• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Renault Fiat Ford

batju

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2025
Sv: Renault Fiat Ford

Har haft 4 st Fiat och därefter en Euramobil med Ford 2,2 lit på 130 hk, trodde att den motorn var i minsta laget för en husbil som ligger på på maxgränsen 3500 kg hela tiden, men är positivt överraskad över dragvilligheten och bränsleförbrukningen på Fordmotorn.
Dessutom är den tyst även i motorvägsfart.
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Renault Fiat Ford

Jag skall försöka mig på en invecklad utveckling.:D

Kamkedjan går under idealiska förhållanden, smörjs av motoroljan och slitaget är litet. Den är också kort (få länkar) i förhållande till en kamrem så varje länk som slits påverkar inte den totala längden något nämnvärt.
På dieselmotorer med mekanisk insprutning och kamrem driver kamremmen förutom kamaxeln även insprutningspumpen (och ibland även bränslepump, vacuumpump mm) . En töjning av kamremmen påverkar därmed ventiltiderna och det kanske viktigaste, insprutningsvinkeln. alltså vid vilken vinkel (läge) på vevaxeln, och därmed kolvens läge, insprutning (tändning) sker.

Dieselmotorer med elektronisk styrd insprutning har en typ av lägesgivare på vevaxeln eller svänghjulet som talar om för elektroniken i vilken position vevaxel och kolvar befinner sig. Därför sker insprutning alltid vid rätt vevaxelvinkel (position) på vevaxel och kolvar, oberoende av kamaxelns läge.

Här kommer en något förenklad beskrivning på resten:
På de flesta motorer utan turbo har man oftast under en kort tid sk överlapp på ventilerna. D v s både avgas och insugningsventiler är öppna samtidigt. Detta gör att avgasernas hastighet ut från cylindern hjälper till att dra in insugningsluft (extraktorverkan) och på så sätt bättre fylla cylindern med luft. För att detta skall fungera fullt ut måste ventiltiderna stämma med vevaxelns läge.

(Titta på min avatar när ni läser detta, det hjälper kanske någon som inte är så insatt i en motors funktioner)

I en turbomotor under last finns alltid ett övertryck från turbon i insugningsröret som hjälper till att "blåsa ut" avgaserna när ventilerna överlappar. därför är den inte lika känslig för den extraktorverkan som en inte turboladdad motor har. Tvärtom har en turbomotor ett visst mottryck i avgasgrenröret p g a turbon.

Puh!!! Nu får jag svalka mig.
:msn_beer::msn_beer::msn_beer:



Dagens motor är mer känsliga för förändringar .
Med dagens miljökraven så minsta sträckning av kamkedja resulterar i nedsänkt motoreffekt och motorlampa .
Flera biltillverkare har tyvärr haft bekymmer med sträckta kamkedjor pga av dom görs endast i enkel kedja för att minska på drivförluster .
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Renault Fiat Ford

Har en Renault 2,5a 145hk - 07a kört ca 2400mil ,inga problem ,går "kannon" peppar peppar kanske jag ska säga, man vet aldrig, Jag är mkt. nöjd . :twitcy:
Guy

Samma Renault-motor o årsmodell som i vår. Allt är lugnt "so far". Vår har rullat 4800 mil nu och det känns tryggt. Enda åtgärd är byte av ett glödstift. Har ingen erfarenhet av Fiat eller Ford....

ChisterP
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025
Sv: Renault Fiat Ford

Samma Renault-motor o årsmodell som i vår. Allt är lugnt "so far". Vår har rullat 4800 mil nu och det känns tryggt. Enda åtgärd är byte av ett glödstift. Har ingen erfarenhet av Fiat eller Ford....

