• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renaultägare m.fl.

hoffer

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Avesta
HBK-Nr
1896
Medlemskap
2024
Det talas ju en hel del om Fiat, Ford och Mercedes chassin, men hur är det med Renault? Är det några speciella motorer och utföranden som man bör undvika? Både Adria och Dethleffs använder dem i en del av sina modeller så dom borde vara OK.

Hoffer.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Renaultägare m.fl.

Jag har ingen längre erfarenhet av Renault, men min nuvarande husbil är en Dethleff på Renault Master chassie och totalvikt 3900kg. Idag är motor och växellåda den samma i Renault Master, Opel Movano och Nissan Interstar. Med tanke på det stora antal transportfordon av dessa märken som rullar på våra vägar så får man väl tro att det är någorlunda bra kvalitet.
Det är ett nöje att köra min Renault som är pigg och bränslesnål, 0,9 l/mil vid 95 km/tim får man väl vara nöjd med. Om jag inte är helt fel ute, så har 2,5 liters motorer fram till 2010 års modell kamrem och därefter blev det kamkedja. Det kan vara så att denna övergång till kamkjedja kom redan 2008, men den uppgiften reserverar jag mig för.
:cool:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Renaultägare m.fl.

Vi kör en Renault Master 120dci 2004. Hittills inga problem med Renaultmotor/chassie.

Bytte kamrem nyligen - 4600 kr på Mekonomen (Kylinge Bilservice). Ska bytas efter 12000 mil eller 5 år. Vår har rullat drygt 7 år så vi tyckte det var dax även om bilen bara rullat 7000 mil.

Vi har upptäckt en liten lustifikation på chassit. Ramförlängningen bak får bara belastas med 150 kg och måste byggas om ifall man vill montera t.ex. dragkrok. Vet inte om det hänger ihop med Knaus/Weinsbergs påbyggnad eller om det är generellt för Masterchassiet. För övrigt är vi helnöjda. Chassiet har en hel plåtprofil som bottenplatta - känns lite stabilare/fuktsäkrare än en träskiva längst ner. Vet inte heller här om det är standard på Master-chassiet eller om det är något som Knaus/Weinsberg fixat.

PS Kom just på att vi fick byta övre hydralcylinder till kopplingen för ett år sedan. Och ett annat känt fel är dåliga spindelleder. Våra har hållit hittills, men bilprovningen säger att det är 1 mm glapp och kommer att börja klaga om det ökar.
 
Senast redigerad av en moderator:
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Renaultägare m.fl.

Vår nya Adria Matrix Supreme är byggd på Renault Master. Den drog 0,99 vid 90 kanske sjunker lite när den är inkörd.

Lars Jönsson
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Renaultägare m.fl.

Jag har haft tre Fiat tidigare och har nu Renault och med den erfarenheten är
Renaulten den klart bästa. Men jämförelsen haltar lite då Renaulten också är nyare.

På en av Fiatarna fick jag byta 5:e växeln (känt problem) och kamrem byttes vid köpet.
Renaulten har kamkedja och jag har – peppar-peppar – inte haft några problem än.
Besiktigade för två veckor sedan utan anm.

Det är lite oklart vilken motor det är. Modellbeteckningen är dCi140 3.0 och vissa säger
att den är framtagen i samarbete med Nissan men min serviceverkstad säger att det är
Renaults egen. Chassiet är AL-KO och bodelen Bürstner. Modellår -07.

Förbrukningen ligger strax under litern, men då är jag en sådan som ofta ligger på max
på motorväg. :)

Allra bäst går den på 2000 varv (ca 100 på mätaren, 96 enl. navigatorn).
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Renaultägare m.fl.

Jag har samma motor och det är också en -07 har inte haft några bekymmer med den sedan -10. precis som du skriver tuffar den på i 100 och enl. min kartläsare, ekonom och fru så är det alldeles tillräckligt, drar då ungefär 0.96 vilket jag tycker är bra för en sådan bil som är en Knaus Sun Ti 650 MF

Thomas
 

hoffer

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Avesta
HBK-Nr
1896
Medlemskap
2024
Sv: Renaultägare m.fl.

Tack för era svar, det verkar inte vara allt för vågat att köpa en bil med Renaultchassi då. De jag har tittat på har haft antingen en 2,5 dci-motor på 146 hk, eller en 3,0 dci på 136 hk, är 2,5:an en modernare konstruktion eller bara "chippad"?

Hoffer.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Renaultägare m.fl.

2,5 an är en modernare ( inte den modernaste) konstruktion från OPEL och finns som tidigare sagts i Renault , Nissan och Opel.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Renaultägare m.fl.

Hej.
Precis som Roland & Viola skriver så är nedre spindellederna ett svagt kapitel på Renault. Vilka årsmodeller det gäller vet jag inte, men vi hade en 07á som vi fick en ombesiktning på tack vara dessa! Bilen hade gått lite över 1000mil:mad:!Efter en massa tjafs fick vi det utbytt på Goodwill. Annars över 10.000kr:(

Våran grabb kör färdtjänst bl.a och de har Renault chassien och trots många chaffisar och ytterst bristfällig service så funkar de fint även väl efter 20.000 mil i mest ryckig stadskörning!


