• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regulator till startbatteri

Devadip

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
39798
Medlemskap
2025
Hur kopplar jag enklast min regulator från solpanelerna till startbatteriet? Dvs ej bodelsbatteriet, redan löst.
Har ingen tillgång till manual eller elschema.
Regulator siter intill batteriet i bodelen (under sittsoffa direkt bakom passagerarplats).
Har en Mclouis MC4-75 årsmodell 2012.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej och välkommen.

Det beror lite på vad du menar med enklast.
Men enklaste utförandet kan vara att dra en kabel, för att koppla samman eller koppla om till startbatteriet.
Du har ju någon variant av skiljerelä mellan start och bobatteri nu som bryter när generatorn inte laddar, men det sitter troligen gömt i elblocket på din bil.

Så två "enkla" varianter med kabel och en brytare men ändå en del att tänka på.
Du har en +kabel från solpanelsregulatorn till bobatteriet som du ev. klipper av efter regulatorn. Från startbatteriet drar man en skaplig kabel uppåt typ 6 kvadrat till stället du ev. klippte av kabeln från panelen/regulatorn.
Där sätter du en kraftig brytare.

En variant är att bara koppla in sig på sladden från panelen/laddaren och brytaren kopplar till eller bort startbatteriet bara.

En variant är att klippa av kabeln från panelen och sätta en brytare så du kan välja vart laddningen skall gå, till bobatteriet eller startbatteriet.......Eller ev. båda.

Bara för att ha en bra och kraftig brytare så kan/bör man kanske använda en sådan här huvudbrytare.
Om du bara skall koppla till och från startbatteriet så kan du ta en sådan här som man tar bort nyckeln ur och som då skall hänga på ett specialställe så man inte glömmer att ta bort den när man använder bilen och vill ha batterierna åtskilda.
Det går ju även med en smidigare kraftig vippbrytare i stället för de två övre varianterna.

En med lös nyckel.
Strömbrytare1.JPG


Eller en sådan här lite klumpig utan lös nyckel.
Strömbrytare2.JPG
De här brytarna kan du ju sätta var som helst på den nya sladden.




Eller en sådan här batteriväljare som man använder lite "baklänges". In från panelen och sedan ut till bobatteriet, eller ut till startbatteriet, eller ut till båda. (Inte utbytbar mot smidigare brytare) och bör kanske sitta i närheten av den befintliga solpanelskabeln så man slipper dra iväg den i en slinga.
Strömbrytare3.JPG

Varianten med lös nyckel och bara extra inkoppling av startbatteriet hade en kompis till mig i stolsunderredet och det fungerade bra när bilen stog längre perioder, och nyckeln skulle hänga på en synlig krok för att inte glömmas kvar i brytaren.

Var du sedan kopplar in dig är ju lite en smaksak.

På solpanelen skall det ju vara sladden efter regulatorn men innan någon annan inkoppling om det går in i elblocket t. ex.
Ström från startbatteriet kan du ju ev. hitta inne i bodelen men du måste ju koppla in dig på starbatteriet före skiljereläet så det är fast kabel ända till startbatteriet från din nya brytare.
Sedan bör man ju ha en kraftig säkring i var ände på en sådan här kabel för den är ju direktkopplad till batterier i båda ändar så att säga.

Sist men inte minst så bör man kolla att det finns bra minus/jord mellan startbatteriet och minus på bobatterierna/solregulatorn.... Vilket det högst troligen finns med tanke på generatorladdningen, men man bör kolla ändå för många funktioner i bodelen sköts ju om av både en plus och en minuskabel.

När du, om du, kopplar så att både bo och starbatteriet laddar samtidigt så kan du mäta spänningen mellan polerna på båda som då inte borde skilja mer än några tiondelar högst.
Man skall också tänka på att inte koppla samman bo och startbatteriet om man vet att något av dem är djupt urladdat för då kan strömmen rusa när den försöker jämna ut tillståndet på batterierna.

(Om solcellsladdningen är inkopplad genom elblocket, så finns det faktiskt en del elblock som skickar lite laddning till startbatteriet på lite olika sätt.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Har du originalladaren kvar? Då skulle jag nog byta den mot en regulatorn med dubbla utgångar och dra den andra laddutgången direkt till startbatteriet.
Har själv en McLouis och originalladdarna är inte nått att skryta med.
Jag skulle också undvika alternativet att koppla in både start och bodel parallellt.
Beroende på laddstatus kan det dra ur ur startbatteriet initialt när solcellerna börjar kicka in.
 

