• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rengöra vita gummilister.

F

F.d. 2577

Guest
Vet någon hur man rengör vita gummilister utvändigt på husbilen? Har försökt med bilshampoo men "skiten" sitter kvar.
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Rengöra vita gummilister.

Hej! Prova med GLOBEX ,det fungerar på vit plast som blivit gul MVH Tore
 
F

F.d. 4933

Guest
Sv: Rengöra vita gummilister.

"Black streak" från Biltema rensade mina listor.....
Men försiktigt med lack på metalytor, kan även ta bort färgen.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Rengöra vita gummilister.

Tack för de förslag ni givit mig. Nu har jag lite att prova med. Börjar med rödsprit för det har hemma just nu.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Rengöra vita gummilister.

Säger som alla andra, var försiktig och pröva på nåt ställe innan! Däck med vita sidor är inte helt ovanligt i veteran och custombilskretsar. Dom är inte lätta att få rena och jag har nog prövat det mesta. Svinto (en luddrande stålull) är det som jag tycker fungerar bäst och sliter inte heller samt gör ingen kemisk reaktion på gummit. Testa och se!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Magiska svampen såklart!!!

På GeKås i Ullared finns en vit "magisk" svamp, som funkar på värsta smutsen, speciellt på vita lister o.dyl.
Jag fick en sån av en jobbarkompis, trodde inte riktigt på hans ovationer om denna svamp, men är nu övertygad, helt suverän.
Svarta fläckar som inte går bort med värsta lösningsmedlen går bort med en strykning av svampen. Observera att det inte finns några som helst lösningsmedel i den, det är nån slags microfiber, som förbrukas när man använder den (repar inte), så till slut är det inget kvar av svampen när man gnuggat rent!
Testa denna grej, ni kommer att förvånas (-oj, nu lät jag som en försäljare....!)
Någon annan kanske vet andra ställen att få tag på denna svamp?
MVH Annette
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Rengöra vita gummilister.

Säger som alla andra, var försiktig och pröva på nåt ställe innan! Däck med vita sidor är inte helt ovanligt i veteran och custombilskretsar. Dom är inte lätta att få rena och jag har nog prövat det mesta. Svinto (en luddrande stålull) är det som jag tycker fungerar bäst och sliter inte heller samt gör ingen kemisk reaktion på gummit. Testa och se!

När det gäller att rengöra däck har jag inte hittat något effektivare än Mr Muscle ungsrengörning och en vanlig skurborste,däcket bli kolsvart och den vita sidan blir kritvit. Ungsrengörning fungerar bra jätte bra att rengöra aluminiumfälgar med,löser alla gammalt fastbränt bromsdamm och övrig skit,brukar hjälpa till med en tandborste för att komma åt.Ett bra allroudmedel helt enkelt.Har testat olika men Mr Muscle har varit bättre än övriga. Maskindiskmedel och varmvatten funkar ock som bra som avfettning vid motortvätt och liknande.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Rengöra vita gummilister.

Det bästa medel jag har provat säljs på Vlkomna till Universalbolaget

mos.jpg

Spara tid och pengar!
UNIVERSAL allputsmedel rengör, polerar och konserverar på samma gång. Enkelt och drygt. Ypperligt för alla metallytor, ädla och oädla, allt sanitetsporslin, kakel, smycken, hela spisen och diskbänken.
Kort sagt: till allt som tål vatten.
artnr1004.jpg
Original UNIVERSAL allputsmedel har funnits i Sverige sedan 1984. Det är ett annorlunda putsmedel som är helt fritt från syror och aggressiva ämnen och ändå högeffektivt i sin renande glans och skyddsgivande verkan.

UNIVERSAL
är maximalt miljövänligt och giftfritt, ytterst viktigt idag.

Gängse putsmedel, flytande eller i tuber, innehåller en mer eller mindre stor andel vatten. Inget fel i det! Men vatten har vi ju själva i kranen.
UNIVERSAL


är däremot högkoncentrerat och det nödvändiga vattnet tillför du själv. Billigast så. UNIVERSAL är mycket drygt och därför billigt. Den lösa smutsen hamnar på svampen och inte på fingrarna och är lätt att skölja bort. Skyddshandskar behövs inte. Huden mår bra av UNIVERSAL. Många allergiker arbetar enbart med UNIVERSAL. Tack vare att man arbetar med lödder, är det mycket lätt att komma in i skrymslen och hörn. Ojämförligt lättare och enklare än med de flesta andra putsmedel som finns på marknaden. Alla slag av metaller, ädla och oädla, emalj, plastytor, keramik, porslin, rostfritt, kakel ... listan är lång. Oumbärligt för sjukhus, hotell, restauranger. För bilen, båten, husvagnen m.m. Speciellt kakelytor, tvättställ och badkar blir rena och blanka med minimal ansträngning och kostnad. Diskbänkar, spisar, spisplattor m.m.