ChisterP
Våran 08 150 hk har rullat 2800 nu väldigt nöjd framför allt bränsleförbrukningen var en tur till lofoten med 0.95 i snitt med ständiga växlingar och nerbromsningar
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025
Sv: Renault Fiat Ford

På nyare Ford slipper du byta kamrem som kan bli dyrbart.
Eftersom de flesta husbilar inte körs så långa sträckor per år så kan en kamrem kosta mer än en krona per mil extra i driftskostnader.
De flesta kamremmar skall bytas efter fem år.
Exempel. Kör man 500 mil/år och kamremsbytet kostar 4000:- så blir kostnaden 1,60:-/mil.
-En faktor man skall ta med i beräkningen.
ett motorras med kamkedja,, ja då kan du lämna bilen till skroten den rensar hela transmitionen,jag såg ett ras på mb170 inte roligt att betala en ny motor
så glöm det om oturen är framme att det är billigare ..,ett kamkedjebyte kostar mer en ca 5st rembyten .det är bara frågan om när det blir dax att byta mvh håkan
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.959
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Renault Fiat Ford

ett motorras med kamkedja,, ja då kan du lämna bilen till skroten den rensar hela transmitionen,jag såg ett ras på mb170 inte roligt att betala en ny motor
så glöm det om oturen är framme att det är billigare ..,ett kamkedjebyte kostar mer en ca 5st rembyten .det är bara frågan om när det blir dax att byta mvh håkan

En brusten kamrem har precis samma verkan som en brusten kamkedja. Ventilerna slår i kolvarna och ger i bästa fall kolvhaveri, krökta ventiler, förstört topplock och brusten kamaxel (om den är överliggande, i annat fall krökta stötstänger).
En kamkedja behöver inte bytas efter 5 år och håller mycket längre än en kamrem.
Visst kan en kamkedja brista (liksom allt annat som rör sig) men jag har aldrig sett någon trots 40 år inom bilverkstadsbranschen.
Kugghjulsdriven kam är givetvis det absolut bästa, men finns, vad jag vet, bara på större dieslar.
 

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2025
Sv: Renault Fiat Ford

Har haft Fiat dom sista 3 åren. 2,8 liters och 4 ton tung bil.
Jag är jättenöjd. Tidigare Ford Transit inte riktigt lika nöjd.
Främst för att jag är 193 lång och upplevde Forden som trång i kupen.
Viktigt att testa körställning (helst en längre sträcka) och stolarna likaså.
Tror inte att det är någon jättestor skillnad motor och driftmässigt mellan
märkena.
Har av min verkstad fått info. att har du kamkjedja är oljebyten väldigt viktiga
annars finns risk för sträckt kedja med tråkigheter söm följd, ingen erfarenhet själv.
Lika tråkigt med kamrems ras. Har bytt inom tiden, så jag håller tummarna!?:p
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025
Sv: Renault Fiat Ford

En brusten kamrem har precis samma verkan som en brusten kamkedja. Ventilerna slår i kolvarna och ger i bästa fall kolvhaveri, krökta ventiler, förstört topplock och brusten kamaxel (om den är överliggande, i annat fall krökta stötstänger).
En kamkedja behöver inte bytas efter 5 år och håller mycket längre än en kamrem.
Visst kan en kamkedja brista (liksom allt annat som rör sig) men jag har aldrig sett någon trots 40 år inom bilverkstadsbranschen.
Kugghjulsdriven kam är givetvis det absolut bästa, men finns, vad jag vet, bara på större dieslar.
hej wizard när en kedja brister så menar jag att det blir mera skador förutom ventiler i motorn vanligast blir det ur med motor av med topp sump transkåpa, det bli rensat i transkåpan oftast med hål i så det blir oftast byte transkåpa sträckare glid skenor stora p-satsen jag har bytt många kedjor på 70 80 talet, man kunde köpa dom i meterlängd, och ett kedjelås , som man låste fast i den gammla och drog runt motorn. men man kunde inte byta glidskenor på plats så det var tyst ca 5000mil. det var mb 200 ,,såg en mb 170 med rasad motor (enkelkedja)det blir väldigt dyrt ner med framvangn och motor och evnt köpa en beg motor. det var väldigt vanligt på dom första japsenbilarna, på 70-80 talet även mb o saab .så vad jag menar det är inte billigare om man har otur ,det finns vissa motorer som har både rem o kedja (mellan kamaxlarna)för justering av ventiltiderna har bara jobbat i 41år och ej med volvo mvh håkan
 
