F
F.d. 29908
Guest
Sv: Renault motor
Problemet är inte miltalet, problemet är att gummit i kamremmen åldras. Vilket innebär att du får byta den även om du kör din eminenta husbil 0 mil eller 5000 mil, efter 5 år det dags. på en kamkedja har du inte detta problem, ofta är 30 000 - 40 000 mil inga problem. Att Volvo V70 skulle vara bevis på att något är bra, bara för att den har kamrem är knappast relevant. Finns egentligen bara ett skäl till att tillverkarna väljer rem framför kedja, och det är det är billigare att tillverka och dom skiter högaktningfullt att vi konsumenter ska betala höga servicekostnader. Sedan är det ju så att kamremsbytet kommer ju till den övriga servicekostnaden, vilket gör att du kanske plötsligen har uppemot 10 000 kr vid ett enda servicetillfälle.
En genomsnitts Husbilsägare kör c:a 1000 mil per säsong, vilket ger en 1:-/mil.
Om det är en korkat konstruktion, vem vet svaret ?
Om vi för en gång skull tar en Volvo V 70 Sveriges mest sålda personbil så har den ALLTID haft KAMREM + många andra märken och ingen klagar.
Häls 571
![]()
Problemet är inte miltalet, problemet är att gummit i kamremmen åldras. Vilket innebär att du får byta den även om du kör din eminenta husbil 0 mil eller 5000 mil, efter 5 år det dags. på en kamkedja har du inte detta problem, ofta är 30 000 - 40 000 mil inga problem. Att Volvo V70 skulle vara bevis på att något är bra, bara för att den har kamrem är knappast relevant. Finns egentligen bara ett skäl till att tillverkarna väljer rem framför kedja, och det är det är billigare att tillverka och dom skiter högaktningfullt att vi konsumenter ska betala höga servicekostnader. Sedan är det ju så att kamremsbytet kommer ju till den övriga servicekostnaden, vilket gör att du kanske plötsligen har uppemot 10 000 kr vid ett enda servicetillfälle.