• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regler om slangbrottsventiler och krocksensorer?

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Ett inlägg i en annan tråd fick mig att starta den här tråden.

I Sverige är det tillåtet med äldre bilar att åka utan slangbrottsventiler o krocksensorer.

Sen att det inte är det ultimata säkerhetsmässigt är en annan sak..
Vilka regler gäller och var hittar man dem?

Får man i Sverige köra en gammal bil utan slangbrottsventil och krocksensor när avstängningsventilen på flaskan är stängd? Eller t o m när ventilen är öppen?
Får man i Sverige köra en ny bil utan slangbrottsventil och krocksensor när avstängningsventilen på flaskan är stängd? Eller t o m när ventilen är öppen?
Får man i Sverige köra en gammal bil utan slangbrottsventil och krocksensor när värmen används?
Får man i Sverige köra en ny bil utan slangbrottsventil och krocksensor när värmen används?

Var går gränsen mellan gammal och ny bil om det nu finns en skillnad i reglerna?

Vad gäller i andra länder?
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Finns en bra tråd i ämnet här
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ett inlägg i en annan tråd fick mig att starta den här tråden.


Vilka regler gäller och var hittar man dem?

Får man i Sverige köra en gammal bil utan slangbrottsventil och krocksensor när avstängningsventilen på flaskan är stängd? Eller t o m när ventilen är öppen?
Får man i Sverige köra en ny bil utan slangbrottsventil och krocksensor när avstängningsventilen på flaskan är stängd? Eller t o m när ventilen är öppen?
Får man i Sverige köra en gammal bil utan slangbrottsventil och krocksensor när värmen används?
Får man i Sverige köra en ny bil utan slangbrottsventil och krocksensor när värmen används?

Var går gränsen mellan gammal och ny bil om det nu finns en skillnad i reglerna?

Vad gäller i andra länder?
Krav kom 2007

 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag har monterat Duocontrol med krocksensor och slangbrottsventil i min -21:a. Det fanns dock inte från början.
Men andra kan naturligtvis vara intresserade att kontakta dig.
Jag vill få veta vilka regler som gäller. Jag ser redan att de två länkar som getts ovan inte har samma svar. Jag återkommer till det så småningom men låter gärna fler inlägg komma här så länge.

Edit: Som info till läsare vill jag lägga till att jag skrev detta inlägg som svar på ett inlägg som därefter tagits bort, troligen pga reklam.
 
Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Har också funderat på detta. Har ingen krocksensor och ingen slangbrottsventil. Har däremot en Truma magnetventil som sitter på flaskan. Kan stänga av gasolen med en brytare i bilen. Bryts strömmen så stänger magnetventilen. Så när jag kör så är gasolen avstängd. Har bara gasol till spisen. Vet inte om det är godkänt. Har ett plåtishembygge från 2015.
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Jag har monterat Duocontrol med krocksensor och slangbrottsventil i min -21:a. Det fanns dock inte från början.
Men andra kan naturligtvis vara intresserade att kontakta dig.
Jag vill få veta vilka regler som gäller. Jag ser redan att de två länkar som getts ovan inte har samma svar. Jag återkommer till det så småningom men låter gärna fler inlägg komma här så länge.
Får man i Sverige köra en gammal bil utan slangbrottsventil och krocksensor när värmen används?
Ja om bilen är äldre än 2007

Får man i Sverige köra en gammal bil utan slangbrottsventil och krocksensor när avstängningsventilen på flaskan är stängd? Eller t o m när ventilen är öppen?

Ja på båda om bilen är äldre än 2007

Får man i Sverige köra en ny bil utan slangbrottsventil och krocksensor när värmen används?
Nej om bilen är nyare än 2007 och värmen drivs av gasol

Var går gränsen mellan gammal och ny bil om det nu finns en skillnad i reglerna?
Bilar som är registrerade 2007

Vad gäller i andra länder?
Den informationen är man skylldig att ta reda på själv innan man reser in i landet.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Jag vill få veta vilka regler som gäller. Jag ser redan att de två länkar som getts ovan inte har samma svar. Jag återkommer till det så småningom men låter gärna fler inlägg komma här så länge.
Tidningar har i ryggraden att skriva så det säljer; fakta är inte alltid så noga kollat.
Har efter alla de år jag läst här kommit fram till att Pålle skriver inget om han inte har fakta bakom! Lita på honom!
 
Toppen