• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Registrera om från 3 passagerare till 4 i alkovbil

C

cobrakaj

Guest
Vi har en alkovbil PB 2 registrerad från 2009, som är registrerad för 3 passagerare (förare+ 3 passagerare). Det finns 4 platser (inkl förare) i färdriktningen med bälte. Det finns också en soffa för 2 personer monterad i längsriktningen.

Då det är 5 registrerade sovplatser och vi är 5 i familjen undrar jag hur man går till väga för att få den registrerad för 4 passagerare, alltså med 1 person på den längsgående soffan, med eller utan bälte?

Är det någon som VET detta?

Är lasbilsregistrering ett alternativ (jag har c-kort)?

Har haft åtskilliga samtal med Svenskbilprovning och Transportstyrelsen, alla skyller på varandra och ingen som har "ansvaret".
Verkar vara väldigt godtycklig och det beror på vilken kontrolltekniker man får, tyvärr!

Hoppas vi inte behöver sälja vår bil....
snälla, hjälp !!!!

Fam Karlsson
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Registrera om från 3 passagerare till 4 i alkovbil

Jag har letat runt lite på nätet och kan inte hitta någon indikation på att bilbälte behövs för bakåtvända säten, ens för nyare fordon. Däremot skall ryggstödet vara högt och stabilt och nackstöd skall finnas. Om man skulle vilja sätta bilbälten verkar det krångligt då infästningen skall belastningprovas på ett sätt som är förstörande för husbilen, det verkar dock som att man kan komma runt det genom att överdimensionera fästpunkterna.

Något som kan vara en begränsning är vilken lastvikt bilen får ha och om den räcker för ytterligare en person och dess prylar. Kanske bilen kan vägas upp om det behövs?

Då det hela inte är glasklart kanske du kan åka till den bilprovning som du tänkt skall utföra omregistreringen och rådgöra med dem?

Lycka till!
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Registrera om från 3 passagerare till 4 i alkovbil

Jag reggade om min första husbil från 1 till 4 passagerare (+ förare) och det var inga problem. Nu var det iof en GMC Midas 190 76:a, så bälten var inget problem. Det var också ganska hög maxvikt men PB2-reggat. Det enda var att man fick dra bort 3x80kg från maxvikten och att det fanns ordentliga sittplatser för alla.
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Registrera om från 3 passagerare till 4 i alkovbil

Jag tror att det enda vettiga (trots att du inte vill) är att byta bil! Jag tror inte att man kan få till en säker plats sidledes, och man vill ju att familjen ska sitta säkert! (och lagligt) Skulle inte drömma om att ha mina barn obältade...

/Jessika
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Registrera om från 3 passagerare till 4 i alkovbil

Finns tidigare trådar om bälten och "bältestvång". De som åker bakläges eller sitter sidledes behöver ej vara bältade om befintliga bältesplatser är använda.
Godkännande för ett viss antal passagerare i husbil har jag för mig (ej helt säker) beror på bilens befintliga ventilation.
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Registrera om från 3 passagerare till 4 i alkovbil

Kikar på en bil med två bältade platser (förare, passagerare framsäte), men reggad för tre passagerare.
Gissar att de två obältade är tänkta ska sitta sidledes längst bak i U soffan.
Det känns rent spontant inte sådär jätteskoj att sätta någon obältad där, och kanske installera ett midjebälte skulle vara en lösning. Men ändå, åk-comforten brukar ju inte vara den högsta längst bak i ett större fordon.
Och oroskänslan av att inte vara någorlunda säker på att passagerarna där är skyddade vid en olycka känns inte alltför skoj.
Är det för övrigt så att obältade sidoåkningsplatser endast får användas om det är "slut" på bältade platser?

/Jonas
 
F

F.d. 2945

Guest
Sv: Registrera om från 3 passagerare till 4 i alkovbil

Är det för övrigt så att obältade sidoåkningsplatser endast får användas om det är "slut" på bältade platser?

Ja.

I övrigt har jag noll koll på vad som gäller med omreggning för fler passagerare etc, men jag vet iallafall att plats med bälte ska användas om sådan finns ledig. =)
 
Toppen