Hej och välkommen.
Det beror lite på vad du menar med enklast.
Men enklaste utförandet kan vara att dra en kabel, för att koppla samman eller koppla om till startbatteriet.
Du har ju någon variant av skiljerelä mellan start och bobatteri nu som bryter när generatorn inte laddar, men det sitter troligen gömt i elblocket på din bil.
Så två "enkla" varianter med kabel och en brytare men ändå en del att tänka på.
Du har en +kabel från solpanelsregulatorn till bobatteriet som du ev. klipper av efter regulatorn. Från startbatteriet drar man en skaplig kabel uppåt typ 6 kvadrat till stället du ev. klippte av kabeln från panelen/regulatorn.
Där sätter du en kraftig brytare.
En variant är att bara koppla in sig på sladden från panelen/laddaren och brytaren kopplar till eller bort startbatteriet bara.
En variant är att klippa av kabeln från panelen och sätta en brytare så du kan välja vart laddningen skall gå, till bobatteriet eller startbatteriet.......Eller ev. båda.
Bara för att ha en bra och kraftig brytare så kan/bör man kanske använda en sådan här huvudbrytare.
Om du bara skall koppla till och från startbatteriet så kan du ta en sådan här som man tar bort nyckeln ur och som då skall hänga på ett specialställe så man inte glömmer att ta bort den när man använder bilen och vill ha batterierna åtskilda.
Det går ju även med en smidigare kraftig vippbrytare i stället för de två övre varianterna.
En med lös nyckel.
Visa bilaga 233225
Eller en sådan här lite klumpig utan lös nyckel.
Visa bilaga 233226
De här brytarna kan du ju sätta var som helst på den nya sladden.
Eller en sådan här batteriväljare som man använder lite "baklänges". In från panelen och sedan ut till bobatteriet, eller ut till startbatteriet, eller ut till båda. (Inte utbytbar mot smidigare brytare) och bör kanske sitta i närheten av den befintliga solpanelskabeln så man slipper dra iväg den i en slinga.
Visa bilaga 233227
Varianten med lös nyckel och bara extra inkoppling av startbatteriet hade en kompis till mig i stolsunderredet och det fungerade bra när bilen stog längre perioder, och nyckeln skulle hänga på en synlig krok för att inte glömmas kvar i brytaren.
Var du sedan kopplar in dig är ju lite en smaksak.
På solpanelen skall det ju vara sladden efter regulatorn men innan någon annan inkoppling om det går in i elblocket t. ex.
Ström från startbatteriet kan du ju ev. hitta inne i bodelen men du måste ju koppla in dig på starbatteriet före skiljereläet så det är fast kabel ända till startbatteriet från din nya brytare.
Sedan bör man ju ha en kraftig säkring i var ände på en sådan här kabel för den är ju direktkopplad till batterier i båda ändar så att säga.
Sist men inte minst så bör man kolla att det finns bra minus/jord mellan startbatteriet och minus på bobatterierna/solregulatorn.... Vilket det högst troligen finns med tanke på generatorladdningen, men man bör kolla ändå för många funktioner i bodelen sköts ju om av både en plus och en minuskabel.
När du, om du, kopplar så att både bo och starbatteriet laddar samtidigt så kan du mäta spänningen mellan polerna på båda som då inte borde skilja mer än några tiondelar högst.
Man skall också tänka på att inte koppla samman bo och startbatteriet om man vet att något av dem är djupt urladdat för då kan strömmen rusa när den försöker jämna ut tillståndet på batterierna.
(Om solcellsladdningen är inkopplad genom elblocket, så finns det faktiskt en del elblock som skickar lite laddning till startbatteriet på lite olika sätt.)
M.v.h. JANKRO.