Sv: Renare motorer – en prisbomb
Hej på Er alla.
Har bara en lite reflektion angående avgasutsläpp tunga fordon.
1990 blev lag på att alla nya tunga fordon skulle ha katalysator Euro I.
Nu 2014-01-01 går produktionen igång på allvar med Euro VI (personbilar skriver
Eu-kravet med siffror 1,2 osv,tunga fordon med romerska siffror I II VI). För att
visa hur mycket bättre/renare avgaserna från tunga fordon blivit sedan 1990 så
säger vi att en Eu I lastbil fick släpper ut 100% NOX och 100 % enligt Eu's lag
krav. Dagens Eu VI system släpper ut (jämfört med Eu I ) 2.5% NOX och 5 % partiklar.
Det är en avsevärd minskning.
Nu lite reklam och klapp på bröstet:
Swenox var ett svenskt företag som runt 2005 började utveckla Eu VI system för tunga fordon.
Detta lilla företag med 275 anställda ( 75 tjänstemän och 200 arbetare) var först i Europa
med att få fram en prototyp som klarade Eu kraven.
Detta gjorde bla. att man fick order på att leverera system till Både Daimler och Scania.
Det beräknade volymen är ca 170 000 system /år
Man byggde en ny fabrik som stod klar 2009 i Nyköping. De gamla lokalerna i
Nyköpings hamn var för trånga. Man investerade i nya produktionslinor och
pressar för flera hundratals miljoner. Man har även anställt ca 800 personer det
sista 4 åren ( Fast anställa, visstidsanställda samt konsulter) Idag är man 1055 personer.
Då detta projekt var både dyrare och mer tekniskt omfattande än vad man mäktade med,
så ingick man 2012 ihop med Eberspächers koncern.
Under våren 2014 kommer man att takta-upp linorna till full fart.
Det nämndes tidigare i tråden om kostnaden för en Eu VI var ca 50.000 sek
Ja det stämmer, i bakhuvudet skall man då veta att det vi i dagligt tal kallar
ljuddämpare är de system som på 90 talet var gjorda av svartplåt och hade
enbart glasull som dämpning. Dom kostade ca 1500 sek att tillverka och vägde
ca 15kg. 2004 kom Eu IV systemen, de var det första systemen med en
katalysator: 10-15 000 sek och 30 kg. 2014 kommer Eu VI 50.000 sek. 200kg
2 katalysatorer, 2-4 förfilter en mängd givare som mäter avgastempen och
flöden. Dom jobbar tillsammans med lastbilen motor för att optimera
förbränningen och ekonomin. Dessa system tillverkas i rostfritt och har en
livslängd som skall matcha lastbilens. Det går att plocka ut katalysatorerna
för rengöring/service om behov finns.