Anders
 
F

F.d. 50014

Guest
Sv: Renaultägare m.fl.

Har en Adria 2007 med Renultmotor 146hp har kört ca 6000 mil den går på o,9 vid
ca 90-95 km Har varit inne på volvo för att kolla spindelbultarna, Där fick jag
veta att det endast är Renult Traffic som problem med spindelbultarna.
Har bytt glödstiften hos Mekonomen då upptäcktes att en kylslang låg mot
så att skada var på väg att uppstå vilket kunde ha blivt ödesstigert.
För övrigt är vi nöjda med bilen

MVH Ingrid o Åke
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Renaultägare m.fl.

Har en Adria 2007 med Renultmotor 146hp har kört ca 6000 mil den går på o,9 vid
ca 90-95 km Har varit inne på volvo för att kolla spindelbultarna, Där fick jag
veta att det endast är Renult Traffic som problem med spindelbultarna.
Har bytt glödstiften hos Mekonomen då upptäcktes att en kylslang låg mot
så att skada var på väg att uppstå vilket kunde ha blivt ödesstigert.
För övrigt är vi nöjda med bilen

MVH Ingrid o Åke

Stämmer inte för alla Master - i varje fall inte när det gäller Master årsmodell 2004! Det fanns en återkallelse som gällde några år men gäller inte längre på vår bil - för gammal.

Möjligen är det åtgärdat före årsmodell 2007.
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: Renaultägare m.fl.

Konstigt att en 2,5 liters motor har fler hästar än en på 3,0 liter kanske franska hästar, man kan ju också fundera på de andra svaren du fått 0,99 per mil i 95 km hur bär man sig åt för att räkna på det sättet ,slår man av färddator när det går fortare eller långsammare då ?
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Renaultägare m.fl.

Kan vara Ardennerhästar! Följande information gäller för 2.5 litersmotorn som sitter i Renault Master 150, 2,5dci


Motoreffekt, kw: 107,0 Effektnorm: EG
 

alinkan

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4865
Medlemskap
2021
Sv: Renaultägare m.fl.

Renault hästar.
Har läst om hur VI blir av med kronor på diselföbrukning.
Min första (nissan 08 diesel) va en riktig överraskning när vi lämnade dessa f...e autoban från Berlin nu i påskveckan och åkte på småvägar som i storlek som på Ö:n (70-90 km/ max 1900 rpm) så hamnade vi på 0,89l/mil jag trodde inte Kamilla när vi tankat i Tyskland.)

Våra H bilar går lättare på EU/diesel och billigare eller är det min fot som inte är lika tung som i sverige (mer att se där ute?).

Min lilla erfarenhet av motorer i bilar är att jag vill inte betala i onödan för att ha roligt med h:bilen eller att åka till jobbet.

Jag är överaskad över att min ny gamla hb rullar så billig som den gör.
(Renault Bürstner Delfin 700 -08 3 500/kg).

VA LÄTT PÅ FOTEN(haha)
"linkan" o kamilla:):):):):)
solen och vindarnas ö
 
F

F.d. 30772

Guest
Sv: Renaultägare m.fl.

Renault Master med riktigt trög växellåda efter 13 tusen mil. Första tips är att kolla växelkablarna så det inte är där det spökar. Det hjälpte inte denna gång så återstår då att byta låda. Priser hos bilskrotarna ligger från 20 tusen och upp med xx antal tusen mil och okänt skick. MEN... när jag kollar tyska Ebay så finns det en hur många som helst som är helt renoverade och genomgångna av proffs till helt andra priser. Dock är det en djungel av olika modeller så tillverkningsnummer och annat är viktigt. Jag hittade en helt renoverad växellåda inklusive ny koppling och lager plus olja till lådan inklusive frakt till Sverige för drygt 10 tusen + eventuell tysk moms om du inte är företagare. Därtill behöver du lägga 2500,- som deponi innan de får tillbaks din gamla låda (den frakten ingår i priset!). Nå men kan man lita på det här då? De lämnar 18 månaders garanti med obegränsad körsträcka och har 15 års erfarenhet av växellådor. Räkna sen med runt 10 tusen hos en Volvo-Renault verkstad för arbetet.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Renaultägare m.fl.

Det finns en del oljor och tillsatser som kan hjälpa trötta växellådor .Så länge man inte har oljud och lådan funkar hyfsat kan det vara lönt och prova .
Bla Wynns och Omega .Q.S har en olja W75 tror jag den heter som hjälp mig några gånger i gamla Oplar(eller heter det Opelar?)och en del Jappar med trötta cynkringar .
 
P

Peter Pettersson

Guest
Sv: Renaultägare m.fl.

Har en Dci 140 motor(3 liters) Renault. Aldrigt haft problem. gått 6000mil nu. Ligger ganska exakt på litern om jag håller fart begränsningarna. bodelen är en knaus ti sun 650
 
F

F.d. 20061

Guest
Sv: Renaultägare m.fl.

Funderar på en renault med 3.0 dci. Vet du om det är kamrem eller kedja
 
Toppen