Devadip

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
39798
Medlemskap
2025
Hej och välkommen.

Det beror lite på vad du menar med enklast.
Men enklaste utförandet kan vara att dra en kabel, för att koppla samman eller koppla om till startbatteriet.
Du har ju någon variant av skiljerelä mellan start och bobatteri nu som bryter när generatorn inte laddar, men det sitter troligen gömt i elblocket på din bil.

Så två "enkla" varianter med kabel och en brytare men ändå en del att tänka på.
Du har en +kabel från solpanelsregulatorn till bobatteriet som du ev. klipper av efter regulatorn. Från startbatteriet drar man en skaplig kabel uppåt typ 6 kvadrat till stället du ev. klippte av kabeln från panelen/regulatorn.
Där sätter du en kraftig brytare.

En variant är att bara koppla in sig på sladden från panelen/laddaren och brytaren kopplar till eller bort startbatteriet bara.

En variant är att klippa av kabeln från panelen och sätta en brytare så du kan välja vart laddningen skall gå, till bobatteriet eller startbatteriet.......Eller ev. båda.

Bara för att ha en bra och kraftig brytare så kan/bör man kanske använda en sådan här huvudbrytare.
Om du bara skall koppla till och från startbatteriet så kan du ta en sådan här som man tar bort nyckeln ur och som då skall hänga på ett specialställe så man inte glömmer att ta bort den när man använder bilen och vill ha batterierna åtskilda.
Det går ju även med en smidigare kraftig vippbrytare i stället för de två övre varianterna.

En med lös nyckel.
Visa bilaga 233225


Eller en sådan här lite klumpig utan lös nyckel.
Visa bilaga 233226
De här brytarna kan du ju sätta var som helst på den nya sladden.




Eller en sådan här batteriväljare som man använder lite "baklänges". In från panelen och sedan ut till bobatteriet, eller ut till startbatteriet, eller ut till båda. (Inte utbytbar mot smidigare brytare) och bör kanske sitta i närheten av den befintliga solpanelskabeln så man slipper dra iväg den i en slinga.
Visa bilaga 233227

Varianten med lös nyckel och bara extra inkoppling av startbatteriet hade en kompis till mig i stolsunderredet och det fungerade bra när bilen stog längre perioder, och nyckeln skulle hänga på en synlig krok för att inte glömmas kvar i brytaren.

Var du sedan kopplar in dig är ju lite en smaksak.

På solpanelen skall det ju vara sladden efter regulatorn men innan någon annan inkoppling om det går in i elblocket t. ex.
Ström från startbatteriet kan du ju ev. hitta inne i bodelen men du måste ju koppla in dig på starbatteriet före skiljereläet så det är fast kabel ända till startbatteriet från din nya brytare.
Sedan bör man ju ha en kraftig säkring i var ände på en sådan här kabel för den är ju direktkopplad till batterier i båda ändar så att säga.

Sist men inte minst så bör man kolla att det finns bra minus/jord mellan startbatteriet och minus på bobatterierna/solregulatorn.... Vilket det högst troligen finns med tanke på generatorladdningen, men man bör kolla ändå för många funktioner i bodelen sköts ju om av både en plus och en minuskabel.

När du, om du, kopplar så att både bo och starbatteriet laddar samtidigt så kan du mäta spänningen mellan polerna på båda som då inte borde skilja mer än några tiondelar högst.
Man skall också tänka på att inte koppla samman bo och startbatteriet om man vet att något av dem är djupt urladdat för då kan strömmen rusa när den försöker jämna ut tillståndet på batterierna.

(Om solcellsladdningen är inkopplad genom elblocket, så finns det faktiskt en del elblock som skickar lite laddning till startbatteriet på lite olika sätt.)

M.v.h. JANKRO.
Tack så mycket för ett väldigt informativt svar! Jag skall klura lite och se vilket som fungerar bäst för mina behov!
 

