• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Registreringsbesiktning

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Någon som vet om man kan göra en registreringsbesiktning på två saker samtidigt för samma pris jag tänker på uppvägning och dragkrok?
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Eftermontering av dragkrok behöver du inte besiktiga. Om det är ett typgodkänt drag. Brytpunkt 3500 kg totalvikt.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.604
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Oklarheterna kom redan i ditt första inlägg, där du påstod att eftermontering av dragkrok (frågan gällde ju husbil) ej kräver registreringsbesiktning.

Så här skriver Transportstyrelsen på sin hemsida (Dragkrok på EU-typgodkänd bil? - Transportstyrelsen): OBS! Om du eftermonterar kroken på en husbil (personbil klass II) eller...

Eftersom Transportstyrelsen själva i första hand använder ordet "husbil", valde jag att göra sammalunda.

Pålle
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.604
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Eftersom jag tänkt väga upp bilen till 3850 kg går jag ju över brytpunkten
Eftersom din bil är en husbil, behöver du inte bry dig om brytpunkter o.dyl. Draget SKALL registreringsbesiktigas.

Läs vad Transportstyrelsen skriver (länk i inlägg #5). Det är där kunskapen finns.

Pålle
 
Senast ändrad:

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Undrar vad bilprovningen gör vid en registreringsbesiktning så vitt jag förstår ska jag byta en typskyllt och ta med några papper men vad gör bilprovningen för någonting för dessa ganska mycket pengar skriver i något intyg till transportstyrelsen förstår jag men sen då finns inte de uppgifter och garantier på de papper jag får?
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Oklarheterna kom redan i ditt första inlägg, där du påstod att eftermontering av dragkrok (frågan gällde ju husbil) ej kräver registreringsbesiktning.

Så här skriver Transportstyrelsen på sin hemsida (Dragkrok på EU-typgodkänd bil? - Transportstyrelsen): OBS! Om du eftermonterar kroken på en husbil (personbil klass II) eller...

Eftersom Transportstyrelsen själva i första hand använder ordet "husbil", valde jag att göra sammalunda.

Pålle
Antar att du syftar på min kommentar.
Det står ingenting i trådskaparens första inlägg att det gäller en husbil. Därav svaret.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Undrar vad bilprovningen gör vid en registreringsbesiktning så vitt jag förstår ska jag byta en typskyllt och ta med några papper men vad gör bilprovningen för någonting för dessa ganska mycket pengar skriver i något intyg till transportstyrelsen förstår jag men sen då finns inte de uppgifter och garantier på de papper jag får?
Garantier?
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Är det någon som vet något om det här?
Någon som gjort det eller känner någon som gjort det?
Att du inte kontakta besiktningen direkt och får svar vad om vad som gäller för ditt fordon, och vad du behöver för ditt fordon . Du ska snackar med en besiktningsinsjör som gör reg besiktningen. Jag har jobbat med det för fyra år sen och det ändras hela tiden.
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Jag skulle tro att det finns färdiga dragkrokssatser att få tag på till din bil, det borde förenkla en hel del?
Ja det gäller bara att hitta någon helst också till vettigt pris. Börjar leta gör man ju här hemma i Sverige men så sneglat man ju lite på Tyskland där bilen är tillverkad. Kan fabriken som gör bilarna ha dragkrokar att sälja eller veta var man kan köpa mycket att fundera på
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Har nu hittat ett drag, så nu är det lugnt igen inte det billigaste precis men det ser bra ut
Ett stort tack till er alla som engagerat er i den här tråden
 
Toppen