Senast ändrad:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025
Sv: Renault Fiat Ford

vad jag menar med motoras så har det inte hänt mycket på femtio år vad gällande kedja dom envisas fortvarande med enkelkedja i vissa motorer (ps min granne körde 17000mil med en polo ww utan att byta rem det blev ras till slut 4st ventiler ca 3500kr att laga hoppas man har tur med bilen och kan laga själv mvh håkan
 
F

F.d. 19936

Guest
Sv: Renault Fiat Ford

Hej har kört Ford 140 hk 6växlar. Underbar bil att köra, gick perfekt. Dåliga vägar i Norge och bilen fungerade perfekt på 5;an och 6;ans växel. Segdragningsförmågan var perfekt.
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Renault Fiat Ford

Våran 08 150 hk har rullat 2800 nu väldigt nöjd framför allt bränsleförbrukningen var en tur till lofoten med 0.95 i snitt med ständiga växlingar och nerbromsningar

Vår snittar på 1,1 vid någorlunda lugn o plan körning. Men så är det också en alkov med lite mer vindfång. Jag är nöjd med det, kanske en box hade kunnat spara en del....
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Renault Fiat Ford

När man läser denna tråden märker man snart att alla har den bästa bilen. Det är ytterst få som har något negativt att säga om sitt eget bilmärke. Jag tycker att det är märkligt med tanke på hur mycket fel det är på bilarna. Kanske beror det på att man inte vill erkänna den egna bilens brister eller kanske att man lär sig leva med dem.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Renault Fiat Ford

Med anledning av Knarreviks inlägg kommer en negativ synpunkt på vår Ford 2008.
Instrumenten är nästan omöjliga att kunna läsa. Särskilt gäller detta färddatorn. Har monterat två extra lampor som belyser den...kunde inte leva med denna brist.
Dåligt Ford!
Roadglider
 

Bilagor

  • i3184.jpg
    i3184.jpg
    22,9 KB · Visningar: 3
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.959
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Renault Fiat Ford

Med anledning av Knarreviks inlägg kommer en negativ synpunkt på vår Ford 2008.
Instrumenten är nästan omöjliga att kunna läsa. Särskilt gäller detta färddatorn. Har monterat två extra lampor som belyser den...kunde inte leva med denna brist.
Dåligt Ford!
Roadglider
Håller med fullständigt. Men jag klarar mig med en extralampa (LED).:cool:
 
F

F.d. 29862

Guest
Sv: Renault Fiat Ford

Mercedes Benz cd 316 är utmärkt men kostar mer. De dyrare alt större husbilarna har ofta denna motor. Men det kan bli fel på den motorn också. Har själv bytt spridare.
Mycket beror nog på hur man sköter/kör sin bil. Har ingen erfarenhet av Renault men jag har inte hört något ofördelaktigt om deras moterer.
Lycka till med köpet!
Länge leve Bobilsfolket!
Lars
 
F

F.d. 53061

Guest
Sv: Renault Fiat Ford

Det ligger nära tillhands att det blir en ford års 06. Ni som har den modellen vad har ni att
säga om den ris som ros .Är det kamrem eller kamkedja.
Markko.:twitcy:
 

kjellemona

FD HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5065
Medlemskap
2022
Sv: Renault Fiat Ford

Med anledning av Knarreviks inlägg kommer en negativ synpunkt på vår Ford 2008.
Instrumenten är nästan omöjliga att kunna läsa. Särskilt gäller detta färddatorn. Har monterat två extra lampor som belyser den...kunde inte leva med denna brist.
Dåligt Ford!
Roadglider

Håller med Roadglider om detta. För övrigt är forden tyst, snål och körvänlig. Efter drygt 500 mil har den dragit 0,93l/mil. Det tycker jag är bra.

Kjelle :D
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.959
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Renault Fiat Ford

För långa personer kan man först få intrycket att man sitter för högt i Ford, och att övre vindrutekanten skymmer. Detta är inget större problem (jag är 1,87 m över havet).
Men finge man önska så skulle stolen vara 5 cm lägre eller vindrutan 5 cm högre.
 
Toppen