• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regnvatten från taket

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Vid uppställning och bilen Adria Corall 680 SP -06 står i våg och efter en regnig
Natt så upptäcker jag att det droppar,ja för att inte säga rinner det regnvatten från Främre takluckan. Jag kör upp framdelen på klossar och det forsar vatten bak Från husbilen.
Är det någon som råkat ut för liknande händelse? Det är ca. 5 cm till takluckans
Överkant från taket och det har ej kommit in regn då bilen har körts i regn.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Regnvatten från taket

här har du en,, många halvint,,husbilar lutar fråmåt vid rak parkering,,
ock min egen samlar vatten längst fram då,,
ja hade också en läcka under lång tid,,ock de läckte då vid skarven vid överbygget över hytten,,

nu har ja grävt ner bakhjulen när bilen står på tomten,,då lutar den bakåt,,

men annars precis som du skriver,,vattnet ligger kvar i framkant,,

så de behöver inte nödvändigtsvis komm från takluckan,,det kan också leta sej den vägen framifrån,,
så mitt råd till dej,,

kolla tätningen i framkant där bygget går över hytten,,god luck!!
 

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2024
Sv: Regnvatten från taket

Hej , vi har haft detta problem med läcka i den stora takluckan. Det samlade vatten på taket när det regnade,så vi fick sopa av taket mellan skurarna.Senast det hände var i Spanien vintern 2013, vi fick ställa bilen så att den lutade något håll för att inte skulle läcka in. På väg hem i Tyskland så bytte vi takluckan det var ett måste, hela luckan var sprucken i sargen mot tak. Min bil är 11år gammal det hade inte hjälpt att täta om takluckan, en förklaring från husbilsverkstan var att när takluckan blir äldre så blir spröd som knäckebröd. Titta på dessa bilder.

Bosse 2075
 

Bilagor

  • Takluckan  Pilote.JPG
    Takluckan Pilote.JPG
    2,1 MB · Visningar: 39
  • Takluckan Pilote.JPG
    Takluckan Pilote.JPG
    2,2 MB · Visningar: 36
J

Jimbo

Guest
Sv: Regnvatten från taket

Har hört mig för i ämnet lite!

Oftast så uppstår läckaget mellan takluckan och taket.
Detta på grund av att tätningsmassan "flytit ut" och skruvförbandet tappat sitt tryck.

För att förebygga detta fick jag tipset att pilla bort alla vita små "pluppar" som sitter runt fönsterramarna samt takluckor och efterdra skruvarna.

Gör man detta i tid förebygger man att läckage uppstår.

Observera dock att inte dra för hårt. Åtragningsmoment finns oftast angivet i takluckans monteringsanvisning.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Regnvatten från taket

Hej
Hur går det hittat nått?
/Vidhem
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Regnvatten från taket

Är just nu på resa och får ställa bilen lutande bakåt tillsvidare det är då inga
Problem
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Regnvatten från taket

Byggde två uppkörningsramper i trä som alltid står på tomten. Kör upp på dessa så fort jag kommer hem och inte använder bilen. Då står det aldrig något vatten på taket.
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Regnvatten från taket

Har hittat felet, det var i skarven mellan taket och främre plastöverbyggnaden
Tätmassan hade släppt ett par cm. Har nu tätat om hela skarven
 
Toppen