• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rengöring av gråvattentank

Mats Svensson

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
10742
Medlemskap
2024
Hej i stort samma svar som för gråvattnet. det viktigaste är att rengöra fv tanken grundligt och skölja ut den och vattenledningarna. det finns tabletter eller hyperklorid 12% till klorering, det behövs endast en kapsyl av hyperkloriden för att klorera en tank. När du gjort tanken ren spolar du ledningarna med vattnet i tanken och tömmer tanken. Efter rengöringen fyll tanken 2ggr skölj ledningarna, sedan kan du kan du använda fv tanken.
Det viktigaste med färskvatten att när du inte använder bilen alltid töm tanken och blåsa ledningarna, när du ska köra nästa gång topp fyll fv tanken och töm den när du inte använder bilen.
Gör du på detta sätt behöver du inte klorera tanken på flera år men titta i tanken den ska alltid se ren ut, om du fått beläggning så behöver du klorera ingen.
//Mats
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det finns medel avsett för att rengöra gråvattentanken ifall man misstänker ett behov, inte speciellt vanligt att den behöver rengöras, men nivåmätningen, beroende på modell kan störas och visa fel, har själv aldrig råkat ut för det dock.
Medlet finnspå typ husbilsfirmor, kanske t.o.m biltema har nåt liknande.
Stäng tankdräneringen efter att tanken tömts
häll medlet i avloppet
fyll tanken till hälften med ljummet vatten
Ta några varv på en skumpig väg
Töm ut vattnet på lämpligt ställe
klart
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Vad är det för fel med att använda Kaustiksoda till gråvattentanken?
Häller i Kaustiksodan i köksvasken spolar rejält med varmt varten, kör en sväng och tömmer sedan.
Ingen lukt någonsin och bilen är från 2011
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Många husmors- och McGivertips brukar lämnas här

Thetford är ledande på mycket som handlar om toa och vatten i husbil, varför inte använda det dom tagit fram? Det fungerar ypperligt för oss :)
Finns hos många husbilsfirmor och campingvaruhus... - Samma medel till toatank som till gråvattentank...
ContentDownload

 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Under våra år av husbilsåkande tror jag vi provat det mesta med sisådär framgång!
gråvattnet luktar rutna ägg. så fick vi ett tips i år att använda ättiksprit 24%
skoja med mig vilken skillnad nu kan man med gott samvete tömma tanken oavsett hur många som står på kö
utan att skämmas för doften .
Tanken har inte luktat så gott sen vi köpte bilen. :D
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vad är det för fel med att använda Kaustiksoda till gråvattentanken?
Häller i Kaustiksodan i köksvasken spolar rejält med varmt varten, kör en sväng och tömmer sedan.
Ingen lukt någonsin och bilen är från 2011
Natriumhydroxid kan vara väl vasst på metalldelar som t.ex nivåmätning i gråvattentanken.
Jag skulle inte använda det någonstans i husbilen.

Natriumhydroxid – Wikipedia

:rolleyes:
 

Tomada55

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Västervik
HBK-Nr
33377
Medlemskap
2024
Under våra år av husbilsåkande tror jag vi provat det mesta med sisådär framgång!
gråvattnet luktar rutna ägg. så fick vi ett tips i år att använda ättiksprit 24%
skoja med mig vilken skillnad nu kan man med gott samvete tömma tanken oavsett hur många som står på kö
utan att skämmas för doften .
Tanken har inte luktat så gott sen vi köpte bilen. :D
Hej hur gör du?
Hur mycket häller du i och gör du det efter tömning ?
 

villyhansen

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Vindeln
HBK-Nr
34083
Medlemskap
2022
Under våra år av husbilsåkande tror jag vi provat det mesta med sisådär framgång!
gråvattnet luktar rutna ägg. så fick vi ett tips i år att använda ättiksprit 24%
skoja med mig vilken skillnad nu kan man med gott samvete tömma tanken oavsett hur många som står på kö
utan att skämmas för doften .
Tanken har inte luktat så gott sen vi köpte bilen. :D
Googla gärna på kombinationen "ättiksprit, husvagn, husbil, avloppsledning", så sluter men nog med ättiksprit?
 
Toppen