Devadip

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
39798
Medlemskap
2025
Har du originalladaren kvar? Då skulle jag nog byta den mot en regulatorn med dubbla utgångar och dra den andra laddutgången direkt till startbatteriet.
Har själv en McLouis och originalladdarna är inte nått att skryta med.
Jag skulle också undvika alternativet att koppla in både start och bodel parallellt.
Beroende på laddstatus kan det dra ur ur startbatteriet initialt när solcellerna börjar kicka in.
Tack för svaret! Ja originalladaren finns, fungerar bra tycker jag! Funderar på alternativen som JANKRO gav mig.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Jag monterade en standby-laddare (Votronic) för att lösa problemet. Min solcellsregulator hade en extra Load-utgång, så jag kopplade på den. Annars kan man koppla en sladd från bodelsbatteriets plus och en sladd till startbatteriet. Min EBL (NE237) har en anslutningspunkt där för både solcell och startbatteri så jag köpte en färdig kabel från Sunlux och kopplade in den vägen, då fick jag det avsäkrat och styrt av EBL.
 

Devadip

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
39798
Medlemskap
2025
Tack för svaret! Ja originalladaren finns, fungerar bra tycker jag! Funderar på alternativen som JANKRO gav mig.
Vid närmare eftertanke!! Fick problem med laddaren nu då jag kopplade in ett extra batteri (bodel)... Precis innan jag skulle kolla in regulatorn. Kan du rekommendera en laddare? Märke, modell?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag bara funderade på hur du tänkt dig nyttan med laddning av startbatteriet. Om du är ute och åker och campar m.m. så är det ju ingen större risk att startbatteriet går ner sig och behöver laddning.
Laddning/underhållsladdning från solcellerna är ju bra om man ställer från sig bilen lite längre tider som några veckor, som var min tanke, så risken finns att radiominne, bildator, och larm suger ur startbatteriet tills man skall ha bilen igen, och då funkar ju sammankoppling med solpanelerna toppen om bilen får lite sol eller i alla fall dagsljus på sig, som var fallet med kompisens bil och sammankoppling.
Om du ställer ifrån dig bilen en längre tid men då alltid har tillgång till el och kan ha den inkopplad hela tiden så kan ju 230V inkopplingen användas som underhållsladdning av starbatteriet.

Nu verkar ju din laddare börjat bråka så det kanske är dags för en ny med dubbla utgångar, men om bodelens laddare är ok. så är det ju nästan enklare att behålla originalladdaren och montera en liten (av bra märke och kvalité) på kanske 3 eller 5A. kopplad till enbart startbatteriet och dra 230V sladden så den får ström när man kopplar in bodelen till "stolpen". Så har jag haft det i min husbil jättelänge och funkar bra som underhåll av startbatteriet eller toppa det samtidigt som man laddar upp bobatterierna fullt innan avfärd. Men det tar ju bort säkerheten med laddat startbatteri om man ställer bilen från sig länge där det inte finns tillgång till el.

Som avslutning så skadar det sällan som påpekas, att förse bodelen med en bra 230V laddare som tar hand om bobatterierna på bästa sätt så de klarar sig länge av bra laddning och behandling, samt då ev. även har en underhållsutgång för startbatteriet.

M.v.h. JANKRO.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Hej, jag bara funderade på hur du tänkt dig nyttan med laddning av startbatteriet. Om du är ute och åker och campar m.m. så är det ju ingen större risk att startbatteriet går ner sig och behöver laddning.
Laddning/underhållsladdning från solcellerna är ju bra om man ställer från sig bilen lite längre tider som några veckor, som var min tanke, så risken finns att radiominne, bildator, och larm suger ur startbatteriet tills man skall ha bilen igen, och då funkar ju sammankoppling med solpanelerna toppen om bilen får lite sol eller i alla fall dagsljus på sig, som var fallet med kompisens bil och sammankoppling.
Om du ställer ifrån dig bilen en längre tid men då alltid har tillgång till el och kan ha den inkopplad hela tiden så kan ju 230V inkopplingen användas som underhållsladdning av starbatteriet.