Vi har många bevis på att UNIVERSAL hjälper där man misslyckats med alla andra medel. Alla icke porösa ytor som tål vatten, kan göras rena och glänsande med UNIVERSAL till ett minimum av arbete och kostnad.
UNIVERSAL har tillverkats sedan 1948 och innehåller endast
naturliga ingredienser.
Inga aggressiva ämnen eller syror.
UNIVERSAL är skonsamt mot händerna.
Inga skyddshandskar behövs.
icons.gif
UNIVERSAL är suveränt
bra för:
Båten - husvagnen:
Gummirester, knap, beslag, fendrar, halkskyddade ytor,vattenlinjer m.m.
Braskaminen:
Tjärbildningar och andra svårartade beläggningar.
Keramikspishällen


blir spegelblank!

BruksanvisningFukta en svamp i ljummet vatten (vid hårt vatten tillsätt lite diskmedel). För den fuktade svampen över polerpastan. Krama svampen upprepade gånger tills ett rejält lödder uppstår. Putsa föremålet med detta lödder. OBS! Aldrig direkt med pastan. Skölj därefter med rent vatten.
För högglans efterpolera med en mjuk trasa
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Rengöra vita gummilister.

En husbilshandlare berättade för mig att deras knep var att använda aceton för rengöra gummiskarvar som sprutats med limpistol och ser ut som silikon.
Jag trodde först inte på metoden, men listerna/skarven blir som nya med aceton utan att påverka skarvmaterialet. :p
 
F

F.d. 1082

Guest
Sv: Magiska svampen såklart!!!

På GeKås i Ullared finns en vit "magisk" svamp, som funkar på värsta smutsen, speciellt på vita lister o.dyl.
Jag fick en sån av en jobbarkompis, trodde inte riktigt på hans ovationer om denna svamp, men är nu övertygad, helt suverän.
Svarta fläckar som inte går bort med värsta lösningsmedlen går bort med en strykning av svampen. Observera att det inte finns några som helst lösningsmedel i den, det är nån slags microfiber, som förbrukas när man använder den (repar inte), så till slut är det inget kvar av svampen när man gnuggat rent!
Testa denna grej, ni kommer att förvånas (-oj, nu lät jag som en försäljare....!)
Någon annan kanske vet andra ställen att få tag på denna svamp?
MVH Annette

Den finns att köpa på Besongross AB i Varberg.
Webadress: Be:son Gross AB, artikelnr: 23190
Jag håller med Anette en helt otrolig svamp!!

Lennart
 

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Rengöra vita gummilister.

En sån svamp köpte jag i tre-pack på Rusta för en billig penning.
Helt suverän.
Marina
 
I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: Rengöra vita gummilister.

Hej Lief Ny och alla ni andra,

Jag har precis som Ludde Kuddsson anvant den "magiska svampen" pa allt i huset som inte blir rent pa nagot annat satt. Det ar ett undermedel som du kan anvanda till: malade ytor (var forsiktig med att gnugga for hart och for lange pa samma stalle), ljusa tradgardsmobler som har blivit missfargade, utsida och insida pa husvagn/husbil och alla andra stallen som ar missfargade eller har flackar.
Vi hade en smutsig markis, Omnistor, pa husbilen som inte gick att fa ren med nagot rengoringsmedel sa vi tankte att det ar vart att prova med "UNDERSVAMPEN", som den heter har i Holland. Efter en halvtimmes strykande med svampen var markisen som ny igen.
Har har du ett par personer som ar fullstandigt overtygade om UNDERSVAMPENS fortrafflighet.
Hoppas att det gar bra med dina lister.

Halsningar fran Holland
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Rengöra vita gummilister.

Jag undrar om svampen har samma innehåll som en "Galltvål". Den gör också överraskande bra resultat.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Rengöra vita gummilister.

Jag brukar använda Turtles plastmöbeltvätt som finns på sprayflaska till mycket olika rengöringar. Lite osäker på hur det är mot husbilens tätningar, men testa lite försiktigt går ju!!
Jag köpte en husvagn en gång på spekulation (fixa till å kränga iväg) Husvagnens gasolkoffert såg hemsk ut och efter diverse olika preparat så tog jag frugans plastmöbeltvätt och testade.. se det funkade perfekt. Skiten bara rann av, även den gula beläggningen som kan bli på plast ibland.

men som sagt jag vet inte hur styggt det är mot tätningarna.

Anders
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Rengöra vita gummilister.

Turtle Marine Cleaner.
Finns på Jula mfl ställen.
Den använder jag överallt i båten mot svåra fläckar - såväl på plast som på "kitt" i skarvar mellan plast - och även gummilisten runt båten.
Tar bort det mesta på ett snällt sätt - svarta skosulemärken i plasten är det inte många medel som tar bort - men denna Cleaner tar det.
För att ta större smutsiga områden används andra medel i plastbåtar - tex såna som rengör och bleker - som Autosols "Water Line" - eller Y-10 eller liknande.
Det blir RENT - så därför är det viktigt att efter rengöring skydda ytan igen med tex vax eller liknande.
 
F

F.d. 25116

Guest
Sv: Rengöra vita gummilister.

Använd Ratema Multi i en blandning av 1del på 15delar vatten,spraya på medlet och torka a med en frottéduk direkt efter applicering, medlet innehåller inget som "käkar" tätningsmedel eller på annat sätt förstör.Multi är även superbra till plastmöbler-
Ring 042-386092-91 och beställ.
 
Toppen