John/Bitte
FD HBK Medlem
Vad rekomenderar Ni för rengöring av Gråvatten tanken ?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hej! Fyll gråvattentanken en fjärdedel full med rent vatten. Lägg i 10- 15 Corega tabs ( tandprotes rengöring) och kör en runda på dålig krokig väg. Sedan är det bara att tömma och spola tanken.Vad rekomenderar Ni för rengöring av Gråvatten tanken ?
Natriumhydroxid kan vara väl vasst på metalldelar som t.ex nivåmätning i gråvattentanken.Vad är det för fel med att använda Kaustiksoda till gråvattentanken?
Häller i Kaustiksodan i köksvasken spolar rejält med varmt varten, kör en sväng och tömmer sedan.
Ingen lukt någonsin och bilen är från 2011
Hej hur gör du?Under våra år av husbilsåkande tror jag vi provat det mesta med sisådär framgång!
gråvattnet luktar rutna ägg. så fick vi ett tips i år att använda ättiksprit 24%
skoja med mig vilken skillnad nu kan man med gott samvete tömma tanken oavsett hur många som står på kö
utan att skämmas för doften .
Tanken har inte luktat så gott sen vi köpte bilen.![]()
Googla gärna på kombinationen "ättiksprit, husvagn, husbil, avloppsledning", så sluter men nog med ättiksprit?Under våra år av husbilsåkande tror jag vi provat det mesta med sisådär framgång!
gråvattnet luktar rutna ägg. så fick vi ett tips i år att använda ättiksprit 24%
skoja med mig vilken skillnad nu kan man med gott samvete tömma tanken oavsett hur många som står på kö
utan att skämmas för doften .
Tanken har inte luktat så gott sen vi köpte bilen.![]()
Har inte börjat med ättikssprit, och efter googling kommer det inte börjas något heller…Googla gärna på kombinationen "ättiksprit, husvagn, husbil, avloppsledning", så sluter men nog med ättiksprit?
Tack för infoGoogla gärna på kombinationen "ättiksprit, husvagn, husbil, avloppsledning", så sluter men nog med ättiksprit?
Tack för infoHar inte börjat med ättikssprit, och efter googling kommer det inte börjas något heller…
Tack för din inflikning!
Har använt det sedan 2011 inga som helst problem!Natriumhydroxid kan vara väl vasst på metalldelar som t.ex nivåmätning i gråvattentanken.
Jag skulle inte använda det någonstans i husbilen.
Natriumhydroxid – Wikipedia
![]()
Hur kommer åt insidan på gråvattentanken? Vi har en servicelucka på färskvattentanken, men ingen på gråvattentanken.Vi spolar i 10 liter varmt vatten i gråvattentanken och droppar ner en maskindiskmedels tablett.
Sedan kör vi och tömmer på ngn station. Tanken blir som ny!
Nivåindikatorn rengör vi separat varje höst.