Nu verkar ju din laddare börjat bråka så det kanske är dags för en ny med dubbla utgångar, men om bodelens laddare är ok. så är det ju nästan enklare att behålla originalladdaren och montera en liten (av bra märke och kvalité) på kanske 3 eller 5A. kopplad till enbart startbatteriet och dra 230V sladden så den får ström när man kopplar in bodelen till "stolpen". Så har jag haft det i min husbil jättelänge och funkar bra som underhåll av startbatteriet eller toppa det samtidigt som man laddar upp bobatterierna fullt innan avfärd. Men det tar ju bort säkerheten med laddat startbatteri om man ställer bilen från sig länge där det inte finns tillgång till el.

Som avslutning så skadar det sällan som påpekas, att förse bodelen med en bra 230V laddare som tar hand om bobatterierna på bästa sätt så de klarar sig länge av bra laddning och behandling, samt då ev. även har en underhållsutgång för startbatteriet.

M.v.h. JANKRO.
Eller så gör man som jag föreslog och kopplar in en Votronic underhållsladdare för 450 kr och så är problemet löst, då har man också laddning på startbatteriet när man står utan landström ;)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Eller så gör man som jag föreslog och kopplar in en Votronic underhållsladdare för 450 kr och så är problemet löst, då har man också laddning på startbatteriet när man står utan landström ;)

Hej, jag kollade upp Votronic'en lite och kundrecensioner. Den fick kritik för sitt fattiga och billiga innehåll.
Votronic startbatteriladdare..JPG
Många saknade någon liten lysdiod som kunde tala om att den jobbade i alla fall.
En hade tvivlat och kopplat in mätare för koll en längre stund m.m.
Men trots billigt innehåll och med uppkopplingar för koll så fick den med berömd godkänt av de flesta med kommentaren, den fungerar faktiskt.
Någon skrev att den funkade fint med blandat litium och vanligt start, en skrev att det inte funkade med blandning.....

Men i stort så var faktiskt de flesta nöjda med den och den hade fått 226 betyg med genomsnittet 4.6 stjärnor av 5 möjliga, och det var faktiskt avsaknad av någon liten lysdiod som drog ner det mesta från full pott, och några missnöjda som vanligt med kanske andra elproblem.

Men :applaus: M.v.h. JANKRO.

Ps. Finns på Amazon.se för 332:-
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
10.159
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Om man använder Votronic som visas ovan så bör man se till att inte ev. DCDC laddare eller ev.relä som kopplar ihop start med bodel triggas. Ofta är dessa spänningsstyrda så antingen använder man D+ eller höjer startspänningen på DCDC. Kan vara lite trickigt på smartgenerator då man nog måste använda äkta D+ .
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja man kan nog fundera på om en strömbrytare till +kabeln som skall gå "genom" den inte kan vara på sin plats, och kanske mest använda den som en lite reglerande brytare med manuellt tillslag vid längre uppehåll när den behövs.

M.v.h. JANKRO.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Hej, jag kollade upp Votronic'en lite och kundrecensioner. Den fick kritik för sitt fattiga och billiga innehåll.
Visa bilaga 233313
Många saknade någon liten lysdiod som kunde tala om att den jobbade i alla fall.
En hade tvivlat och kopplat in mätare för koll en längre stund m.m.
Men trots billigt innehåll och med uppkopplingar för koll så fick den med berömd godkänt av de flesta med kommentaren, den fungerar faktiskt.
Någon skrev att den funkade fint med blandat litium och vanligt start, en skrev att det inte funkade med blandning.....

Men i stort så var faktiskt de flesta nöjda med den och den hade fått 226 betyg med genomsnittet 4.6 stjärnor av 5 möjliga, och det var faktiskt avsaknad av någon liten lysdiod som drog ner det mesta från full pott, och några missnöjda som vanligt med kanske andra elproblem.

Men :applaus: M.v.h. JANKRO.

Ps. Finns på Amazon.se för 332:-
Jag har min kopplad på Load-utgången på Victron-regulatorn. Jag har ställt in nivåerna så att Load endast aktiveras när bobatteriet laddas. I Victrons app kan jag också slå av utgången när jag vill. Eftersom jag under vissa perioder har bilen stående utan landström med laddning från solpanelen behöver jag inte bekymra mig över att startbatteriet laddas ur av bilens elektronik. Lysdiod saknar jag inte eftersom det syns i Victrons app när den laddar via Load.
 
Toppen