyra och rabarber. Namnet kommer från det vetenskapliga namnet för harsyra, Oxalis acetosella. Oxalsyrans salter kallas oxalater.
Egenskaper [redigera]

Ämnet är svagt giftigt, och irriterar mag- och tarmkanalen vid intag. Det reagerar med kroppens kalcium och bildar kalciumoxalat som är svårlösligt i vatten. Vid alltför stort intag av oxalsyra eller andra oxalater fälls kalciumoxalat ut och man kan drabbas av kalciumbrist eller njursten.
Vissa metaller kan angripas av oxalsyra även i måttliga koncentrationer. Exempel på sådana metaller är olika aluminiumlegeringar. Även galvaniserade ytor reagerar starkt med oxalsyra.
Användning [redigera]

Oxalsyra kan med fördel användas för att ta bort rostfläckar, så kallad flygrost, metallspån från dubb och plogblad som kan fastna i lacken på bilar under vintern.
Oxalsyra kan även användas för att bleka mörknade föremål av ek, exempelvis trösklar.
Oxalsyra används inom biodling för bekämpning av varroa.

------------------------------------------------

Klorin kanske inte är helt ofarligt det heller......men det är ju som bekant farligt att leva!:wink:
 
Senast redigerad av en moderator:
H

hianders

Guest
Sv: Rengöring av melamin

Finns i alla mataffärer Brukar väl stå i närheten av kryddor tror jag. Pressad citron. Finns på liten flaska eller i form av en plastcitron. Skall def prövas. Kanske kan man använda citronsyra också.

fru hianders/Inger
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Rengöring av melamin

Hej,

Bruker köra kopperna ibland i diskmaskinen hemma så försvinner all beläggning.:)
 
H

hianders

Guest
Sv: Rengöring av melamin

Har gjort det också, kört dem i diskmaskinen men vi har inte fått bort beläggningen där. Vi har däremot använt Vanish (reklamen Säg farväl till fläckar) och det har fungerat bättre än det medel som finns i tillbehörsbutikerna hos husbils/vagns firmorna.

fru hianders/Inger
 
H

hianders

Guest
Sv: Rengöring av melamin

Det finns tidigare trådar om rengöring melamin och porslin i hb m fl

En medlem tipsade tidigare om en smet av ättika och bakpulver som får verka en stund innan det sköljs ur.

Vi misstänker att snabbkaffet vi använder i hb ger mer beläggning än vanligt bryggkaffe. Rätt eller fel?!!

fru hianders/Inger
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Rengöring av melamin

Citronvätskan i den gula plastcitronen med grön kork har vi provat.
Den citronvätskan funkar inte alls. Funderar nu på citronsyra, var kan man köpa detta?
V-backen :wink:
 

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: Rengöring av melamin

Hej
Försök med fuktigt salt och gnid.
Ewasbarn:yes:

Salt brukar jag använda på porslins muggar fungerar kanon.
På mina melamin muggar fungerade det inte alls.
Har även köpt specialmedlet från Kama inte heller det har fungerat.
Har nu lämnat in både medel och muggar till Kama.
Eftersom jag tyckte att muggarna blev fula alldeles för fort.
Väntar nu på svar från Kama.

Fam pettsson
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Rengöring av melamin

En del restauranger använder bakpulver för att ta bort fläckar från te och kaffe på vitt porslin före diskning.

Häll i ca en tsk bakpulver och slå över nästan kokande vatten och låt stå en stund, och diska med lämplig borste/svamp.

Vet inte hur detta funkar på melamin, men det funkar på porslin.

Vi har märkt att muggarna håller sig mycket finare om man sköljer ur dom så snart man kan efter användandet.

//Tommy
 
Toppen